Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 *Såld*
1, 2   >>
7328 besök totalt
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Hej! Efter att ha hängt här på rejsa ett tag tyckte jag att det var läge att fixa en tråd om min lilla bil. Det är en Renault Clio Sport -01 som används som pendlar, vinter och semesterbil. Den har även hunnit med två banträffar på Sveistad och Gelleråsen och hoppas att det kommer bli ännu fler i år.

Ännu har det inte blivit några mängder med modiferingar utan har tyckt att den har funkat helt ok ändå.

Motor:
172hk/200Nm
Öppet filter
Blueflame 2.5" Sportavgas

Chassi
Eibach Pro Kit
Camber -2.5 fram

Bromsar:
ATE Super Blue Bromsvätska
Ferodo 2500 belägg runt om
Goodridge Bromsslang sats(stålomspunna)

Fälgar/däck:
17" o.Z Renault F1 Edition som bling bling fälgar
15" o.Z orginal med Yokohama Advan 032 205/50-15"

Som bilen var förra året så funkade den fint på banan förutom däcken som var Euromasters egna thumbs down och de blev lite små hala efter ett tag. Hoppas det blir bättre med Yokohama däcken. Sen vad som händer med bilen i framtiden är inte direkt planerat. Det som är på G är avskärmning till luftfiltret samt att batteriet kommer att flyttas till bagaget.

Önskemål:
Nya dämpare+fjädrar
oljekylare
och mycket bankörning


/Joel Pennerborn

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det var på tiden! De där däcken kommer att göra susen på bilen kan jag lova dig, lite mer camber kan nog vara en bra grej också (om den inte redan är ändrad) för att få dom att funka bättre! thumbs up Nya dämpare och sånt är nog en bra investering sen ja, jisses va snabba Cliosar det kommer dyka upp till sommarn om alla ska köpa nya dämpare och grejer.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Jo camber är det tänkt att det ska fixas. Finns ju sådana där finurliga skruvar att köpa. Men väntar på att farbror Falk ska komma med mer info om lite "grejor". Och det kanske går att ställa camber på dessa För på vissa går det iaf...

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Björn Westergren
Köping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 67



Trevligt att se en tråd om din bil, går ju riktigt bra den där

Nu inväntar vi sommarens drabbningar på racerbanorna

_________________
Opel Ascona B
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Björn Westergren skrev:
Trevligt att se en tråd om din bil, går ju riktigt bra den där

Så nu sitter jag och väntar på din rejsa tråd. Nu när besiktningen gick som smort

Björn Westergren skrev:
Nu inväntar vi sommarens drabbningar på racerbanorna

Vi får hoppas att det blir några banträffar ihop! Bra att ha nån att lifta med om nu bilen går sönder

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joel_Pborn skrev:
...väntar på att farbror Falk ska komma med mer info om lite "grejor".

He-he... Vi får se om vi kan hitta på nå't.
Tanken var/är att genom ett "grupp-köp" få till hyfsade fjäder/dämp-grejer till bra pris. Vi har kikat lite på GAZ's kit eftersom det finns kontakter där och prisbilden är rätt, men min lokale chassidynamik-guru (gissa vem) är inte helt nöjd med dem i teorin. Vi vill ju antagligen ha betydligt hårdare fjäderkonstant och "mer" dämpning.
Dessutom har jag fått indikationer på att CliORS-folket i UK inte tycker att dämparkaraktären funkar något vidare. (Det kryllar av CliOSporter i England, de förstår sig på en riktig bil... )

Det finns ett ju ett gäng kit av andra fabrikat att beakta. Jakten pågår...

_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Lars Falk skrev:
Dessutom har jag fått indikationer på att CliORS-folket i UK inte tycker att dämparkaraktären funkar något vidare.

Får man fråga vilka dämpare det sällskapet föredrar? Leda var det väl mycket snack om förra året på forumet vill jag minnas.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Lars Falk skrev:
Dessutom har jag fått indikationer på att CliORS-folket i UK inte tycker att dämparkaraktären funkar något vidare.

Får man fråga vilka dämpare det sällskapet föredrar? Leda var det väl mycket snack om förra året på forumet vill jag minnas.


Har läst lite på engelska forumet och GAZ grejorna tycker dom att de är "struttiga" Det chassi kit som de tycker är bäst är H&R. Och visst det är det väl utprovade grejor och funkar bra, men sen kostar det där efter också

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Barbapappa skrev:
Får man fråga vilka dämpare det sällskapet föredrar? Leda var det väl mycket snack om förra året på forumet vill jag minnas.

Jo det stämmer väl... H&R anses ju som sagt vara bra...
Som prisvärt alternativ pratar man om FK. Någon som har erfarenhet av det märket?
Man ska komma i håg att alla de som tvärsäkert uttalar sig på olika forum har väldigt olika preferenser. Vissa tycker att det "bästa" kitet är det som går att sänka mest. "-60mm" regerar i allt för många kretsar.
Sen har Engelsmännen sina "bumpy B-roads" att ta hänsyn till. Jag tror att de generellt gillar "softare" kit än vad den typiske rejsianen gör.

(Sorry att vi sabbar din biltråd, Joel... )

_________________

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Sorry att vi sabbar din biltråd, Joel...

Ingen fara! Detta ämne intresserar mig också mycket. Man vill ju ha de "rätta" grejorna till clion så bara diskutera på

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Små familjebilar med för stor motor! Love it! Hade lånat en kompis 206gti idag. Underbart skoj! Lite avis!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Björn Westergren
Köping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 67



Joel_Pborn skrev:

Så nu sitter jag och väntar på din rejsa tråd. Nu när besiktningen gick som smort


Nja det kommer ingen tråd om den tyvärr, men i sommar kommer jag lägga ut lite bilder på den i alla fall

_________________
Opel Ascona B
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Lars Falk skrev:
Barbapappa skrev:
Får man fråga vilka dämpare det sällskapet föredrar? Leda var det väl mycket snack om förra året på forumet vill jag minnas.

Jo det stämmer väl... H&R anses ju som sagt vara bra...
Som prisvärt alternativ pratar man om FK. Någon som har erfarenhet av det märket?
Man ska komma i håg att alla de som tvärsäkert uttalar sig på olika forum har väldigt olika preferenser. Vissa tycker att det "bästa" kitet är det som går att sänka mest. "-60mm" regerar i allt för många kretsar.
Sen har Engelsmännen sina "bumpy B-roads" att ta hänsyn till. Jag tror att de generellt gillar "softare" kit än vad den typiske rejsianen gör.

Jo man får ju försöka lyssna på lite vad dom använder bilen till för aktiviteter och sånt.
FK har jag aldrig provat själv och dom jag har hört som har köpt kitten har väl satst på den billigare av varianterna, men den verkar vara mer för att bilen ska se vacker och låg ut. Men det verkar ju som att dom ligger runt 7500-10000:- i pris på de ställena jag hittade dom, trodde dom skulle vara billigare.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Alltid kul med fler små roliga bilar på våra banor

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
I helgen blev det lite meka då jag bytte olja, filter och bromsvätska. R-däcken åkte även på då det blir premiär på lördag i Sviestad. Gick även igenom bil med polermaskin då det verkligen behövdes. Efter många timmars slit så tyckte jag att resultat blev bra. och vilken skilnad det var mellan R och vinterdäcken...

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jädrar du så grannt det blev, det bör ju bli helt grymt med dessa däcken på den bilen tror jag. thumbs up
Har du fixat mer camber nu än då?

_________________
Peter Karlsson
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Har du fixat mer camber nu än då?


Nej inte än. Det finns ju lite funderingar kring andra fjädrar eller coilovers. Får hoppas att det rullar på bra ändå... Sen att få tid för en framvagnsinställning i dessa tider är ju inte det lättaste

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joel Pennerborn skrev:
framvagnsinställning

Det gör du lika bra själv med vattenpass, måttband och miniräknare. thumbs up
På Clion kan man bara ställa toe. Camber kräver fixande. Caster är fast.
Toe och camber är plättlätt att mäta/justera själv bara man har en plan yta att hålla till på.


_________________

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 152


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Joel Pennerborn skrev:
framvagnsinställning

Det gör du lika bra själv med vattenpass, måttband och miniräknare. thumbs up
På Clion kan man bara ställa toe. Camber kräver fixande. Caster är fast.
Toe och camber är plättlätt att mäta/justera själv bara man har en plan yta att hålla till på.



Jadu...Är ju inte direkt kunnig på det där. Får väl ta en sväng till storstaden så får du förklara

_________________
Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joel Pennerborn skrev:
Får väl ta en sväng till storstaden så får du förklara

Gör det.

Annars finns ju en massa trådar på här på rejsa om DIY framvagnsinställning... Bara att söka.

_________________

Rice and shine
Citera
Björn Westergren
Köping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 67



Såg dig komma glidandes förbi mig igår när jag stod och tankade på OK vid Big Inn (skulle tanka upp bilen så vi hade soppa nog att komma till Fagersta och hämta min Ascona som nu har bur i sig)...mycket bra puts på den nu.

Hur funkar r-däcken i vanlig trafik?

_________________
Opel Ascona B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 *Såld*
1, 2   >>
7328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande