Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (10214 totalt) |
Tejpade strålkastare?
Kom precis på en konstig fråga. Jag har alltid undrat varför man tejpar strålkastarna på rejsbilar? oftast som ett kryss men ibland på andra sätt. Ex: ![]() |
||||
Re:
Borde inte hela glaset vara tejpat då? Blir ju en faslig massa splitter ändå med ett kryss tex. |
||||
Re:
Skulle sätta flera kronor på detta alternativ. och om man provar att slå sönder lite gamla slutkörda billyktor spricker de oftast i några få stora delar, inta i miljoner. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Är detta nån regel eller bara nåt som folk gör? |
||||
Jag vill minnas att det i forntiden var påbjudet att att tejpa lyktorna just för att undvika glassplitter vid eventualla sammanstötningnar. Har klara minnen av att jag när jag som liten parvel hängde med min pappa till Skarpnäck* för att imponeras av gubbarnas trackdayåka kletade dit kryss av isoleringsband på lyktglasen innan åkandet och pillade och bort tejpen efteråt.
* https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() |
||||
Varför tejpar man inte hela glaset då, det gör vi i rally. visst det är lite mer grus sprut på en rally sprint, men det ska till en del stenskot för att glaset ska sprika.
Tycker vi kan prata mer om det feta BMW:n på bilden ![]() _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Troligen för att det inte är stenskott man tror ska ha sönder glas, utan skärm- eller stötdämparskott från andra bilar som missar bromsning eller bromsar för bra... _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
OT: Så var det inte när jag var där i våras. Däremot skulle bogseröglan vara monterad, varför gör vi inte det här? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re:
då är det väll fortfarande bättre att tejpa hela glaset. risken att det hamnar någon bit på banan måste minska markant. Eller kan det va så att man inte får tejpa för hela lampan, och att halvljuset ska va tänt? På det bilder jag sett kan jag inte minas att någon har haft ljuset på. Så jag kommer tillbaka till samma fråga varför tejpar man inte hela glaset måste vara lättare. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Re:
Att öglan ska vara monterad har jag sett nånstans här i sverige... minns inte var bara ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
om glaset skall tejpas så finns det ju klar tejp/film, som iaf släpper igenom symboliskt ljus (tills den gulnar). Svarta tejpkryss skulle jag nästan se som symboliskt enbart, en tävlingsbil skall ju se ut som en "tävlingsbil". ![]() På de ställen där det krävts, behövde man tejpa plastglas också? (skulle i så fall stödja symboltanken) |
||||
Ja detta med tejpandet
![]() ![]() _________________ Tomas Berg |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (10214 totalt) |