Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4351 besök totalt |
Fel motor i bilen?
Vad anser Bilprövning och försäkringsbolag om fel motor i bilen? Det jag har i åtanke är tex en E30 320 med 325motor i, eller en E28 528 med 735motor? Någon som har erfarenheter om detta? Kanske tillome någon vill kränga vidare en E30 320 med 325 motor i billigt? ![]() |
||||
Får du inte göra hur som hur..
Har för mig att du behöver avgasintyget från generalagenten för båda motorer samt ett intyg om att chassit klarar den ökade vikten/effekten Vill du inte krångla med det så blir bilprovningen tjuriga om dom märker något/bryr sig Försäkringsbolaget kan neka ersättning vid olycka om dom ser att du kört med fel motor/ökad effekt _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Vid ökad effekt kan dom väll inte neka ersättning, annars vore juh alla former utav trim helt förkastligt... |
||||
Ifall du chansar och besiktigar med fel motor så kan det stå så här i protokollet.
motor, fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift ![]() ![]() |
||||
Henrik> Exakt, man ska få ett föreläggande om registreringsbesiktning.
Senast jag var där med min Saab 99 GL '83 lyfte jag på huven och visade detta. Gubben undrade om den gick bra, och sen var det inte mer med det... skönt att veta att man kör original... ![]() ![]() mvh/Ragnar[/url] _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Citat:
Gubben undrade om den gick bra, och sen var det inte mer med det... skönt att veta att man kör original... Den besiktings killen/gubben borde gå till optiken eller en grundkurs om bilar om man inte ser skiland på en förgasr H-motor och en 16V turbo snurra ![]() Så Ragnar spring och köp en lott, risk för högvinst ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Grejjen var att han insåg att det var fel motor samt att bilen var allmänt pillad (gillar hans kommenterar när han hissade bilen, "jävlar, allt är ju nytt!"), men hade antingen otroligt glest mellan fingrarna eller så hade han skolkat från kurserna där de läste om regler. Han ropade tom på sina kollegor att de skulle komma och kolla etc (personligen ökade väl pulsen en aning ![]() ![]() Tyvärr vann jag inget på lotten... ![]() ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Inte konstigt det... du har ju avverkat all tur för ett halvår framåt.. ![]() Vore kul o testa att rulla igenom Vectran med en turbo ditsatt och spela allmänt vilsen när de säger något.. kanske på med 14" plåt igen, på med originalfront, av med kjolar, vinge o allt.. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Sidan kan inte visas ![]() Men som jag har förstått så är det allt annat än orginal under huven ![]() Fast Det är väll inte så mycket som skiljer en 325 och en 320 motor åt, utseendemässigt sätt väll? Däremot kan jag tänka mig att det är mer skillnad på en E28 528i motor och en 735motor... |
||||
Andrew
Den här då http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu ps Måste retas lite jag har ca dubbel så många kusar i pannrumet och kan räck långnästa till farbrorful och SBP ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Min dator har precis freakat out... inga bilder visas någonstans i internet explorer... får ta o kolla det där imorn bitti när datorn är omstartad o allt ![]() |
||||
Det är det väl också rent teoretiskt.. brott mot miljöbalken eller nåt sånt.. även om avgasvärderna är ok.. Tråkmånsar är dom Dock så tror jag att orginaltrim är ok.. Saab säljer väl chip t.ex.? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Alltså så länge bilen går igenom dom avgasnormer som är stälda på motorn bilen är registrerad med så är det inga problem hur hårt du har trimmat den vad jag har förstått (så länge det är samma motor alltså). För vad jag vet så behöver man inte göra en regbesiktning eller ändring av några viktiga "papper" när effekten i bilen ändras... |
||||
Citat:
Alltså så länge bilen går igenom dom avgasnormer som är stälda på motorn bilen är registrerad med så är det inga problem hur hårt du har trimmat den vad jag har förstått (så länge det är samma motor alltså). För vad jag vet så behöver man inte göra en regbesiktning eller ändring av några viktiga "papper" när effekten i bilen ändras... Nya bilar från man knapt byta fäljar på, hel bilsgodkänande eller vad det heter, så effekten får man inte pilla på häller. hmm får är väll lurviga djur på gottland, eller???? ![]() Finns väll någon regel om pluss 10%, eller något sånt, som man får öka effekten utan regbesikting. För 1970 kan man nästan gör vad som hälst, vissa bilar har vissa restruktioner. Upp till 75 går det ganska lätt, sen vart det knepigare. Bästa är att ringa SBP och höra vad det finns för restruktioner för den bilen och årsmodellen. ps börja inte med motorn utan väghållningen. Bättre att kunna åka fult över allt än bara på rakerna för det klar vilket vem som hälst. _________________ Johan Sjölinder |
||||
320 och 325 är båda M20-motorer och ser man skillnad "bara sådär" på dessa är man inte dålig. Iaf får man nog vara duktigt märkesskadad iaf. 528 och 735 är båda M30 och samma sak gäller där... Fast visst. Jag vet om två E30 som besiktigats med M30-motorer, varav den ena var en Alpina B6 3,5-motor!!! Men dom såg inget... |
||||
Hej
Vill ni veta den bistra sanningen? I stort sett allt trim är "olagligt" (undantag för fabrikssatser där man regbesiktar efteråt). Den gamla regeln om att man får öka effekten 10% utan att regbesikta gäller inga bilar nyare än 1971 (jo, om man har motor under 800cc eller 30 hk). Alla bilar av årsmodell 1976 eller nyare måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, vilket betyder att alla ändringar på motorn som kan påverka avgasprestandan är "olagliga". Det alldeles oavsett om effekten ökar med 10, 20 eller 60%. Tar man ursprungsfrågan, så är det som sagt så att ASB inte alltid ser skillnad på motorerna. Försäkringsbolagen agerar olika men så länge man har bilen skattad, försäkrad och besiktad (om än med "fel" motor, men utan anmärkningar på det) brukar det inte vara problem med ersättning. Däremot kan man oftast inte kräva att få ersättning för den utbytta motorn... Att regbesikta med annan motor handlar som vi kanske nämnt nån gång om två delar; A. Avgaskrav, intyg på att motorn är avgascertifierad B. Effekt, intyg från tillverkare på att aktuell effekt/vrid tillåts, alt. generell ökning av effekt med 20% och vrid med 10%, alt. 15kW/100kg tjänstevikt (de två senare egentligen bara om man reggar som ombyggt fordon, då måste man göra mer än bara byta motor) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har svårt att svälja det faktum att nästan vad jag än köper nu, så kommer det att vara slöare än Swiften. Vad jag hade i åtanke var att köpa en bil med redan bytt motor, så jag slipper pilla själv. Sen är det snuskigt dyrt med våghållning, särskillt om man inte kan byta själv. |
||||
Alltså lär jag inte ha några större problem med att Besiktiga en E28 528i med 735 motor, samt en E30 320 med 325motor... Det börjar bli ett vettigt allternativ det här ![]() |
||||
Va?!? Nej! Så illa får det inte vara! |
||||
Hej
Får och får... Skall man vara lite pragmatisk så får man sällan/aldrig böter om man kör med "fel" motor och fastnar i en flygande besiktning. Det som händer är att man får ett föreläggande om registreringsbesiktning, vilket i och för sig gör att bilen måste regbesiktas (kostar en slant) och byggas tillbaka till original (om ändringarna inte går att regga). Inom rimliga gränser (typ 325-motor i 320 etc.) är det alltså ingen större "fara" att köra runt med "fel" motor. Se bara till att bromsar etc. matchar motorn. Det jag vill belysa är vilka regler som gäller - jag tycker att "ger man sig in i leken, får man leken tåla...". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4351 besök totalt |