Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
943 besök totalt |
Bromsfråga
Hej, jag undrar om man har broms-ok som är gjorda för säg 21mm skivor, och man har tunnare skivor, t.ex. 12mm, kan man då göra nån sorts spacer plattor i samma form som bromsklossarna (förslagsvis 2st 4,5mm) som ligger emellan? Vilket material väljer man då, aluminium, eller måste det vara stål för värmens skull? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Ingen som vet?
Det kanske var svårt att förstå, vad jag menar är att mellan oket och bromsklossen, lägger man en skiva som gör att klossen blir bredare och tar mer utrymme, dvs. så att kolven i oket inte behöver åka ut för att ta upp utrymmet. Varför frågar jag? Jo, för att jag inte vet om jag kommer ha ventilerade skivor eller ej, och det kliar lite i fingrarna att beställa mysiga 4-kolvs ok bara för att ha på nattduksbordet så man kan titta på innan man somnar in på kvällen - garanterar förhoppningsvis en viss sorts dröm. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Hehe, jo det vore mumsigt.
Jag nöjer mig med Wilwood 4-kolvare. Vore ju trist att köpa såna för smala diskar och sedan inse att man vill ha ventilerade, därav min fundering på att man kanske kan fixa det på annat sätt. Jag vet nämnligen inte riktigt vad för bromsskivor som passar på de naven osv. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Du ska ju iaf inte ha något som överför värme till kolvarna. Det är ju blandannat därför kolvarna är skålformade mot beläggen. Alfa 75 ok (brembo vent) vet jag har använts i sammanhang med oventilerad skiva med just distanser i oket. Samtidigt ska det ju inte svikta...svår ekvation...
Aluminium ger nog med sig mot kolvarna tror jag iaf ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
Såg att man använde en tunn skiva titan för att inte sprida värmen på ngt av de nya, dyra, raceoken på markanden.
Lätt, starkt....och dyrt! ![]() ![]() |
Det är väl ingen skillnad i värmeöverföring att ha en distans med tanke på att "original" är att klossarna sitter direkt mot kolven och har man då något material, typ stål då, så blir det ju inte högre värmeöverföring än om de sitter direkt mot varandra
![]() Det kanske blir stål då i sånt fall (lite tyngre) men man kanska kan försiktigt hålborra de ställen där det inte ska ligga under kompression. Men då vet jag att det i alla fall inte är något helt otestat, att det alltså förekommer i "verkligheten" och inte var en ny egen tanke. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
Inom karting använder man shims mellan padsen och kolvarna. Det fungerar alldeles utmärkt.
Anledningen är att man använder en simplare "huvudbromscylinder" som inte är "självjusterande" och returfjäder vid oket. Man kompenserar för slitaget på padsen med shims. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
943 besök totalt |