Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2576 besök totalt |
Fråga ang udda lösning av hjulupphänging
Toyota byggde sista modellen av gt4 med en hjulupphängning kallad "super strut" Förklaring och bilder på det hela finns här: http://gtfour.supras.org.nz/superstr Ni som har lite bättre koll än mig, hur påverkar detta bilen rent praktiskt? Toyota lade ner konstruktionen då den inte levde upp till förväntningarna rent hållbarhetsmässigt, men vad tror ni om tanken som sådan? _________________ Henrik Frberg M535i |
||
Är väl en himla massa bilar som har den typen? 80-tals audisar och bemmers bla, för att hjulet ska svänga runt en punkt längre ut än den kan om man bara har en spindelled där nere. nu löser man det med mera ET har jag fått lära mig
![]() Men vad händer om hjulet svänger runt en punkt så långt ut att den får negativ styrradie? det kan jag ligga sömnlös över... _________________ Daniel Axelsson |
||
Jag vart också nyfiken på fenomenet med negartiv styrrullradie eller "scrub" och hittade detta.
http://www.familycar.com/Alignment.h Den kan tydligen både vara utanför och innnanför kontaktcentrum på däcket. Vad jag annars hört är att en radie på 0 ger en väldigt tråkig bil som inte ger mycket info tillbaka genom ratten. /Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Re:
Som jag tolkar detta så är det en rätt udda lösning? Men kan ha fel. Vore kul med mer feedback. Själv har jag inte kört bilar med mer direkt styrning än just dessa celicor. _________________ Henrik Frberg M535i |
||
Re:
Negativ styrradie är väll inte heller helt ovanligt, exempel på framhjulsdrivna bilar, så vad det leder till borde vara väl utrett..... |
||
Re:
Jag föredrar noll-styrradie, men har man riktig nollpunktsupphängning så brukar det krävas lite andra tilltag för centreringen. (alla mina nuvarande bilar är konstruerade för noll styrradie ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2576 besök totalt |