| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Nybörjare med beslutsångest
|
1352 besök totalt |
|
Hej! Jag ska åka på bana för första gången nu i veckan. Det blir en heldagskurs på Sviestad. Nu grubblar jag på vilka däck jag ska ha, mina sprillans nya yokohama avs sport eller mina gamla "good year nånting" som fortfarande är lagliga men börjar närma sig gränsen. Frågan är hur mycket gatdäck slits på ca 20-25 mils bankörning? Som sagt nybörjare och ca 200hk på 1300-1400 kg tung bil. Jag förstår att det inte går att ge något exakt svar men kanske någonstans mellan tummen och pekfingret? Helst vill jag ju köra med de nya däcken men jag tycker det känns lite synd om de skulle slitas väldigt mycket när den här dagen mest kommer att handla om att öva och inte att pressa några tider eller tävla eller nåt sånt. Så som sagt går det att på ett ungefär höfta till hur många mils normal vägkörning 25 mils bankörning motsvarar? _________________ Linus Burling |
||
|
Jag skulle helt klart valt de gamla däcken.
|
||
|
Jag hade också kört på de gamla däcken.
Däcken brukar ändå ha som bäst fäste när de är nere på bärgummit
En uppmaning är dock att hålla koll som en falk på slitaget. Det blir en hel del belastningar på däcken och man vill helst inte tappa corden nånstans ute på banan. Även om du lyckas hålla dig på det svarta om det skulle hända så kan den slå sönder ganska mycket när den lossnar. Det första du kommer att se är att däcket kommer att få små "hål" och så småningom ser det ut som en "karta" (jaaa.. jag hade ingen bättre beskrivning ) Då är du på väg ner på bärgummit... sen har du någon mm kvar till corden.
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||
|
Har du ca:2mm kvar borde det räcka men det beror på vilken typ av förare du är med så tung bil och 200hk. Kolla så det inte fins torrsprickor eller andra yttre skador för då skulle inte jag åka på dem.
Tillägg: Se till att ha frisk bromsolja och klossar! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Blås på med rejält tryck ca 2.5 till 3 bar också om de är standarddäck så överlever kanterna/sidorna lite bättre och du bygger mindre värme.
Börjar det bli halkigt värre så kan du snabbt döda däcken med "abuse" så checka slitage och ge dem en avsvalning genom att ta det lite vackert sista varvet på väg in i depån. |
||
|
Jag tycker att du skall köra med de nya däcken.
Första gången man kör bana; 'håller man inte ett sådant tempo att däcken får värmeslag.
Dessutom är nya däck mer lättkörda (mjukare övergång mellan fäste och sladd).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re:
Nackdelen är att man kanske sliter däcken på ett felaktigt sätt, exempelvis det klassiska nybörjarfelet att man kör för fort in i svängen och understyr genom hela svängen och får lägre utgångshastighet än om man kör långsammare in och gasar sig ut. Detta kan ju exempelvis leda till att däcken slits mycket i ytterkanterna. Eftersom dagen inte gick ut på att köra så fort direkt, kanske det inte spelar lika stor roll att nya däck är mer lättkörda eftersom gränserna inte kommer att utforskas på det sättet...
|
||
|
Jaha nu kom det lite andra synpunkter som ju också låter vettiga. jag skulle kanske ha skrivit det från början men det är så att det är bara framdäcken som är slitna, bakdäcken på den gammla uppsättningen är riktigt skapliga, dom är dock för stora för att ha fram. Det får nog bli så iallafall att jag kör med gamla däck men tar med två nya ifall framdäcken skulle ta slut helt och hållet. Då skulle jag ju eventuellt också kunna slänga på de nya framhjulen på slutet av dagen bara för att få känna på skillnaden (nya däcken sitter på nya fälgar 18tum gamla på 17tum)
_________________ Linus Burling |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1352 besök totalt |