Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2776 besök totalt |
Lätta fälgar med få ekrar?
Det verkar som om alla lätta fälgar (som inte kostar en förmögenhet) har många tunna ekrar? Jag skulle allra helst vilja ha fälgar liknande Speedline 2010 (som är dyra, i magnesium, och ändå rätt tunga(!)), d v s med få (5-7), breda, platta, ekrar - finns något sånt alternativ ![]() /Dennis K _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Mo är tyvärr ganska tunga oxå. Mina Mo 1781 17x8" ET15 väger hela 10.9 kg.
Vikter på Compomotive hittar du på USA-sajten: http://www.usacomp.com/ Hade erbjudande om 16 st (!) 2010 (tror jag, med 5 platta ekrar) 8 x 16" ET omkring 50 mm och 4 x 108 mm och i olika behov av renovering för £1000, men de väger ju dryga 7 kg har jag för mig. Messa om det är intressant så får du en mailadress, de kan ev. finnas kvar. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
OZ-racings Crono evolution är väl bland de lättaste på marknaden? 7x17" väger 7.7 kg
www.ozracing.com ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Dendär är så snygg! ![]() |
||||
Japp - så ska det se ut ![]() Då ska man bara kolla vikten för 15 x7 - och priset... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Mo är tunga, det vet jag, men det är ju få ekrar i alla fall... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Mer med få ekrar som iaf jag inte hört talas om tidigare (annons i CCC): http://www.revolutionwheels.com/prod
OZ har ju rally- och racingfälgar (!) som är lite renare i utseendet, men ngn sa att man måste beställa åtta åt gången! Jag tror dessutom att de är tyngre än gatfälgarna, typ Compomotive eller tom + några hekto om jag minns rätt. Sörpan: ett rätt av två är ju inte så illa! Det får jag ofta vara nöjd med iaf ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Med risk för att vara part i målet...
Skall du ha fälgarna i bultdelning 4x100 finns ett bra alternativ i Lenso VPD. 6,5x15" väger 5,9 kg och 7,0x16" 6,5 kg. Kommer inte ihåg exakt vikt på 7,0x17" men har för mig att de ligger på strax under 8 kg. ![]() Bilden visar VPD i 7,0x16" och i 17" på en Miata Mvh Martin Wheelbase KB http://home.swipnet.se/wheelbase _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Har idag varit hos Däckfynd i Helsingborg och kollat på OZ Superleggera i den lite mörkare färgen (som bilden i denna tråd), och fick dessutom väldigt bra(?) pris på däck - som jag i o f s inte behöver än, men att lägga pengar (400 kr) på att flytta mina halvslitna Toyo Proxes till nya fälgar känns lite löjligt...
Toyo var tydligen lite skällsord hos dem (så dåliga är de inte, men mjuka är de och speciellt mycket värme tål de inte...). De talade sig varma för Bridgestone S03 PP och det var dem jag fick pris på. OK, här kommer det: OZ Superleggera 15x7: 1525 kr/st Bridgestone S03 PP: 875 kr/st monterat och klart Paket: 2300 kr per hjul, alltså 9200 kr Nå? Ska jag slå till? Martin: Jag har varit nära att slå till på Lenso VPD, men jag vill ha 7" breda och Superleggera är lättare. De har ju rätt många ekrar, men jag hittar inga lätta med få, breda, ekrar - så det får vara... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Revolution 4-ekrade var poppis när jag körde Lotus Europa och jag köpte faktiskt ett set i silver med polerad kant, men vikten kollade jag nog aldrig... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Var oxå inne på Superleggera ett tag, men för min del var det lite avtändande att behöva hålla på med spacers och navringar för min applikation. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jojo ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hej
Mycket poppis på Seven i alla fall, och RFX användes mycket i rallycross. Nära OT nu kanske, men mina slicks ligger på 4-spoke 7x13 splitfälg, och de är l-ä-t-t-a - jag har inte vägt dem men om Revolution fortfarande gör splitfälg och om man gillar utseendet är det troligen ett bra val... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2776 besök totalt |