| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta alukardan - balanseringsfråga...
|
2895 besök totalt |
|
Jag köpte en alukardan från landet på andra sidan pölen. Företaget menade på att den skulle vara 45,5" vilket skulle passa alldeles utmärkt i Pontiacen men när den väl kom hit, visade den sig vara 46,5" istället.
Tolerans på +-1" verkar vara normal jänkstandard...
Nu till frågan, i ena änden sitter det en balanseringsvikt påloppad, men i andra änden sitter det ingenting alls. Borde det inte vara bäst att korta den i änden som saknar balanseringsvikter? Det borde väl vara störst chans att slippa balansera om den då?
|
||||||
|
mmm..det låter rimligt tycker jag. Den sidan utan vikt torde ju vara i balans.
Handlar ju sen om att göra skarvningen rak ock att den termiska påkänningen vid svetsning är symmetrisk, så att den inte kröker sig när den svalnar _________________ Mats Andersen |
||||||
|
annars kan man ju ta sidan med vikten på och hoppas att justeringen gör att man kanske kan ta bort vikten vid balanseringen?
Är den migad ihop? Svetsen ser annorlunda ut mot hur alusvetsar brukar se ut. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re:
Att "hoppas" på att något löser sig, känns lite tveksamt..
Det känns säkrare att korta den i den sidan som saknar balanseringsvikt, men visst... risken är väl egentligen lika stor att den blir ur balans där. Den ser inte TIGad ut, utan det påminner snarare om någon form av robotsvetsad MIG eller nåt. Kardanen är massproducerad, så det måste väl gå snabbt misstänker jag. |
||||||
Massproducerade kardaner brukar vara friktionssvetsade. Hur du än gör måste du balansera axeln (axelen i Skåne) efteråt. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Re:
Adöu! Måste man verkligen det? Min förra som jag kortade behövde jag inte balansera. Nu har den iof bytts ut pga den blivit sned, men det kom efter att den monterats på bilen
Den gammla axelen befinner sig numera i axelelhimmelelriket. Gissar att det handlar mer om tur än koll när man kortar den.
|
||||||
|
om du sticker...med ett stickstål....mitt i svetsen och delar axeln försiktigt.
Så får du bete dej mycket dummt...om du ska vara tvungen att balansera om den. Av 20-talet kardaner jag kortat....är det bara en som fått vibrationer. Och då betede jag mej dumt. Men jag har ju bara åkt 260 km/h på Anderstorp...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Hur gör man för att bete sig dumt då? (Kan ju vara bra att veta...)
Jag tänkte tänkte svarva bort svetsen, korta röret och kontrollera att de nya ytorna har presspassning innan jag lämnar bort den för svetsning. |
||||||
|
Re:
Man pratar i telefonen...och dricker kaffe...samtidigt som man svetsar.
Den sista jag gjorde...svetsade jag när den satt kvar i svarven. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Det är ju ingen större konst att sticka av axeln, korta & pressa ihop före svetsning & det brukar bli OK. Balansering är dock inte speciellt dyrt vad jag kan minnas så varför skita i det? Tyvärr har jag inget lokalt tips, brukar använda Nobtec i Norrköping.
Det finns alltså en speciell himmel för fd skånska axlar!?! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Re:
Nej, egentligen är det kanske onödigt att strunta i det. Nu sitter man ju med en fräsch axel och nya komponenter, så då känns det mer motiverbart att balansera den, än att försöka få rätt på sin 33år gamla halvraka axel. Jag kommer dock bara köra med den ett eller max två år, innan motorn flyttas bakåt och axeln måste kortas igen. Känns kanske sådär att pynta ett par tusen vartannat år bara för att man flyttat lite saker hit och dit.
Malmö MotorRenovering har någon snubbe i landskrona som balanserar för 1500:- om jag inte minns fel.
You bet!
|
||||||
|
Varför inte bara lämna in hela jobbet till nån som kan göra allt rätt?
En dåligt byggd axel med obalans är inte speciellt roligt att demontera och lämna bort. Ännu tråkigare att städa upp efter ett axelbrott.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Varför då...
Förutom att lagren i svarven inte blir så glada..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Ja...varför inte skrota hela bilen.....och köpa en porsche cup bil.....som vilken idiot som helst kan köra...
||||||
|
Re:
Jag tror det är den minsta misshandeln denna råkat ut för....de senaste 100 åren
||||||
|
Re:
Hehe, den där reliken är väl dessutom glidlagrad?... helt optimal för dylika arbeten! Jag hade iaf lätt chansat! Först hade jag försökt så gott jag kan med att korta kardanen så bra som möjligt, sen testat... Visar det sig sen att det är lite vibrationer i den så går den ju självklart att balansera i efterhand. |
||||||
|
Re:
Tja, som vanligt är det väl mer än fråga om att göra rätt eller fel än att göra. Gör man rätt sätter man jordklämman i delen som ska svetsas, och pluggar ur svarven ur urtaget. Maskinfötter brukar vara isolerande så detta kommer innebära att lagren inte tar stryk. Det brukar gå ok (man kan få välja rätt växel) att snurra runt på chucken för att kunna svetsa runt ändå. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Syr du overallen och bältena själv med?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2895 besök totalt |