| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R däck och regn är bra, myt eller sanning?
|
3299 besök totalt |
|
R däck och regn är bra, myt eller sanning?
Hej, Nu har jag skannat och letat i ett bra tag efter svar men det verkar vara tve eggat. Är R däck bra i regn? I mitt fall är det 195/55/15 A032. En tydlig indikering är att dom måste kunna få upp lite värme, annars är resultatet inte bra. (hur fasen man nu får upp värme i regn?) Mitt alternativ är ju att ha med mig en uppsättning andra däck och fälgar men i så fall vad för däck? Jag har inget klassreglement att ta hänsyn till. Kan någon hjälpa mig reda ut det hela? _________________ Fredrik Reichel |
||||
|
Jag har provat på gata i det absolut extermaste regnet man kan tänka sig. Hade inte några problem med fästet då. Samma dimension som du fast re540s däck istället. Då stod det flodvis men det var svårt att få det att släppa. Dock höll jag mig undan toppfartstest
. Däremot har jag märkt att kyla är väldigt läbbigt, då händer det grejer...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Genom att bara titta på R-däck så inser man att dom inte är optimala för blöta förhållanden. När de sedan har gått några varv på en bana och mönsterdjupet är runt 2-3mm så blir det inte bättre så att säga. Så nej det är ingen myt att R-däck är sämre i regn i förhållande till gatdäck som är konstruerade för att avleda vatten på ett effektivt sätt.
_________________ Rehan Mirza |
||||
|
Ett par Re540 som gått en hel sommar överraskade mig mycket då det regnade på gelleråsen förra året..
riktigt mycket fäste för att vara blött och utslitna r-däck.. Så ja.. R-däck i regn är en bra kombination _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Hmm... här får du inga entydiga svar...
Jag är lite kluven, min erfarenhet är att de vattenplanar lättare i stående vatten men handlar det bara om väl dränerad men blöt vägbana så är R-däcken åtminstone lika bra som gatdäck... Här är ett tyskt test som dock pekar på att R-däck är avsevärt mycket sämre än standarddäck i väta: http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen016ly.jpg http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen028cl.jpg http://img152.imageshack.us/my.php?image=testreifen030td.jpg _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Jag tycker inte att det största problemet är att r-däck avleder vatten sämre utan att det är svårare att få upp temperaturen i däcken när det är riktigt blött. Och kalla r-däck är däremot betydligt jobbigare än kalla gatdäck!
_________________
|
||||
|
Re:
Jobbigare? Vad betyder det? Som sagt, man måste särskilja på olika vägförhållanden (våt vs. pölar) och olika r-däck (mer eller mindre mönsterdjup) - härligt, en 2x2 matris
Våt vägbana: r-däcken är bättre greppsmässigt (så länge utomhustemperaturen inte understiger 5-6°C) oavsett mönsterdjup Pölig vägbana: R-däck givetvis sämre, inte så farligt med mkt mönsterdjup (jag har inte haft några vattenplaningsproblem med min Westfield och yokohama däcken - mkt mönsterdjup). När mönstret är borta är det givetvis vattenplaningsproblem oavsett däckstyp. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Mer inkonsistenta, oberäkneliga etc. Det kan släppa lite när som och när det sker så gör det det med besked! _________________
|
||||
|
Toyo 888
Med en motorsvag Miata så kan jag säga att enda sättet att kunna drifta är med Toyo 888 och blöt asfalt. Då släpper det friskt, men det finns fortfarande kontroll känns det som, jag inbillar mig att jag har det iaf .
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||
|
Jag tycker inte R-däck är mer eller mindre "lömska"/jobbiga/plötsliga än vanliga däck när det är blött - men så kör jag ju också flugviktsbil (nästan iafl) där man känner minsta förändring i greppet. Kanske är det annorlunda på tyngre bilar.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Har främst erfarenhet av två bilar med vikt på runt 900 resp 1100 kg. Bägge är FWD, rätt kort hjulbas och har viktfördelning typ 70/30. När man inser att man sladdar så har man redan svängt runt 60 grader
Mycket obehagligt! Men givetvis med en bil som driver på bakhjulen, är lite mer balanserad och där man sitter rakt över bakhjulen är kanske lite trevligare ur det perspektivet!
_________________
|
||||
![]() |
Däck för banåka
R däck och regn är bra, myt eller sanning?
|
3299 besök totalt |

