Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Växellådsbyte Mt75-Typ9
4159 besök totalt
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Växellådsbyte Mt75-Typ9

Håller på att byta växellåda på min Rush Mk II från en Mt75
till en Typ9 med rakskuren drevsats.

och har stött på lite problem/funderingar
Hur stora är påfrestningarna på växellådsfästet, och åt vilket håll?
Då fästörat på Typ9 lådan är lite lägre än på Mt75 så rymms det inte någon
stadig motorkudde mellan ramen och växelådan.

Sen så undrar jag hur långt in vill man ha yoken i lådan?

Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Här ligger lite bilder hur det ser ut på en Westfield http://hem.bredband.net/westfield/

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Balken tar mest vikten av motor/låda, eller snarare en del av den. Viss vridning också men den tas mest upp av motorkuddarna om allt funkar som det ska. Att ha en lägre gummikudde är knappast något problem, alternativt göra en helt ny balk. Man kan ju ha gummibussningarna i balkens infästningar mot ramen istället, som bärarmbussningar ungefär.

Med delad axel behöver yoken inte kunna röra sig in/ut i låda, då kan den sitta rätt djupt som på bilden. Hur "grunt" man vågar ha den beror väl lite på, nog skulle jag vilja ha minst 60-75% av splinesen i ingrepp i alla fall.

/Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Med delad axel behöver yoken inte kunna röra sig in/ut i låda, då kan den sitta rätt djupt som på bilden. Hur "grunt" man vågar ha den beror väl lite på, nog skulle jag vilja ha minst 60-75% av splinesen i ingrepp i alla fall.
/Gustaf

Med andra ord så har man den så långt ut så att den just så pass bottnar när man skruvar lös axeln från bilen.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

super7 skrev:
therealpinto skrev:
/Gustaf

Med andra ord så har man den så långt ut så att den just så pass bottnar när man skruvar lös axeln från bilen.

Exakt, så att bakre plattan går fritt mot diffen så man kan få ut kardanen thumbs up

om du inte har gjort det är det läge nu att byta bakre packboxen på lådan mot yoken och finpolera den också så den inte slitar ut packboxen det första den gör thumbs up

Jag har två pyttesmå gummibussningar under växellådan, men min motor är näst intill stumt monterad med momentstag och små bussningar för att förhindra att vikt åker omkring.

Dock i slutversionen lite annorlunda men principen densamma. Funkat i tre år thumbs up

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Mitt bakre växellådsfäste är ju exakt av samma princip som du har på bilden... (exakt samma gummikudde oxå av nån anledning) har funkat fint för mig! men jag har ju inte kört mer än 150mil med min bil...

Ang yoken så styrde jag in den så långt det var möjligt och så att man fortfarande kunde få lös kardan.
Samt att jag tog lite hänsyn till att yoken var rostig, jag ville inte ha packboxen mot rostig yta så jag styrde in den så långt det gick på fräsch och fin yta!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Gustav Sundberg skrev:
Mitt bakre växellådsfäste är ju exakt av samma princip som du har på bilden... (exakt samma gummikudde oxå av nån anledning)

Konstigt va

Skruva banåkabil
Växellådsbyte Mt75-Typ9
4159 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande