Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Testkörd: Gotland Ring
1199 besök totalt
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Testkörd: Gotland Ring

Vill börja med att tacka Alec, Hans, ove, Mulle m.fl på Gotland Ring för invitationen till visningen, genomgången och testkörningen under lördagen. Ödmjukare och vänligare företagare under stress får man leta efter.

Att bygga en bana (konstruera) med mottot att banan SKALL VARA ROLIG PUNKT SLUT känns helt rätt. Och ha så mycket mark att disponera så inte ens säkerheten är ett hinder kan bara borga för ett körupplevelse med supersmil, ståfräs och mersmak.
Banan blir över 6 km lång, har lika många vänster som högerkurvor, och kan köras hel eller i 3 olika sektioner/banavsnitt, dvs hela banan eller 3 olika slingor. En av dessa är färdig och dom andra två asfalteras med börja efter semestern. Underarbetet är relativt färdigt. Banan har en minimum bredd på 12 meter och är kuperad. Asfalten var ny och hal. Behöver köras in förmodar jag. T.o.m mina Michelin Pilot Cup gnisslade...
Där banorna länkas samman är en (om man bara kör denna slingan) hårnål/vändning. Dock konstruerad så man kan gasa sig ur den (2:an). Den följs aven raka där man lagom kan få i 4:an innan inbromsning och högersväng som faller av nedåt, nyper till mera och övergår till en doserad uppförsbacke. När man nått krönet på backen viker det av åt vänster i en tvådelad kurva som man inte får missa att tangera sista curbsen på. Kurvan tas dock som en, vilket gör det hela roligare samt svårare. Understyr det är det lätt att bli sen och då tappas man mycket tid eftersom man blir mask i nästa höger. Här kan man välja att ligga kvar på 3:an genom hela partiet (som faktiskt funkar bra - bra balans, full konsentration + att det varr halt) eller om man har gått ner på 2:an vis första högern efter rakan bör man ha 3:an i när man kommer upp på krönet.
Efter det knepiga men roliga partiet varvar man ur 3:an mot den höger jag nämde. Den är inte alls skarp bara stategiskt plaserad. Jag går upp på 4:an och gasar bort mot chikanen. Innan chikanen strax innan inbromsningpasserar man et liten krön. Inte mycket men tillräckligt för att bankanten skall komma nära fortare än beräknat då man ännu ligger på lite rattutslag efter högern.
Fet inbromsning, ner på 2:an, chikan åt höger, som följs av en högerkurva till. Viktigt att ha med sig så mycket fart som möjligt för nu går det uppåt. Passerar den lilla högerknicken, varvar ut 3:an och smäckar i 4:an. Nu går det ännu mera uppåt och man tar en relativt lång vänster i absolut fullt fläsk. (nåja, vi fick släppa av några gånger)
När kommit ur vänstern är du oxå uppe ur uppförsbacken och tillbaka där vi började.

Under dagen körde vi även runt resterande delen av banan där asfalteringen återstår. Skall bli mycket intressant att åka där sedan...

Jag har filmat o plåtat en del, men tänker inte lägga ut det med hänsyn till att premiären är först nästa helg.
När banan är klar vet i fan om vi inte fått oss en Nordschliefe här hemma oxå gubbar.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Kul!
Hur tillgänglig kommer banan att vara, m a o vad gäller m a p hyra av banan - är det fastställt?

Vad tror du om "kulhetsfaktorn" för undermotoriserade bilar som min?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

SUPERTACK för detta! Man blir bra sugen....

och va många svängar det blev på bara den här färdiga delen!


Vad av det här är den klara biten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Hmm.. nu när jag tittar på banskissen igen så ser jag att det ser ut som de ska ha två strippar.... eller vad är tanken med "blindtarmen" nere till vänster? Verkar ju lite onödigt? Eller ja, ingen asfalt är ju onödig så länge det är fri fart... thumbs up

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Dessutom verkar inte banskissen stämma något vidare med "flygfotot" över banan. Flygfotot verkar ha mer rundade kurvor, mindre knixig i utförandet. Vilket är mest up-to-date?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Ragnar skrev:
Dessutom verkar inte banskissen stämma något vidare med "flygfotot" över banan. Flygfotot verkar ha mer rundade kurvor, mindre knixig i utförandet. Vilket är mest up-to-date?

mvh/Ragnar


Är iof osäker på vilket flygfoto du menar men om det är det fotot jag tänker på så är skissen troligtvis lite nyare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Magnus Thomé skrev:

Är iof osäker på vilket flygfoto du menar men om det är det fotot jag tänker på så är skissen troligtvis lite nyare.


Detta:
http://www.gotlandring.com/bilder/gotlandringbananskyview.jpg

och jag håller med dig om att skissen borde vara nyare, men jag får inte riktigt ihop Stefans beskrivning med något banparti av den? Dock kan det ju vara viss skillnad på hur en bana ser ut på skiss och hur den upplevs...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613


Trådstartare
Varken skissen eller "flygfotot" verkar stämma. Dock verkar skissen vara närmast. Detta kan bero på att kurvorna och då även sträckningen kan göras om och görs om innan man asfalterar. Alltså, grundarbetet görs klart och när man väl får en bil att köra genom ett parti (sakta men ändå) först då ser o känner man hur det kommer att bli. Vilket kan medföra att man ändrar.

Skissen verkar vara i "stora drag" för flera kurvor syns inte. Det är partiet närmast gokartbanan jag provkört.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ragnar skrev:
Hmm.. nu när jag tittar på banskissen igen så ser jag att det ser ut som de ska ha två strippar.... eller vad är tanken med "blindtarmen" nere till vänster? Verkar ju lite onödigt? Eller ja, ingen asfalt är ju onödig så länge det är fri fart... thumbs up

mvh/Ragnar


Bara en liten tanke kan inte den stumpen nere till vänster vara en escape väg? En sån där som man kan köra in på om man råkar bromsa för sent osv. Jag har ingen aning men det lät vettigt för mig iaf

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Testkörd: Gotland Ring
1199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande