Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 8745 besök totalt |
I kväll kör vi Mazda 3 MPS mot några klasskompisar. Tyck gärna till om upplägget, utan artiga skygglappar. Det här forumet har ju gett sådan feedback tidigare. Övriga nya bilar i kväll är till exempel Honda Civic Type R, Opel GT och Peugeot 207 CC.
_________________ Peter Sundfeldt |
||
Re:
Nu i helgen såg jag "Mazda preformence driving" på Hockenheim, De körde MPS3, MPS6, RX8. MPS3 var väll den bilen som "såg" ut att ha bäst fart under tofflorna iaf! Jädrar vad man hörde att turbon jobbade ![]() Sen om den är rolig på banan är svårare att gissa, den såg ut att hålla ett fint spår med orginal däck. _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re:
Peter, du VET att vi har tjatat huvudet av Kanal5 om att ta tillbaka MJ, så du kan lungt veta att många samlas framför tvn på tisdagar! NI ÄR SUVERÄNA ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Här kommer mina synpunkter på "hot hatch-inslaget" (i en Plus/Minus/Intressant-sammanfattning):
Jättebra med varvtider ![]() En kul och bra test, givet den (relativt) begränsade tiden. ![]() Bra sammanfattning på slutet. ![]() Var är hjälmen Peter? alla via andra använder hjälm på bana (t.o.m. i slalom). ![]() ![]() Lite fler omdömen om varje modell (i samband med körning) hade varit på sin plats. Jag tycker inte BMW 130 hör till samma (pris-)klass (speciellt om man ska ha någon form av utrustning). Kul med en test i tv som tidigare bara varit motortidningarna förunnad. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Intressant reportage, kanske en lite färgad fråga men ändå, varför var t.ex. inte Opel Astra OPC med i reportaget? Borde ekonomiskt passa in bättre i segmentet än BMW 130 och en hot hatch är det iaf? Hade varit kul att se de testade bli ytterligare en.
Sen att OPC:n saknar diffbroms och blir understyrd är jag medveten om, men det hade varit kul att få höra ärliga kommentarer (Top Gear kan inte köra fwd ![]() ![]() Mazda gör helt rätt med en sak om 3 MPS och det är diffbroms! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Tackar för synpunkterna så långt. Det där med Astra OPC har du helt rätt i, men dels kunde vi inte få loss någon från Opel och dels tyckte produktionsledningen att det räckte med sex bilar när jag ville ha med Astran. Att köra med en privat Astra OPC var helt uteslutet från min sida, ville bara köra bilar sanktionerade från importören.
Hjälmfrågan är också bra, där var det helt enkelt så att den glömdes hemma i Göteborg i hastigheten. Natten före tillbringade jag nämligen på BB då en liten Ian kom till världen. Var inte helt utsövd, men kände mig ändå rätt fit på banan. Hade också ett 7 man starkt inspelningsteam som hjälpte mig hela dagen. Har aldrig känt mig så avslappnad under en inspelning, kunde helt koncentrera mig på min uppgift; att köra bilarna och säga (förhoppningvis) rätt saker. Annars är det lite konstigt det där med hjälm, när vi kör en gatbil på banan har vi ingen men när vi kör en tävlingsbil är hjälmen på. Fasen, jag har ju gjort ett inslag med Jaguar XKR och Aston Martin Vantage som sänds om ett par veckor. Då kör vi på också på Falkenberg utan... hjälm. ![]() _________________ Peter Sundfeldt |
||
Re:
Man får ta av sig hatten och gratulera! ![]() ![]() ![]() Tusan vad off topic det blir i den här tråden ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Jag kollade precis på min inspelning från kvällen då jag inte var hemma
![]() Mycket kul å se ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Impad att få till sex kul bilar på en bantest. Krävdes mer än en kafferasts logistik kan tänka
![]() ![]() ![]() Testet av om kromad armbåge sänker toppfarten på Opel GT var ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det absolut enda bottennappet var som vanligt "kändis kör bil på Falkenberg". Det inslaget håller inte alls IMHo. Sen tycker jag att ni ska vara lite försiktiga med alltför mycket uppsnabbade snabbklippta sekvenser med kul körning på kurviga vägar på fel sida vägen. Var lite för mycket sånt i en del av Type R testen IMHo. 1 st. snävt skuren kurva är väl en sak. Men en hel sekvens med snabbklipp med musik o (häääärligt) motorljud känns som det drar lite lite lite åt Getaway in Stockholm helt i onödan ![]() Mellansnacken ni kör med är perfekta ![]() ![]() Nåt inslag blev lite rumphugget, var det Maseratin tror jag ![]() Just att ni kör programmet för entusiaster och inte fegar ut med att blanda in stortest av minibussar, test av barnstolar eller takräcken uppskattar jag. Dessutom att det är en hel del om hur bilarna beter sig när man tar i lite extra på bana (både billiga, dyra, nya och gamla bilar), kan det bli mer rätt tv-program för mig? Näääää!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hoppas konceptet håller ![]() ![]() Kul när ett tv-program börjar med att Rejsa omnämns ![]() Hjälmen på bana är redan kommenterad. Top Gear/ Fifth gear kör ju utan när de kör själva. Jag är lite kluven kring det. Det ska ju inte behövas trelagers nomex för att testa en bil på ett flygfält. Men en hjälm och långärmat känns som en bra grundsetup. Som sagt, ett inslag kring slalom vore skoj, jag tror många som aldrig prövat sin bil skulle bli glatt överaskade vad det handlar om och möjligheterna att testa. Run what you brung. Lär dig MASSA om hur din bil beter sig. Och det känns som det går undan som f***n när man kör även "bara" en slalom :woot: om ni blir toknördiga så vore ju ett inslag kring enklare loggning vara intresant. Kör du mjukt eller hattar du hit o dit? Hur ser ditt spårval ut? Vad kan man otroligt enkelt läsa ut ur ett traction circle diagram. Basic grejer om körbeteende..... fast det kanske är för nischat o nördigt? (ps grattis till den lille ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Enligt www.kanalnio.se stämmer det. Laddar inspelningsmaskinen! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
http://www.btmon.com/torrent/motorjo
![]() ![]() Se till att fortsätta seeda när ni har laddat klart så att andra också får ner den snabbt! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 8745 besök totalt |