| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Triangulering och rörramschassi?
|
1627 besök totalt |
|
Hej. Nu har jag börjat med pappslöjden... Tyvärr har min kamera gått sönder så det kan bli svårt att posta bilder. Jag tänkte försöka beskriva problematiken istället och se hur andra löst det hela. Tanken är alltså att montera att rörramschassi i min Mustang II från 1975. Jag har upptäck genom att limma blompinnar med limpistol att böjstyrkan inte kommer att vara något problem (ingen överaskning). Däremot så blir veidstyvheten lurigare. Bilen planeras i tre sektioner: framvagn, kupé och bakvagn. Framvagnen kommer med stor sannolikhet att behålla de stora balkarna men ersätta en del plåt med rör. Framförallt så blir det nya fästen för dämparna. Originalinfästningarna för de dubbla A-armarna tror jag man kan behålla ganska omoddade (iaf till en början) , men man kan ju skaffa rör justerbra A-armar... Bakvagnen blir säkert den lätta biten då dess enda uppgift blir att fästa dämparna, plåten och kofångaren. Trelänk, fyrlänk, satchellänk,... någon form av länk blir det och den fäste ganska långt fram i chassit. Kupén verkar bli svår att få till vidstyvheten i? Idealet är ju en låda med tvärstag så allt är triangulerat men man skall ju kunna sitta i bilen ochså. Förare + 1 passagerare. Två experiment som visar på problematiken. 1. Tänk på bilen som en cab. Jag försökte göra en låda som man skulle kunna få in i en cab. Begränsad vridstyvhet pga "locket" på lådan saknas. 2. Kupé med full bur. Vridstyvheten förbättras men ett nytt problem inträder. I fogen där den sneda strävan (som följer a-stolpen) möter den horizontella (som följer taket bakåt) vid framrutan/taket Vill vridingen "räta ut" fogen. En extra stötta hade löst problemet men då kommer man inte in/ut ur bilen... Några förslag på typiska lösningar? Skall försöka lösa ett par bilder... man känner sig så handikappad utan kamera.
_________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
|
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
|
Inga kommentarer?
Jag upplever "kupén" på bilden som att den är hyfsat vridstyv och bör bara bli bättre när man lägger till resten av buren. Tanken med krysset i miten är att göra kardantunneln till en bärande del i strukturen. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1627 besök totalt |