Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Har någon erfarenhet av OBX diffbroms? Ska likna Quaife-diff
1, 2   >>
7911 besök totalt
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Hej!

Undrar bara om någon har erfarenhet om OBX diffbromsar är nått att ha? De kostar en del mindre än Quaife men verkar vara torsen-diffar precis som Quaife

Har sett att de finns till E30 325i för bara 3500kr inkl frakt. Och det ska precis som med Quaife vara livstidsgaranti!! thumbs up

http://www.sparktecmotorsports.com/lsd95991.html

Lite bilder på en demonterad diff:
http://www.turbod16.com/viewtopic.php?t=18501

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

OBX har väl ryktet om sig att i bästa fall ha tillräcklig kvalité.

När det gäller livstids garanti så skulle jag nog kolla upp servicemöjligheterna innan jag hade slantat upp.

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hmm... Kanske bättre att satsa på en vanlig BMW lamelldiff?... Quaife är lite för dyr tycker jag.

Anledningen till mina funderingar kring detta är att min egen diff verkar vara dags att byta lameller i.. Och det kostar ju lite, så varför inte byta till nått "bättre" när man ändå ska handla

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det måste ju inte vara skräp, de kan ju ha "modifierat" en helt ok konstruktion. Kolla upp servicenätet lite och var sen en snäll pionjär och meddela dina erfarenheter. Om inte annat kan det vara skoj att förklara förspänningsgraden i depån

Lite vinklad konsumentinfo:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1249085&page=1

lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Hmm.. De där vart intressant..

mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Nisse, hade du inte en IX axel på din? om diffen också är från en IX så är det ju en visco diff, och den har inte utbytbara lameller har jag förstått. Hela paketet är en "sealed unit" med silcon olja innuti som inte den heller är utbytbar*. Själva klumppen har vanlig hypoidolja, samma som till en utan spärrad diff.

* det lär gå att byta oljan om man borrar hål på huset och pluggar efter att man satt i ny olja, har jag hört..

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

mr.b skrev:
Nisse, hade du inte en IX axel på din? om diffen också är från en IX så är det ju en visco diff, och den har inte utbytbara lameller har jag förstått. Hela paketet är en "sealed unit" med silcon olja innuti som inte den heller är utbytbar*. Själva klumppen har vanlig hypoidolja, samma som till en utan spärrad diff.

* det lär gå att byta oljan om man borrar hål på huset och pluggar efter att man satt i ny olja, har jag hört..

Nja, diffen är inte från IX. Men resten av bakvagnen är det Det satt nämligen en 4,10:1 lamelldiff på den när den köptes av Peter ovner. Han hade väl tänkt fixa nån lamelldiff, men behövde inte göra det eftersom det redan satt en där

Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Resten av bakvagnen.. dvs. naven och bromskivorna, resten är samma som vanliga axlar med skivor thumbs up

PS. Om du har IX drivaxlarna så är de samma som på vanliga 316..

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

mr.b skrev:
Resten av bakvagnen.. dvs. naven och bromskivorna, resten är samma som vanliga axlar med skivor thumbs up

PS. Om du har IX drivaxlarna så är de samma som på vanliga 316..

Hehe! Drivaxlarna har jag bytt mot 320i axlar, men de var av samma sort som redan satt där. Kanske är det samma axlar 316-320i ?

Ang diff, så får jag leta efter nån vanlig 325i lamelldiff. Har man tur kanske man kan hitta en billig någonstans.

Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Enligt "ETK" finns de stora drivaxlarna på 318is, 320is, 324td, 325i, M3 och på Touring, men det är ju gansaka onödig info .

och så till det roliga... Samma låsinsats (25%) "33141209653" finns på (E24 628csi, 635csi) (E28 alla utom M5) (E30 320is -->) (E34 alla utom 540i, M5) (E36 323i --> utom M3) om alla dessa passar i E30 325i:ns klumpp kan jag inte garantera men samma nummer går de under enligt BMW, så det borde gå. Lite större utbud att söka på kanske.. thumbs up

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tackar för infon. Man skulle ha den där ETKn i sin dator.. Får ta och skaffa den.

Enligt Koed så ska det kosta 1400skr för nya lameller till diffen. Men eftersom jag har den lilla diffen på min bil så vet jag inte var jag ska hitta dem förutom på bmw då.

Tanken var väl här att köpa en OBX diff och stoppa i en billig obromsad diff från tex en 325i. Men nu efter att ha fått läsa lite om OBX-diffarna så blir man ju lite mindre sugen.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lägg slantarna på ne välpreppad originaldiff, det kommer garanterat göra dig mest lycklig.

Tillgången till lammeller för "lilla diffen" är väl noll eller begränsad tyvärr, om jag minns rätt.

Men står valet mellan ingen diffbroms och en billig variant av torsentyp så är ju valet lätt...

Vet dom som visserligen fått torsendiffar att fungera väldigt bra på både fram och bakhjulsdrivna bilar på bana. Dock har jag enbart hört negativa erfarenheter från BMW-håll.

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ja det som annars ligger i tankarna är att köpa en vanlig standard 325i 25% diffbroms och sen köpa det där kittet där man lägger i en extra lamell. Eller varför inte göra ett eget kitt... Vet dock inte vad det är för delar som behövs förutom den extra lamellen.

Sen är ju frågan hur mycket bromsverkan man behöver. Min diffbroms funkar inget bra... = nästan 0%... Så hur långt skulle man komma på en standard 25% BMW-diff? Förra året kunde jag ibland höra innehjulet spinna loss vid maxgas ut ur målkurvan på Anderstorp. Nu har jag hårdare krängare både fram och bak.. så skulle det spinna med en 25%are?

Vad är anledningen till att torsen inte skulle funka på BMW? Blir bilen mer understyrd eller vad händer?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Har någon erfarenhet av OBX diffbroms? Ska likna Quaife-

Nisse977 skrev:
...Lite bilder på en demonterad diff:
http://www.turbod16.com/viewtopic.php?t=18501

Maskinbearbetningen på huset ser hemsk ut tycker jag.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Det som, iaf teoretiskt, händer med en torsen är att när den inte har båda hjulen i backen så att det finns ett bromsande moment så slutar den att fungera med följd att innerhjulet spinner som en diffbromslös bil.
Tex vid curbåkning kan detta förekomma.

Enligt utsago ska det dock vara starkt överdrivet bland en rad klubbåkare som är väldigt nöjda med torsendiffar.

Däremot vet jag en E30 i BMW Cup där det inte funkade alls samt i 320 E46 Super 2000.
Det spolar häjdlöst på innerhjulet.

Att det bara är från BMW-håll jag hört klagomål ifrån vet jag inte varför dock.
Kanske för att de som klagat är vana vid finfina, preppade, originaldiffar?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Lidström skrev:
Det som, iaf teoretiskt, händer med en torsen är att när den inte har båda hjulen i backen så att det finns ett bromsande moment så slutar den att fungera med följd att innerhjulet spinner som en diffbromslös bil.
Det händer även på annat än BMW (men jag har bara reagerat på det nån enstaka gång).

Men det kan ju skilja en del mellan olika konstruktioner hur hårt man sätter bilen för att köra fort. Om det snabba sättet att köra bilen är tvåhjulande över varje curbs så kommer en momentkännande diff utan förspänning inte vara nån hit.
Undrar när Tochigi Fuji's momentkännande variant med koniska friktionsskivor och förspänning (så den klarar av att flytta förbestämt moment fast ena hjulet är i luften) blir eftermarknad, den fungerar fint i gatmiatan (som iofs aldrig kördes lika hårt på banan).

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Nu måste jag avreagera mig!
Varför skall lamelldiffsanhängare alltid haka upp sig på att Torsén/Quife-diffar tappar drivkraft när ena hjulet är i luften? Hur ofta händer det under längre sammanhängande tid än en tiondels sekund på en bana?

oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven har man aldrig drivhjulen i luften så det påverkar framdrivningen på ett märkbart sätt. Enda anledningen jag kan se att det skulle kunna vara fördelaktigt med olika typer av lamell eller ramplamelldiffar är för att få en stabiliserande funktion om man har en bil som är instabilt konstruerad i grunden (som vidareutvecklade folkvagnar etc.)

Ursäkta OT

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Lidström skrev:

Gäller inte detta en ramplamell också?

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Kan någon förklara skillnaden på lamelldiff och ramplamelldiff....? Kanske finns det någon fin animerad film att kika på?

Hittade bla denna tråd på rejsa. Nu hajar man lite mer varför det inte bara funkar att shimsa en ramplamelldiff
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7695&highlight=ramplamell

Lite mer info:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech_pages/limited_slips_differenti . . . .

Men en trevlig liten animering hade ändå inte varit fel

Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

OBX gör rena kopior på Quaife så funktionen är precis densamma, dock så verkar de inte riktigt hålla samma kvalite och toleranser.
Men de har blivit mycket bättre på sistonde, den tidigare länken från hondatech får nog ses som ett skräckexempel för jag har inte sett några mer sådana problem alls när det gäller Honda iaf.
Har man tid/ork att plocka isär diffen, snygga till och montera ihop den riktigt igen så tycker jag det verkar som ett mycket prisvärt alternativ.
Här är en ännu en tråd där de plockar isär http://honda-tech.com/zerothread/1752849

Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

kort version: En vanlig lamelldiff har ju samma verkan när man svänger rampdiffen släpper av på trycket när man svänger. Rätta mig om jag har fel. Rampdiffen är upphängd i v formade spår på sidorna som den kan klättra upp på.

Skruva banåkabil
1, 2   >>
7911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande