Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6517 totalt) |
Nu när det är katalysatorkrav infört inom racing (08 ska det vara infört överallt), är det ok att köra med bilens originalkat? Hittar ingen klockren text i SBFs reglementen. Det närmsta jag kommer är: "För att det ska vara möjligt att mäta på samma sätt, på en original, till bilen homologerad katalysator, ska ett mätuttag monteras före katalysatorn även på dessa."
Klockren text, på en orig.kat ska ett mätuttag monteras före katten... men är homologerad detsamma som orig. från fabrik eller är det en kat inskriven i någon FIA-homologering? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
MGCC hade ett regelmöte tidigt i våras och hade bjudit in Gert-ove Pettersson från SBF för att informera oss om katalysatorer. Vad jag kommer ihåg så gick det aldeles utmärkt att köra med originalkaten som bilen utrustades med från fabrik. Detta då givetvis om den fungerar. Eftermarknadskatalysatorer är helt fel. Så antingen helt original eller en SBF godkänd kat.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
G-o känner jag och litar på, mao ett klockrent svar ![]() Ett steg närmre vagnboken... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Aktuell fråga! Vad gäller om man byter till en modernare motor i en äldre bil (eller som i fallet ovan med en motor från en helt annan tillverkare), är det bilens eller motorns originalkat som gäller? Logiken säger motorns medan bakhuvudet gissar på någon av de kattar SBF fått för sig att godkänna ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Det jobbiga i så fall är att motorbyte gör homologeringen invalid och då krävs det SBFkat. Sen är ju en ny orginalkat bra mycket dyrare än en SBFkat. Beggade halvtäta saker är det ju ingen som vill köra med? |
||||||
Så bultar man dit en kat i slutpipen är det okay? (Har ingen kat på min bil -87 års modell)
|
||||||
Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans. och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser. En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Detta är helt ofattbart tycker jag. Jag själv har en bil som passerar SBP med godkända avgasvärden och sen ska inte det duga åt SBF. Värdena kan ju vara hur dåliga som helst bara katten har reducerat till 50%! Men de får väl pengar av tillverkarna säkert för att "godkänna" kattarna? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
Jag tycker det känns som många inte alls är förtjusta i SBF. Vare sig det gäller kattar eller annat. Anar en viss distans. Även jag undrar ibland... Jag tror jag skippar vissa krav på mitt bygge. Sen får de väl porta mig om de vill. Lite revolution är alltid bra. Annars kör vi snart V70 allihopa! ![]() |
||||||
Som det fragment jag fick se var formulerat just nu så täckte det inte endast Roadsport. Men en sak var tydlig, en SBFgodkänd kat ansågs inte fel (så det är ingen felinvestering). |
||||||
För att uppa var finns en sådan text? Håller oxå på med kat(t)skiten.... ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Efter kontakt med SBF:s Tekniska avdelning, kan jag också bekräfta Niklas Falks version. Gammelbilar som inte är originalutrustade med katalysator - och är inregistrerade, påställda, godkända och besiktigade av Bilprovningen i detta skick - kommer att klara sig helt från katalysatorkravet. Den officiella skrivningen är på gång. ![]() _________________ -- |
||||||
Vad betyder det för PCSR? Antar att det fortfarande är katalysatorkrav då reglementet kräver det. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Kör man detta überstrikt så skall en katreggad bil på tävling antingen ha bilens original katmodell (dvs ingen ersättnings kat på nåt vis) eller en SBFkat. Men detta sätter de tekniska besiktningsmännen i en ganska orimlig sits. De ska i så fall kunna ta reda på exakt vilken kat som hör till vilken bilmodell/år (inte bara rätt bilmärke stämplat på katen). Det enda rimliga är att samtliga rimliga katalysatorer (som ser ok ut och som bedöms kunna fungera lika bra som vid senaste besöket hos SBP) accepteras så länge som de försetts med inspektionsbung enligt reglementet. Men är bilen avställd eller missat senaste besiktningen (i väntan på ombes vette sjuttom) så ska det sitta en SBFkat där. Men innan den officiella texten är klar så gäller det gamla och hur tillämpningen blir får vi vänta och se. Hoppas att texten kommer ut som officiellt meddelande innan 24e maj iaf ![]() |
||||||
|
||||||
jag fick svar från SBF, 14 april kan vi således se fram imot ett pressmedd.
-------------------- min fråga -------------------------------- Vad är status kring dispans för SBF godkänd katalysator inför 2008 ? Dels. bilar som är gatregisterade/SBP godkända utan katalystor samt gatreggade/SBP godkända bilar som kör med orginalkatalysator ? Vi kör racing i Club alfa Romeo Challenge. vore fint med besked, tävling om 30 dagar... ------------ svar ---------------------------------------------- Det kommer att bli ungefär som du skriver men det har inte publicerats ännu. På måndag nästa vecka ska beslutet om regeltext formellt tas och det kommer ut i officiella meddelanden på måndag veckan efter. Best Regards Joachim Hultgren Technical Manager The Swedish Automobile Sports Federation ------------------------------------------------------------ _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Med så här många indicier pekande åt samma håll så är det bara fördröjd publicering som officiellt meddelande som kan sätta käppar i hjulen.
![]() |
||||||
Ursäkta OT. Har du tänkte köra R-pass på CAR möten med Miatan? Det faller bort en del tid för race då, det vet du va? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6517 totalt) |