| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Elektrisk växellåds olje pump ?
|
2 besök senaste veckan (12938 totalt) |
|
Hade tänkt montera en oljekylare till växellådan och då kan det vara bra med en oljepump... Nån som vet av vart jag kan inhandla en olje pump som tål varm vxllåds olja ? Även bakdiffen kan behöva en pump med kylare.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
|
Nissan 200SX har det orginal på bakaxeln med kyl och pump
Kolla på laga.se och se om det finns beg grejor komplett _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||
|
Det finns en historia som kan vara intressant i sammanhanget. Låter OT men läs vidare.
Peter Williams, fabriksförare och konstruktör på Norton . http://www.nortonracing.co.nz/about0 ville sänka tyngdpunkten på en fabriksracer. Han drog ner tanken på sidorna av motorn och insåg att soppanivån kommer under förgasarna, alltså behövde han en bensinpump. Frågan var bara hur den skulle drivas. Han kopplade den till bakfjädringen så att soppa pumpades till flottörhuset när svingen rörde sig. Production hade stående start redan på den tiden, och när han stod och väntade på flaggan insåg han att han måste sitta och gunga upp och ner för att pumpa fram bränsle. och eftersom han var PW, gurun, skapade han en trend att sitta och gunga på hojen innan start, trots att han var den enda med sån pump. Den här historien kommer tillbaka i min skalle lite då och då. Finns det nån lämplig liten pump man kunde koppla till bakfjädringen och slippa all eldragning. En liten vickpump som tål olja, eller en typ cykelpump. Någon som har en idé om lämplig pump så bygger jag och testar. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Jaa! Mekanisk soppapump! Tänkte aldrig på det, fast om jag vill driva den med fjäderrörelserna kanske inte flödet räcker. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Nissan 200sx pumpen väger flera kilo, jag hittade en VDo pump som endast väger 225gr
den har suttit som växellåds pump på en DTM BMW jag tror det är en orginal BMW pump men vet inte från vilken modell _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
|
Re:
Det var det jag var rädd för och därför föreslog jag excenterdrift. Om du driver pumpen från axelrörelsen kan du å andra sidan välja extremt kort hävarm på pumpen och därmed få fullt pumpslag för väldigt små fjädringsrörelser. Problemet är att vid långa statiska belastningar så kan pumpverkan helt försvinna, tex i en lång kurva eller en inbromsning. Iom att din diff sitter still är det väl ganska enkelt att göra detta. Edit: Elektriska pumpar finns på www.thinkauto.com/oilpumps.htm Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Nascar använder pumpar till bakaxelklumpen som drivs av en remskiva på ingående pinjongaxel. Borde inte vara så svårt att pilla ihop något liknande för växellådan... Fjädringsdriven pump är kanske lite underdimensionerad, har du rejsig fjädringsväg är det ju inte många centimeter rörelse... |
||||||
|
Re:
Länspump ? du menar väll deras färskvattenpump som även klarar diesel: http://www.biltema.se/products/produ Vet du nån som kört med en sådan länge? eller är det nån som bara testat? Frågan är om den även klarar Redline Shockproof oljan.. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
|
Re:
Skulle du kunna få fram VDo nr på den så vore det GULD !!! Finns det BMW med org elektrisk vxllåds pump ?? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
|
Det har väl nämnts förut, men likheten finns ju mellan biltema pumpen o pumpen som tex Ga motorsport säljer.
http://www.ga1.se/tillbeh/bilelektri _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||
|
Re:
och det finns stora inre skillnader på bilbutteriks (skämtartiklar för bilar) pump och de som ser likadana ut. Plastdrev istället för mässing etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Det står ju faktiskt på biltemas att de har mässingsdrev.. och med tanke på att den kostar 998:- på biltema så är det nog inget skit. Låter faktiskt ganska troligt att det är samma som GA säljer, Biltema köper kanske in lite större serier än GA och dessutom så är de nog inte lika giriga som GA.. |
||||||
|
Re:
Har haft bilbutteriks pump på min tidigare för att cirkulera vatten mellan laddluftkylare och vattenkylare, och plockade isär den delvis och jämförde mot den 'likadana' som Persåker (har jag för mig) sålde och de skilde sig åt internt. Den dyrare var 'seriösare' gjord. Sedan höll den för mig det året jag använde den, och TJÖT så folk undrade om motorn höll på och skar. Det verkar inte ovanligt att bilbutteriks köper in material från fabriker som oem-tillverkare etc ratat. Ibland är det kalas och lika ofta skräp. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
jag har en sån biltema pump och min är det mässingsdrev i så jag gissar väl att det sitter mässing i alla av den typen då. känns ganska solid för att vara biltema.
har inte kört den några längre tider med varm olja dock så hållbarheten vet jag inte nåt om _________________ Micke Lundkvist |
||||||
|
Men samtidigt om det nu är en likadan pump varför säljer då biltema den som "Självsugande pump för dricksvatten" ??? om den nu klarar varm olja osv så borde dom väll ändå skriva det för att kunna sälja mera av den eller hur?
Men finns det nån som använder denna pump för olja och gjort det länge så får ni gärna skriva det här, för denna kostar trots allt 1000kr och om en riktig oljepump kostar typ 1500kr så bör man kanske köpa en sådan för att var på den säkra sidan... Vet nån en återförsäljare för Weldon eller Mocal olje pumparna? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
|
Re:
Som jag skrev, river du isär dem skiljer de sig åt. Gjorde i alla fall, har inte rivit isär någon på fyra år... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Det enda nr som står på pumpen är 405 040/001/001
47/01 Hoppas det kan vara till hjälp. Har bara ett svagt minne av att säljaren sade något om att den satt monterad i någon std bmw. Nästa gång jag träffar honom skall jag kolla. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
|
Re:
Så illa är det inte, min väger iaf inte flera kilo. Dessutom är kylet i helaluminium och är grymt lätt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Sökte och hittade detta: VDo 12v electric oil pump. P/N 405 040 001 001 It's an inline pump that was developed to circulate differential oil through a cooler. Hör gärna efter vilken BMW som har denna. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (12938 totalt) |