| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motoroljan blir 130 grader.
|
5 besök senaste veckan (4446 totalt) |
|
Tjabba. Hoppas jag la tråden på rätt platts, mitt första inlägg på sidan. Har nyss bytat olja pga att motorn blir så varm på min Audi Gt -84 som har en rak 5a på 120 hk men det hjälpte inte. Oljemätaren inne i bilen visar 130 grader efter en tids normal körning, vilket inte känns riktigt bra. Efter att bytt olja blev det lite bättre, det tog längre tid att komma upp i 130 grader. Men vad kan vara fel, den ska ju inte bli 130 gradet om man kör normalt. kan det vara någon tempratursgivare från oljan som flippar? //Dajjmen _________________ Marcus Möller |
||||||||
|
Re: Motoroljan blir 130 gradet.
Istället för att be om ursäkt för att du glömde den biten så hade det varit mer konstruktivt om att komma med de uppgifterna istället.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Har ju ändrat i texten, vad mer vill ni veta?? 5-cyl, vätskekyld radmotor med enkel överliggande kamaxel. Insprutning. Cylindervolym 2.144 cm3 (79,5x86,4 mm). Kompression 9,3:1. Max effekt 96 kW (130 hk DIN) vid 5.900 v/min. Max, vridmoment 165 Nm (16,8 kpm) vid 4.800 v/min. _________________ Marcus Möller |
||||||||
|
OM det sitter en oljekylare på den frågades det också om, stor chans att det gör det och berorende på årsmodell antingen en luftkyld eller vattenkyld. Vattentemp, är den lagom och går fläkten hela tiden? _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Vet du om mätaren visar rätt?
Vad använder du för olja? Jag hade en Audi 90 20V och det var inte ovanligt med oljetemperaturer på 120-130 grader, men bara när man körde "flat out". Biltemas 5W-50 gick varmare än Mobil 1 vill jag minnas. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Ingen oljekulare, vattenkyld motor, kör på biltemas 5w 40. Snackade med an annan som har audi gt och hans blev bara ca 60 grader. _________________ Marcus Möller |
||||||||
|
Altså, ingen oljekyl. Biltemas olja ska ju vara hyffsad så de får gå det med. oljetryck? är de ok? Hur ser motorn ut när du tittar ner i hålet? geggigt eller normalt? Kan ju vara så att oljeflödet är begränsat å där av den höga tempen. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
Är 130 grader för mycket?
Jag hade runt 120 på min gamla golf Gti, helt normalt sa verkstaden och den låg där ständigt. Hade oljekyl förresten. |
||||||||
|
Motorn ser fräch ut, väldigt ren för att vara en 84, kan inte se nåhra oljeläckage. oljetrycket vet jag inte för den mätaren är sönder. Men menar du med begränsat? att det kan vara stop nån stanns?? _________________ Marcus Möller |
||||||||
|
Var har du givaren monterad?
Tempen varierar beroende på var du mäter. Du kan inte jämföra med kompisens bil, om ni inte har givarna sitter på samma ställe... /Björn
_________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||||||
|
Ja, de var de jag tänkte. När jag kör bana ligger min på ca 115°-120°. Lands/motorväg går den sällan upp över 100°, å ja har dock oljekyl på min. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
|
Men fläkten går ingen efter en stund, är det normalt? _________________ Marcus Möller |
||||||||
|
Kylfläkten för VATTNET startar ofta en stund efter att man stannat bilen på dessa bilar ja. Helt normalt. _________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
||||||||
|
Re:
Sitter på Golf GTI (84->91) och nästan alla nyare vw/audi 1.8T också... _________________
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (4446 totalt) |