Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (27389 totalt) |
Hur gör ni med mek-plats/garage?
Hej! Efter ha börjat nosa lite på bankörning så inser jag att de fyra extra hjulen som står i mitt vardagsrum (pga vanligt förekommande stölder i källaren ) och att i vinter blir det kallt att meka utomhus... ![]() Så, ni som bor i hyres/bostadsrätter mitt inne i stan där det inte finns vettiga p-garage... Hur har ni löst det med mek-plats och förråd för bil-prylar? Är det många som har ett litet mek-garage lite utanför stan? Eller är det bara jag som inte bor i eget hus på landet med 200 m2 varmgarage? ![]() Har nämligen fått för mig att det inte är så lätt att hyra ett garage pga att man är "bilintresserad ungdom"? (Nåja, 30 fyllda iaf!) Tacksam för råd och tips! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Magnus, jag hade precis samma problem som du.
Jag och en kompis bestämmde oss för att starta en garageförening ![]() ![]() ![]() Det fanns plats för sju separata bilplatser i lokalen så vi rekryterade lite fler medlemmar. Kompisar och på annons. ![]() Hyran landade på 1000kr per plats. Inte billigt men det ligger mitt i GBG. Med så pass hög hyra undviker man i alla fall folk som endast är intresserade av förvaringsplats. Vi vill ha dit folk som skruvar ![]() Vi är nu inne på tredje året. Några medlemmar har kommit och gått men nu tror jag att vi fått ihop ett grymmt gäng! ![]() Personligen skulle jag bli lappsjuk av att meka själv i garaget några längre stunder. Nu finns det alltid någon man kan prata ![]() ![]() ![]() Kanon tycker jag ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Lånar farsans garage men det får jag bara in 1/3del av bilen i taget så jag letar något vettigare.. tyvärr är Kalmar med omnejd fattigt på garageplatser just nu (jag har iaf inte hittat någon)
Har ett nöd ställe pg men det är en 8 mil bort ![]() Kan ju inte vara ute o ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Måste äckla er lite, jag har 67m2 lekstuga en trappa ner som BARA är min.
Hmm draken möttrar något om en hylla med blomkrukor och annat chafs som hon slåss med nebbar och klor för ![]() Tycker in jag snål ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har 3 garage/platser på "byn" och ett vanligt i plåtlänga hemma
![]() Ett av garagen är rätt billigt (riktigt varmgarage yes)...100kr i månaden och då finns det tvättplatta och brygga också ![]() Har sina fördelar att bo i en liten håla ibland ![]() A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Re: Hur gör ni med mek-plats/garage?
Som Linköpingsbo vet jag exakt vad du menar. ![]() Nu är det ju så att jag som "CSN-understödd" bara har en bil och den bruksas mer eller mindre varje dag, så nga långa garetider funkar inte. Däremot vore det trevligt med ngt ställe där man kunde ha sin "skit" och styra ner för lite mekning över en kväll/dag eller kanske helg. Mao, man kanske skulle kunna vara 2-3 st som delar på en plats ngnstans eller liknande? Ett garage/plats med storleken av 2 "normala" garageplatser kunde ju passa bra. Vet om 1 eller 2 som säkert skulle kunna nappa på detta. Vi kanske skulle slå oss ihop och sondera. Kanske du hittar ngt som är lite för stort ensam och kan tänka dig att vi delar om du vill ha lite mer yta och permanent uppställningsplats. PM:a mig om du är sugen, så får vi se om vi skulle kunna samsas. ![]() Även om de jag tänker på är BMW-ägare i stort så har ju racingteamet jag är med i 9-3:or iaf... ![]() |
||
Jag bor mitt inne i stan och har garage mitt inne i stan. 50 meter gångväg hemifrån.
Inget grovmeksgarage utan bara skruvning. Vi är 5 bilar och 2 hojar och alla kan köra in/ut utan att man behöver flytta någon. Vidare så kan vi tvätta, det är epoxilackat golv och är byggt 1987. Pris: 2000:- i månaden för rubbet. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Sportbilen står vintertid och vilar sej på en av arbetsgivarens garageplatser. Chefen har på något underligt sätt fått för sej att jag
betalar den själv ![]() Hålla på att själv "laga sönder" bilar har jag vuxit ifrån ![]() okej, om jag hade ett perfekt tempererat mekrum med heltäckningsmatta (så man slipper skava de små stackars knäskålarna) skulle jag kunna tänka mej att skruva ihop en komplett Super 7 byggsats. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Hmm, du stavade ju fel... Ska vara "n" istället för "d" i Linköping juh... Som sagt, jag bor nog i fel stad... ![]() AL << Låter intressant, tror vi är ute efter ung. samma sak. Du har PM! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jag hittade aldrig ett garage åt min dåvarande 540i eller min nuvarande 911 i bra avstånd, så jag gjorde slag i saken. sa upp min lägenhet o köpte ett hus och byggde mig ett garage!
Det finns alltid lösningar.. En av de lättare är att äga ett hus. _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag hade ju detta problem också. Bodde på tråkigaste Östermalm i Stockholm. Hade en plats i ett underjordiskt garage längre ner på gatan där det i avtalet till och med stod att man inte fick meka. Gjorde en del där ändå, men var alltid tvungen att, när jag var klar, återställa bilen, dvs. inga lösa delar som ligger, inga verktyg eller nånting - utseendet var "körbar bil" - sen att det inte fanns allt under huven var ju en annan sak. En del gjorde jag på gatan utanför. En del gjordes på OKQ8 Gör Det Själv i Huddinge. Hann under tre år göra det mesta med hjulupphängning, chassi, störtbåge, bygga turbo-system osv.
![]() ![]() Sen gick jag åstad och blev sambo och köpte villa och har nu kanske 15m2 garage - räcker för att bygga en Westfield i alla fall ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Garage är alltid för små och för klent utrustade.
Jag har ca 50 m^2 uppvärmt med smöjgrop 5 meter utanför ytterdörren. Men avstyckad gård med 300m^2 ombyggd och renoverad lada med ett par lyftar, svarv och fräs mm hade ju inte varit fel... ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Jag byggde mig ett 35kvm garage, efter några månader så är den för liten!, jag vill ha kombinerad fräs/svarv, pelarborrmaskin, TIG svets etc..
Då räcker 35m2 ju inte!, mina karossdelar och inredningsbitar finns i källaren i huset och ockuperar en hel del plats.. _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag har ett litet garage hemmavid med vattenslang och lampa i taket. Man får in en liten bil (Civic), men inte en stor (Accord). Det hör ihop med lägenheten och genererar ett påslag på hyran av 530kr/månad.
Sen hyr jag 35m² (tre parkeringsplatser med vägg runt) i Solna där jag har en totalt isärskruvad Gremlin och en ihopsatt 924 som samsas med mina verktyg och en arbetsbänk. Hyran där är 830kr/månad. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag började hyra en lokal (ca 45-50kvm) i en föredetta verkstadslänga vid nyår 1995 tillsammans med 3 polare. Där finns plats för 3 bilar och hyllor, arbetsbänkar etc. Nu har polarna flyttat ut en efter en och nu har jag hela härligheten för mig själv
![]() Nackdelen med lokalen är att den ligger 2,5 mil från Helsingborg, men eftersom det är motorväg hela sträckan går det på 15 minuter att ta sig dit. Fördelarna är att det är uppvärmt och el ingår i hyran, toalett finns bredvid och sist men inte minst så har min far lokaler i samma länga vilket gör att vi kan dela på verktyg och även ge varandra hjälp när det behövs ![]() Hyran ligger på 1300:-/mån men nu ligger visst lokalerna ute för försäljning så framtiden känns lite osäker ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag har 35kvm hemma i kåken.
![]() Egentligen alldeles för litet och för lågt i tak för seriös lekstuga. Dessutom får man röja undan ungarnas alla cyklar och grejer som ligger i drivor innanför dörren när man ska göra något. > ![]() Nåja jag har i alla fall hyggligt med verktyg, mig, gas, svarv, pelarborr, tryckluft och sånt. ![]() ![]() Funderar på att bygga ett garage till med takhöjd så att man får in en lyft, men det både kostar och tar tid. ![]() Edit: Läste inlägget en gång till och insåg att jag stavar fortare än bra. ![]() |
||
Bor "ute på landet" nästan iaf, i lilla Perstorp. Hyr en tvätthall för bussar ca 150kvm. Högt i tak, hyffsad belysning, tryckluft, 220v & 380v och värme finns..smörjgrop finns på gården..Men skulle behöva en garage kompis
![]() _________________ Pelle Persson |
||
Tyvärr känns det liiite långt bort... Annars så. ![]() ![]() |
||
Under terminerna så bor jag 5 minuter från Chalmers, dvs mitt i Göteborg, vilket gör det svårt att hitta garage- eller ens parkeringsplats. Framförallt om det ska gå ihop med CSN-pengen...
Dock har vi en mycket trevlig studentverkstad (XP!) där man kan göra det mesta, så länge det går ner i en väska. Bilen får istället stå och vila sig i mina (otroligt förstående) föräldrars villagarage. Det har den gjort i över två år nu... eller ja, jag är ju ute och ![]() ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (27389 totalt) |