| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Catchtanksfråga
|
1332 besök totalt |
|
Catchtanksfråga
Har länge funderat på att montera en sk catchtank för bensin på Lådbilen(Locost Seven), eftersom den börjar suga luft redan vid halv tank i vänsterböjar. Eftersom tanken bara är på 25 liter, innebär det att man i praktiken bara har 12-13 liter som går att utnyttja vid bankörning och resten ligger bara och skvalpar som barlast. Nu hittade jag en catchtank till bra pris hos en bildelsfirma när jag var in och skulle handla något annat eg, så jag slog till och köpte den.
Men tyvärr hade jag då inte läst på om catchtankar här på rejsas forum och ägnade ingen tanke åt det i butiken hur den eg skall monteras.
Det följde heller inte med någon monteringsbeskrivning. Till saken hör att den endast har två slanganslutningar i botten och en luftningsventil högst upp. Slanganslutningarna har varsitt rör som går in i från botten av tanken. Det ena röret mynnar c:a 2 cm och det andra c:a 3 cm upp från botten. Jag försökte ladda upp en bild av den, men tyvärr misslyckades jag med detta... Men nu till den egentliga frågan: Kan en catchtank någonsin fungera med enbart två anslutningar och hur/var skall den i så fall monteras? Före eller efter bensinpumpen? Är det inte risk för att man får in luft i den och att man sedan inte får ut luften på annat sätt än genom att manuellt släppa ut luften genom luftningsventilen? Luftningsventilen är eg bara en gängad bult med packning i toppen av tanken. Skulle man kunna få den att fungera om man lyckas montera en slanganslutning istf luftningsventilen och monterar en förpump som fyller catchtanken och sedan leder tillbaka överskottet från catchtanken till bensintanken? P.S. Jag har läst igenom hela catchtanktråden i FAQ, men jag hittade inte riktgt svaret på mina frågor där. Så jag hoppas att någon orkar reda ut begreppen för mig!
_________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||
|
Det låter som du köpt en annan sorts catchtank än en för bränslesystem. Kanske den skall sitta på en vevhusventilation med "avluftningen" neråt för att kunna tappa av olja?
Avluftningen måste som du säger vara permanent öppen med retur till huvudtanken. Ett system med catchtank måste ha två pumpar, en som fyller catchtanken från huvudtanken och en som matar motorn från catchtanken. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Tack, för svaret!
Jag började nästan förstå att den där aldrig skulle funka, så jag var och lämnade tillbaks den och får nog försöka hitta en bättre!
Någon som har tips om var man kan hitta en bra catchtank, som lämpar sig till en Seven? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||
|
Jag tror många väljer att bygga en egen för att få anslutningarna pekande åt exakt rätt håll. Kolla runt lite på rejsa så finns det bilder på dem. Ett 2,5" rör 300 mm långt eller ett 3" rör 200 mm långt ger en knapp liters volym vilket borde räcka.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Nu vet jag inte hur tanken ser ut i din bil.
Men om du kollar i min biltråd så ser du hur jag har gjort, funkar perfekt. Behövs inga extra pumpar etc. |
||
|
Tack för tipsen!!!
En inbyggd lösning direkt i tanken är ju både snyggt och praktiskt!
Får nog ta tag i saken till nästa säsong...
Finns det möjligen färdiga små bensintankar med denna lösning att köpa, som skulle passa i en Seven? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||
|
Kallerman har gjort en fin catchtank till sin Westfield kolla in hans sida så får du ganska bra insperation!
http://www.kallerman.com/westfield/ _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
|
Re:
Har inte sett någon, men har inte heller letat någon. Finns väl säkerhetstankar som har inbyggd catch tror jag, men prisbilden blir väl lite annan. Än att svetsa på en liten kopp inunder, om du har plats.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Catchtanksfråga
|
1332 besök totalt |