Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Tipo Rapido | 1, 2 >> 7274 besök totalt |
Har inhandlat en Fiat Tipo R ifrån bröderna Lycke. Den har gått i MSLS i flera säsonger men kan även köras i SSK klass 3. Hoppas kunna få ihop tillräckligt med dineros för att köra ett rejs i år, vi får se.
Stötdämpare måste inhandlas samt nya däck. Spec: Fiat Tipo -92 igensvetsade bakdörrar Fiat Croma Turbo motor 19T turbo Nira motorstyrsystem Porsche bromsar fram Bakvagn design by Lycke Racing ATL 120 l säkerhetstank _________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||
Jajamänsan! Bilen är högerstyrd och växelspaken sitter på höger sida vid tröskellådan. Skall sätta den i mitten och då för man lära sig växla med vänster hand. Kanske får man skaffa sig ett högerstyrt fordon till vardags för att inte få kortslutning i kolan!haha
_________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||
Varför flytta om den nu sitter "på rätt sida" sas? Växla med vänstern är i mitt tycke skitknepigt och i racesituationer ska man inte behöva tänka en massa, då rinner tiden iväg för fort. Som exempel kan nämnas att en årsmodell av Vauxhall i BTCC hade vänsterstyrt men med växelspaken till vänster, allt för att Cleland (tror jag det var) var mer van att växla med vänterhanden. Annars är norm bland racebilar precis som eran, iaf om man kollar LeMans-prototyper osv. Man sitter till höger och växlar med höger...oavsett natinallitet. Så finns inga andra starka själ skulle jag behålla...det låter som om du inte vill växla med vänster om du kan slippa? Lycka till med bilen! |
||
Håller med om det, jag hade inte bytt sida på spaken! Har set dena bil i Anderstorp en gång och tyckte den va skit fräck!!
_________________ Andreas Åkebrink Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic Gillar att svarva och fräsa egna grejer |
||
Nu ska ju inte jag berätta hur någon anna ska bygga sin bil men jag skulle nog prioritera körbarheten/the absolute coolnes med att ha spaken på höger sida istället för att komma i och ur. Men det är ju din huvudvärk. Minns att jag drömde om en högerstyrd bil med spaken i tröskeln när jag såg den.
Lycka till hur du än gör! _________________ Johan Brusefält Volvo 164 : Ford Escort Mk1 : Fiat 128 : Fiat 131 : Alpine A310 : Golf GTI : BMW Z3 Coupé |
||
Kan man ha löstagbar ratt så borde man kunna ha löstagbar växelspak. Annars finns det väl en dörr på vänstersidan som går att använda? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Skitkul!
Har läst mkt på www.turbo124.com om att TwinCam 8VT motorn går att trimma väl så bra som 16VT så här har vi väl ett bevis till då! Fler spec på motorn? |
||
Motor är faktiskt helt orginal inuti. Det är som sagt var ett Nira system och det är en tändspole per cylinder, turbon är en Mitsubishi 19T. Trimdelar får komma senare, nu skall chassit premieras. Växellådan skall ju också hålla, trimmar man mycket så går den sönder. Forza Fiat
_________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||
|
||
|
||
Färgen som är nu benämns graublau. (Det står faktiskt så på burken). Jag tycker den är ganska fräck, men det är många som tycker annorlunda. Kommer nog ha kvar den nästa säsong. Om jag skall lacka om den så blir det orange! Då syns den nog bra.
_________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||
Jag bor på Bondestigen i Salem men mitt garage är i Ösmo. Det är ett helvete att bo i Stor Stockholm med inte bara brist på lokaler utan dessutom ockerpriser på hyrorna.
_________________ Niclas Thorell Fiat Tipo Rapido |
||
Läcker bil, behåll färgen, våga vägra mainstream! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat Tipo Rapido | 1, 2 >> 7274 besök totalt |