Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (24036 totalt)
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1345


Trådstartare
Tjena! Hur stor är skillnaden i körkänsla mellan dessa material i bussningar?? Har suttit och kikat på bussningar till min e30 och det skiljer inte så mycket i pris!! När man ändå byter vill jag ju sätta i det bästa!

Komfort bryr jag mig inte om längre, är bara ute efter körgläjde på banan

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Delrin = stenhårt = manligt
Polyurethan = messmör = tantvarning

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1345


Trådstartare
Dude skrev:
Delrin = stenhårt = manligt
Polyurethan = messmör = tantvarning


Då behöver jag inte fundera mer

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Delrin is teh shit!

Polyurethan känns som något påfund för att styla hjulupphängningen.

okej om det hade varit gjutet i Polyurethan så att det var lite stuns i skiten, nu är det ju helt sloppy.
Har vid en del tillfällen sett sådana "Powerflex" grejor röra sig i sina passhål.
Exeptionellt obra. thumbs down >

Delrin FTW!

thumbs up

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Får faktikskt hålla med ovanstående talare till viss del iaf!

om man byter ut slappa originalbussningar i en framvagn med tex dubbla a-armar, då är vinsten med poly ganska stor. Har man däremot en fram eller bakvagn där lederna rör sig skumt, dvs mördar bussningarna snabbt, då ska man nog undvika både poly och delrin.

Delrin blir väldigt väldigt racigt, men eftersom att komforten inte var något issue så go for it. Kör delrin!

Bilar med väg och banambitioner = poly eller nya originalgrejjer!
Bilar utan vägambitioner = uniballs eller delrin!

I min B-ascona som jag hade för några år sedan körde jag powerflex i, där funkade det kanon, aningens mjuka kanske.

I A-asconan jag har idag så är 50% av framvagnen stumt monterad med uniballs eller stålplattor, resten är spända originalbussningar.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



En viktig parameter när man funderar på detta är att en bussning i delrin, inte är att betrakta som en bussning, utan snarare en glidlagring.

Den är närmast obefintligt flexibel, och låser således upp i samma antal frihetsgrader som ett kullager.
Detta ställer därför ganska hårda krav på toleranser i konstruktionen, för att inte ge en överbestämd geometri.

Gällande att polyuretan är för mesar, ska man komma ihog att det är en familj av gummi som finns i en mängd olika sammansättningar, för att inte prata om hårdheter. Man använder enheten Shore, och de hårdare nivåerna på skalan, gämförs med golfbollar för att ge en referens.

Rätt konstruerat ger nog PU tillräckligt styvhet för de som känner att de inte vill ta steget till länklager.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Vilka bussningar är det du ska byta?
Du har väl sett att Samuel har bussningar till E30? http://www.millway.se/catalog/index.php?cPath=22_23

_________________
Jonas Edling
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867



Från www.millway.se: "Silentblock delrin E30".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



ice skrev:
Från www.millway.se: "Silentblock delrin E30".


Jo men det är sant. Allting blir tyst utom bakaxeln.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Samuel Lindkvist skrev:
Allting blir tyst utom bakaxeln.


mmm... we like!

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1345


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Vilka bussningar är det du ska byta?
Du har väl sett att Samuel har bussningar till E30? http://www.millway.se/catalog/index.php?cPath=22_23


Jo det är där jag har suttit och fluktat

Receptet jag funderar på är att byta samtliga bussningar som finns i sortimentet till delrin, topplagringar för ställbar camber och ett bilstein grupp n chassi!

Vad tror expertisen??

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dude skrev:
Delrin = stenhårt = manligt
Polyurethan = messmör = tantvarning


PU kommer i alla smaker...

Från messmör till ... öööh... gnejs ungefär

_________________
Pär Hylander
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



[quote="Rsjerry"]
M3Jonas skrev:

Jo det är där jag har suttit och fluktat

Receptet jag funderar på är att byta samtliga bussningar som finns i sortimentet till delrin, topplagringar för ställbar camber och ett bilstein grupp n chassi!

Vad tror expertisen??


Expertis vill jag inte kalla mig men det jag vet är iaf att du kommer att få en bil som svänger ruskigt bra.
om du ändå ska köpa ett nytt "chassi" dvs fjädrar och dämpare, så skulle jag då samtidigt titta på Millways kit och bygga om fjäderbenen fram för små racefjädrar och då kan du justera höjden på bilen på ett enkelt sätt.

_________________
Jonas Edling
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1345


Trådstartare
[quote="M3Jonas"]
Rsjerry skrev:
M3Jonas skrev:

Jo det är där jag har suttit och fluktat

Receptet jag funderar på är att byta samtliga bussningar som finns i sortimentet till delrin, topplagringar för ställbar camber och ett bilstein grupp n chassi!

Vad tror expertisen??


Expertis vill jag inte kalla mig men det jag vet är iaf att du kommer att få en bil som svänger ruskigt bra.
om du ändå ska köpa ett nytt "chassi" dvs fjädrar och dämpare, så skulle jag då samtidigt titta på Millways kit och bygga om fjäderbenen fram för små racefjädrar och då kan du justera höjden på bilen på ett enkelt sätt.


Jag har h&r fjädrar och gula koni nu men tycker bilen är riktigt svampig, antar att grejerna är slitna för det är ju bra märke på grejerna

Är det något som behöver moddas med det kitet för små racefjädrar eller är det bolt on!! Jag gillar bolt on

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Är det inte det kittet där man tar bort fjädertallrikarna och sedan trär på ett gängat rör och limmar fast det?
Man bygger helt enkelt en egen justerbar coilover fram eller?


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Franzén skrev:
Är det inte det kittet där man tar bort fjädertallrikarna och sedan trär på ett gängat rör och limmar fast det?
Man bygger helt enkelt en egen justerbar coilover fram eller?



Ja det stämmer bra. Då kan man sedan montera hårdare race-fjädrar istället och slippa mjuka sänkfjädrar. Tillsammans med gula-koni får man riktigt fin väghållning.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867



Rsjerry skrev:
...Jag har h&r fjädrar och gula koni nu men tycker bilen är riktigt svampig, antar att grejerna är slitna för det är ju bra märke på grejerna ...

KONI: thumbs up
H&R:

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Jag har H&R bak på min E21:a...
Känns som att dom får fylla min skrotbinge snart.

Har Bilstein sprint (tror jag dom heter) som dämpar, men fjädringen är kass.

Det blir troligen ett Biltemabesök och inhandla lämpliga fjädrar av styv typ.

Men Delrinbussningar har den!
Stumt och fint... precis som det skall vara.

thumbs up

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



Är det så säkert att det svänger bra ? (med stenhårda bussningar)

Jag menar att styrresponsen blir garanterat bra och att man får mer "känsla" i ratten, men alla små ojämnheter o stötar som gummibussningar normalt jämnar ut/sväljer i kombination med däcken.
Nu pratar jag om de små som knappt får stötdämparen att röra sig, samt i sidled

Med hårda bussningar så läggs det jobbet helt på däcken som då kan få ökad deformation i de små ojämnheterna o har då däcket "fel egenskaper" som t.ex hög hysteres i gummit så kan det ju faktiskt bli lite sämre

Man låser ju iof upp en parameter så att det blir lättare att styra egenskaperna åp bilen

Jag menat att man kanske inte skall ta för givet att det blir "bättre" bara för att man har hårda bussningar

_________________
Mats Andersen
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Så är det.

Men det är ju därför man laborerar väldigt länge med sin racebil innan man fått till sin "setup" som den skall vara för just dig som förare och ditt körsätt.
ALLA kanske inte vill ha stumma bussningar eller sjukt hårda dämpare osv.
Det är ju så olika hur man vill att bilen skall bete sig när man manövrerar den.


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Vad är det jag har för bussningar då ?

De är iaf stenhårda typ...



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Skruva banåkabil
Skillnad på bussningar i Delrin och Polyueretan??
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (24036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande