Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saknad gnista gokartmotor
3022 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nyinförskaffad Sport 2000 gokart årsmodell -03 med Dinomotor skulle provstartas igår, men vi saknade gnista totalt.

Utan av veta riktigt vad vi skulle mäta så konstaterade vi ca 2-3 volt (med multimetern på AC) direkt från magneten när motorn snurrares, eller rättare sagt mellan de två tamparna från magneten. Tändspolen hade ca 400 kohm mellan tamparna på lågspända sidan och ca 10 kohm mellan på högspända sidan, mellan tändhatt och jord. När motorn snurrades så fick vi inget mätbar spänning alls mellan tändhatt och jord.

På tändspolen går även en tamp via en brytare ner till jord, denna är rimligen det som bryter tändningen. Vi provade såklar med denna både till jord och icke till jord.

Frågan är om vi mätte på ett relevant sätt? Vad tyder detta på? Dålig/kass magnet (2-3 volt) eller kass tändspole? Eller kanske mer troligt kassa fordonselektriker

Sollentuna
Här sen Okt 2003

Är batteriet till startmotorn laddat ordentligt? Motorn behöver komma upp i varv innan gnistan kommer.

Prova byta stift även fast ni inte får gnista från tändkabeln (fråga inte mig varför,men det brukar funka ) Använd NGK B10 EG eller B9 EG om det är kallt eller regn.

Sitter jordflätan som den ska mellan tändspolen och blocket?
Är "Dödarknappen" inkopplad? Det kan vara den som spökar.

Kolla om det ligger små "kulor"(ser ut som en "loppa" på stiftet) mellan tändsystemet och "svänghjulet". Det kan bli så om tändsystemet är slitet.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

S.Irlander skrev:
Är batteriet till startmotorn laddat ordentligt? Motorn behöver komma upp i varv innan gnistan kommer.

Prova byta stift även fast ni inte får gnista från tändkabeln (fråga inte mig varför,men det brukar funka ) Använd NGK B10 EG eller B9 EG om det är kallt eller regn.

Sitter jordflätan som den ska mellan tändspolen och blocket?
Är "Dödarknappen" inkopplad? Det kan vara den som spökar.

Kolla om det ligger små "kulor"(ser ut som en "loppa" på stiftet) mellan tändsystemet och "svänghjulet". Det kan bli så om tändsystemet är slitet.

Den har ingen startmotor, vi drog runt den med en borrmaskin på 6-kanten vid kopplingen och jag tyckte det var blev rätt högt varvtal (men det är ju inte säkert det är tillräckligt) Nytt stift var anskaffat (och vi provade det) av ägaren men jag vet inte vilken typ det, ska kolla

Jordflätan tror jag vi redan har koll på, men "loppa på svänghjulet" ska vi kolla!

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag hade fel! Med högre varvtal så blev det gnista! Detta fall utan t-stift i, så nu får vi klura ut en annan mojäng som orkar dra runt motorn med stift i med tillräckligt varvtal.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köp en starter alltså eller bygg en med en startmotor från en liten motor, typ 800/1000kubikare.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Hur svårt är det att låsa kopplingen (och putta igång den)?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Re:

ice skrev:
Hur svårt är det att låsa kopplingen (och putta igång den)?

med tanke på posten åvan där det skrivs att gnistan kommer vid högre varvtal så kanske det inte käns aktuellt

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Härligt Pär, nu ska det åkas SP2000

Vi ses på banorna

Mvh Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Björn Nilsson skrev:
Härligt Pär, nu ska det åkas SP2000

Vi ses på banorna

Mvh Björn

Kul! Då får ni säga till när ni åker här uppe på Axamo. Var där och kikade i höstas och jag lär nog titta dit i vår också!

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Vi är nog några stycken som motionsåker Sport 2000 här.
Kanske skulle ordna en liten rejsa cup?

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
En vit Opel -18
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Är det Tommy Åkessons(Tomas Fagerberg) gamla kart?

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Köp en starter alltså eller bygg en med en startmotor från en liten motor, typ 800/1000kubikare.

Japp, det funkade med startmotor och 1/2" förlängare med hylsa.

Gick fint när den provkördes idag, blöt asfalt så det blev skojjig driftingträning. Några trassligheter upptäcktes dock, vattenpumpen nyper och stannar när den blir varm så renovering eller byte behövs där.

Det andra är att när motorn tänder (och varvar mer än startmotorn?) så kan det lossa muttern på slirkoppningen där man drar runt motorn om man inte hinner rycka undan startern fort nog. Frågan är hur en "riktig" starter funkar, är det ngn sorts frihjul eller är den en specialhylsa eller ngt?

Tror föregående ägare heter Per, minns inte riktigt vad min svåger sa.

Värnamo
Här sen Mar 2005

VI starta våra superkarta genom att sätta ett vanligt spännband runt ena bakhjulen och sen dra i de. Blir som ett startsnöre. Se till att inte ha för långt band bara så de dra med de runt när de väl börja snurra. LIte jobbig upplevelse om snöret snurras upp igen... Jag ha aldrig varit med om att de hänt men de sägs att de kan bli så.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Ja, det finns en frihjulsfunktion på startapparaterna. Kolla med dom på banan om det finns några ICA-junior förare i klubben. Dom kan ha startmotorer över. Den klassen försvinner nästa år och ersätts med KF3 som har inbyggda startmotorer.

3022 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande