Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19842 totalt)
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn

Jag har även kollat en del på dedionen bak men jag har avvaktat med den tills nu, här är lite mätpunkter vid 60mm markfrigång som jag tänkte köra på, först orginaldedionen och sen en bild på var jag har planerat att ha coilovern.








_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
om jag förstått rätt så går rollcenter bak i linje mellan främre infästning och centrum på watten men mest på watten för att axeln är närmast den.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Re:

ice skrev:
1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat).


2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Det kan oxå bero på hur ojämnt garagegolv man har

Mitt ser dock vettigt ut men jag kan dubbelkolla.

Eftersom både dedionbussningshöjden och axelhöjden står så får man ju fram skillnaden däremellan men jag ska kolla måtten igen när jag åker ut idag.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

MaZ skrev:
ice skrev:
1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat).


2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har.

I t16:s andra 116-tråd; 'står det: "markfrigång 50mm".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Japp, dock siktar jag mer på 60mm nu och har räknat framvagnen på det.

Tyvärr så hann jag inte mäta om bakvagnen idag.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Re:

ice skrev:
MaZ skrev:
ice skrev:
1. Det saknas ett mått: Vinkelräta avståndet mellan hjulaxeln och deDion-bussningen.
2. Dubbelkolla deDion-bussningshöjden (jag har mätt den till något helt annat).


2. Beror ju givetvis på hur hög bil man har.

I t16:s andra 116-tråd; 'står det: "markfrigång 50mm".


Ja då låter det som en rejäl felmätning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Nu har jag uppdaterat måtten, jag hade bilen på pallbockar och satte sedan hjulupphängningen på balkar för att ha något att mäta efter och måste ha mätt på fel sida av balkarna

om man tittar på måtten så ser man att wattlänken nästan pekar uppåt men jag har ritat på detta sättet för att det ska vara mer överskådligt.

Att kraften går "uppåt" in i axeln känns inte rätt men jag är inget geni i chassiteknik heller.

Angående markfrigången har jag räknat avgassystemet som lägsta punkt.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Med risk för att vara tjatig:
1. Att deDion-bussningen ligger 120 mm under Watt-länken; 'skapar en massa Anti Roll Steer.
2. Att deDion-bussningen ligger 135 mm under hjulaxeln; 'skapar en massa Lift.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Tjatig JA.

förklara "en massa anti roll steer"

, så är du snäll

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Grendel skrev:
Tjatig JA.

förklara "en massa anti roll steer"

, så är du snäll

om deDion-bussningen ligger under rollaxeln; 'kommer den att röra sig innåt då bilen rollar.
Denna rörelse; 'gör att även bakhjulen svänger innåt.
Jättebra när man skall byta körfält på motorvägen.
Jättedåligt när man skall ta sig runt hårnålen på Mantorp.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Det viste jag ju men kan du definiera "en massa".

Hur många grader "roll steer" får vi vid max kurvtagning (ca 2 grader roll)?

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Grendel skrev:
Tjatig JA.

förklara "en massa anti roll steer"

, så är du snäll

om deDion-bussningen ligger under rollaxeln; 'kommer den att röra sig innåt då bilen rollar.
Denna rörelse; 'gör att även bakhjulen svänger innåt.
Jättebra när man skall byta körfält på motorvägen.
Jättedåligt när man skall ta sig runt hårnålen på Mantorp.


Där fattar jag vad som ger antirollsteer! thumbs up

Det var det jag var ute efter, hur det uppkommer inte att det förekommer.

Nu fattar jag oxå varför man vill ha dedionfästet längre upp.





om man har en hävarm på 120mm mellan dedionfästet och wattfästet och rollar 2gr så antar jag att det blir:

2tan*120=4.2

Dvs. 4.2mm förflyttning i sidled för det främre fästet.

Låt oss säga att avståndet från hjulaxeln till dedionfästet är ca. 750mm så blir det:

0.32tan*750=4,2 Dvs. 4,2mm förflyttning ger 0,32 graders styrning av hjulen.

!Jag kan ha räknat helt fel då jag är kass på matte)

Jag siktar på att kränga närmare 1.5gr i roll snarare än 2gr så frågan är om det är värt att sänka rollcentrat vilket gör att man får gå på med kraftigare krängare och fjädrar ?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Detta gör att vi kommer in på lift!




Min tanke om lift i roll, jag vet inte om det är detta Ice menar eller om han menar lift vid broms men jag har tänkt så här:

Bilens fjädrade vikt läggs över på fjädern men centrifugalkraften i sidled tas upp av wattlänken och dedionleden men mestadels wattlänken som sitter närmast hjulaxeln.

Eftersom wattlänkets infästning i dedionen nu är så högt att armarna pekar uppåt så pressar vänster länk dedionen uppåt och skapar lyft medan höger tvärtom drar ner axeln.

om man höjer bilen eller flyttar ner wattlänksinfästningen så blir det tvärtom, betyder det att krafterna tar ut varann eller är det en ide att flytta upp länkarnas infästning i karossen?

Att behålla wattlänkets infästning i dedionen hög gör ju att vi får mindre roll så det kanske är ide att behålla där den är?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Verkligen roligt att se när även andra är tillräckligt galna för att försöka förstå vad som egentligen gör vad i hjulupphängningen.

För att göra din prima beräkning ännu noggrannare så skall du minnas att rollaxelns höjd inte är på 270 mm höjd vid dedion bussningen då axeln lutar starkt framåt. thumbs up

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Citat:
Verkligen roligt att se när även andra är tillräckligt galna för att försöka förstå vad som egentligen gör vad i hjulupphängningen.


Jag hoppas väl att jag lär mig lite mer iallafall!


Citat:
För att göra din prima beräkning ännu noggrannare så skall du minnas att rollaxelns höjd inte är på 270 mm höjd vid dedion bussningen då axeln lutar starkt framåt


Sant men då watten är närmast så bör den till största delen bestämma rollcentumet bak?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Dedionbussningen är den som håller up växellådan i golvet.

Det som kallas dedionbussning här är väl den i prOpellern? Dedion har inget med bakaxelns utformning att göra, det är att den är separerad från växellåda/slutväxel.

Hur vore det att kapa bort "framre triangeln" och ersätta med två längsgående stag vilka man kan höjdbestämma själv?

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Det som normalt referaras till när man säger deDion bussning är den som ligger längst fram i triangeln under kopplingsmedbringaren. Växellådsfästet bak är ofattbart ointressant i sammanhanget.
PrOpellerbussningen brukar kallas just prOpellerbussningen eller stora bussningen i wattlänken.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Citat:
Hur vore det att kapa bort "framre triangeln" och ersätta med två längsgående stag vilka man kan höjdbestämma själv?


Hur t'änker du då?

Måste man inte ha tre eller fyra bärarmar då så att den hålls uppåt och nedåt vid acc och broms?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



om man beställer en didion bussning hos alfa så får man växellådsbussningen( dedionbussningen). En dedion bil kan även ha axeln fäst i bladfjädrar och panhardstag. Nog om det...

Vad jag tänkte om bakaxeln var att kapabort rören som går till vad ni kallar dedionbussningen, ersätt dessa med en längsgåendelänk på varje sida med t ex ett länkhuvud ivarje ända. Eftersom man gör egna infästningar till dessa så kan man höjdbestämma själv.

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Skruva banåkabil
beräkning av alfa 116 chassi bakvagn
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19842 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande