Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31   >>
19 besök idag (255043 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Ägaren verkar ganska glad att den startade med en gång?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Vi har inte kommit igång med mappning (det saknas bland annat kardan och det är typ 1 meter snö häruppe). Än så länge känns Megasquirt väldigt bra, det finns ju verktyg att få hjälp med det mesta, startmappen är gjord med hjälp av en vrid/effektkurva från en liknande motor och ett beräkningsscript. Tändkurvan är tagen från en Rover V8 :-)

Mappningen känns intuitiv (jag har lekt lite obelastat) och smidig. En nackdel är original DB37-kontakt, den är kanske lite klen för bruk i bil egentligen.

Ägaren blev rätt glad, han vågade nog inte tro på att den skulle starta direkt...hehe...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hejsan

Nu är även min bil uppstartad med MS&EDIS. Inte filmat men det kommer nog lite bilder under helgen (om jag inte är ute och mappar hela dagarna).

Bilen är nästan körklar så det bör gå bra att köra till Raceinorrs vårträff i Piteå nästa helg

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Här kommer lite bilder - till slut!



Plåten mellan kylare och "slam panel" ska dit så fort den är lackad.



Avgasssidan...



Närbild



Vevaxelgivaren sitter rätt smidigt till, faktiskt.

Jag har hunnit köra runt kvarteret utan laddtryck (har tänkt mappa sugområdet först) och det gick rätt bra. Kasst batteri i laptopen bara, så det går inte så bra att mappa på väg ännu. Men det ska vi snart rätta till...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär måååååste du skriva precis vartenda steg om! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Nu är det provkört lite mer, på väg. Jag har 512 kb datalog att bearbeta nu... Fortfarande utan laddtryck men det räcker bra att börja där när man ska mappa.

Som det verkar nu går det fett på tomgång och låglast men lite snålt på fullast. Å andra sidan var dutycycle aldrig över 50% tror jag ;-)

Det jag funderar på är om spridarna är lite stora kanske, jag har redan låg dutycycle på tomgång. Man får kanske gå ner till 1 squirt per cykel för att få till det.

Man skulle behövt två par ögon och två par händer bara.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Goddag

Igår satsade vi några timmar på att åka runt och mappa bilen. Nu har vi hyfsad ordning på de flesta lastpunkter, även om det finns en hel del kvar att göra. Nu hade jag hjälp av en mappare i högerstolen som skötte datorn och det underlättade stort.

Vi började med att ta lite "steady state"-punkter (typ 70 km/h på fyrans/femmans växel, plan mark) för att hamna rätt där. Sedan fullgasaccelerationer (utan laddtryck) upp till "så mycket man vågar varva" ungefär. Genomgående var att det gick snålt på höga varv - troligen för att min gissade mapp var lite pessimistisk...

Vi kunde förstås inte hålla oss från att skruva på laddtryck också. Började snällt med att hålla den runt 0,3 bar, och gick sedan uppåt. 0,6 bar är vad vi mappat till nu och dit går den riktigt trevligt. Bäst av allt är att alla spikningsproblem verkar vara borta - tacka programmerbar tändning för det.

Nu är responsen i maskinen mer lämpad för banåka. Å andra sidan har jag insett att jag måste se över castervinklarna - det *ser* inte rätt ut och bilen är lite vinglig...

Känslan är ändå ungefär

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Nu har vi hunnit köra några mil och även tagit en sväng med bredbandslambda och avgastemp. Tyvärr alldeles för kort om tid men det gick lite snålt på fullast. Å andra sidan går det fortfarande fett på dellast, så det jämnar väl ut sig...

Nä, jag måste justera till lastpunkterna så att de kommer på rätt ställen. Men allara först byta flänsar på grenröret så det blir tätt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Nu har jag hunnit köra bilen lite till och börjar hitta spåret igen. Grenröret läcker fortfarande men när det är åtgärdat ska jag jobba med några saker för att kräma ur mer effekt;
- Höja soppatrycket till (minst) 3 bar (och kolla att pumpen verkligen orkar)
- Modifiera APC-boxen och justera in ordentligt

Målet är som jag kanske nämnt stadiga 0,8 bar (nu är det 0,55-0,6 bar).

Jag har också tänkt prova en variant av MS&EDIS-koden som stänger av soppan på motorbroms - förbrukningen nu ligger runt 1 liter/mil vid sansad körning men det borde gå att få ner den lite till.

Den andra Caprin jag skruvat i är nu på vägen, mycket justeringar återstår men den går i alla fall. Framvagnen med nya bärarmar verkar fungera rätt bra - vi har inte hunnit få i krängningsfjädern ännu men det verkar funka hyfsat ändå. Spårvidden är ju ökad med runt 120 mm fram (70-80 mm bak) och det hjälper kanske till. Men castervinkeln är på tok för liten så vi måste bygga justerbara topplagringar också. Även bakvagnen behöver justeras litegrann.

Just nu är frågan om jag ska satsa tid och pengar på att åka till Finland på bankörning. Problemet är att jag har lovat vara på Tullinge helgen efter och det innebär alltså att man får lägga runt 240-260 mil på en vecka...




Fälgar och däck ska justeras så att hjulhusen fylls ut...



Brum-brum!

Mer bilder på http://www.raceinorr.com/~maverick/

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Jaha, lite uppdatering kanske.

Min egen bil har dragits med läckande grenrör men nu är flänsarna bytta och planslipade - en gång. Det behöver göras om...

Ny soppatrycksregulator ligger och väntar, så fort jag får i den och monterar en mer permanent soppatrycksmätare så ska vi justera lite.

Som jag skrivit i eftersnacksforumet har jag i alla fall fått köra lite bana med bilen. Det finns förstås massor att förbättra och vi får väl se i vilken ordning det ska tas. Det som är riktigt kul är att Megasquirt&EDIS fungerar fint, och möjligheterna verkar bara växa.

Det blå monstret som syns ovan är också i drift, regbesiktad med bur osv så nu körs den rätt flitigt. Jag peppar ägaren så mycket jag orkar att komma iväg på bana men bilen behöver faktiskt en riktig framvagnsjustering före dess. Men den går som sagt ändå hyfsat, trots att vi bara justerat med tumstock.

Vi funderar på större bromsar till den, jag är inne på 300 mm skivor från Mondeo ST200, det sitter 260 mm på nu och det kanske är lite klent. Samtidigt vill vi helst kunna fortsätta med 15-tums hjul men det kanske vi får se över.

Fälgfrågan är också ett litet problem, det behövs hjul med lågt ET (kanske 10-15 fram, bak 0-10 nånstans) om det ska vara sansade bredder. Det lutar åt att splitfälg behövs men vi har inte sett mycket sånt i 4x108 till salu. Breddade plåtfälgar är ett alternativ men större än 15 tum är ju inte så vanligt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



var det inte nått liknade den om körde med i Falsterbo Sprit Race?

_________________
Björn Hansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Gustaf> Reservhjulet till vissa årsmodeller av Saab 9000 är 16" plåtfälg. Visserligen regält smalt, men ska man ändå bredda så...

Edit: Ja, och som "alla självklart vet" så har Saab 9000 108/4 i bultmönster....

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Hm, bra tips. Är det typ Aero etc. eller gäller det vanliga 9k också? Hoppas bara att fälgcentrum etc. är tillräckligt starkt i så fall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Jaha, nya soppatrycksregulatorn monterad men kopplingarna till den elektriska soppatrycksmätaren läcker. Alltså har jag inte koll på att pumpen hänger med på fullast, måste kollas. Spridarna maxar fortfarande på 0,7 bar och APC-systemet indikerar fortfarande spikningar (fast de hörs inte alls).

Lite mer att justera alltså, även om det blev lite bättre nu.

Egentligen skulle jag haft en nyare APC-box och fått börja om från början med den, min är ju "sönderskruvad" sedan länge.

Ingen av bilarna har förresten varit i Falsterbo i modern tid ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Lite uppdatering...

Jag har köpt en Sierra XR4x4 som vinterbil. Nu slumpar det sig så att just den bakvagnen och de frambromsarna är vad jag funderar på om/när Caprin ska uppdateras ordentligt. Sierran är dock försedd med 14-tumshjul vilket har gjort mig tveksam - jag vill ju kunna använda mina 13-tums Revolutionhjul.

Jag fick ett infall när jag bytte hjul på Sierran och testade 13-tummarna - de får faktiskt plats! Splitfälgar kan ju vara rätt rymliga och det här ska nog funka. Det går i alla fall fritt överallt... Nu är kanske 260 mm skivor fram inte så überrejsigt men med bra belägg ska det nog duga.

Annars har jag inte gjort så mycket nytta. På en tur till Umeå började bilen bete sig skumt och det visade sig att främre hjullagren glappat upp. Det känns fortfarande inte helt bra så en totalkoll av framvagnen kryper närmare. Skumt att den kändes som vanligt på Mittsverigebanan tidigare.

Grenröret är förresten tätt i flänsarna numera. Alltid något!

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Gillar caprin skarpt. Men om XR4X4n ska offras som donator finns det väl egentligen ingen ursäkt att inte bygga Capri XR4X4

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Nja, just denna XR4x4 ska nog inte offras - jag har en annan bakvagn från XR4x4 som ligger (den som offrats för den blå bilen tidigare i tråden).

Men visst har du helt rätt, en XR4x4 är utmärkt som donator för Capri 4x4. Fast då helst i en bruks-Capri med 24v Cosworthsexa också... :-) Rwd har sina poänger också.

Kul att du gillar bilen Det gör jag också...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Så...

Nya spridare (Volvo gröna "R", 465 cc eller vad det nu är vid 3.8 bar) inhandlade, då vore det rackarn om vi inte kan ladda på 1 bar utan att det snålar. Enligt soppatrycksmätaren som äntligen verkar hålla tätt så räcker pumpen till nuvarande spridare men det leanar ändå.

Eftersom det är höst så börjar min sedvanliga "silly season" med drömmar om vad som ska hinnas med i vinter. Måsten;
* Se över hela framvagnen, nya bussningar, fixa caster (slipa på kränghämmaren)
* Renovera en styrväxel och montera den "korta" utväxlingen
* Byta spridare ;-) igen
* Köra in nya MS-enhancedkoden (12x12 mappar för både soppa och tändning, styrning av tomgångsmotor, launchcontrol, shiftlight, knackbackning av tändning...)
* Montera mellanregisterhögtalare (inte viktigt för banåkat men för att ta sig dit)
* Byta hjullager bak
* Byta framljus - dubbla H4-insatser så man ser vart man kör när det är mörkt... (och en hemlis!)

Åsså några "vill";
* Byta växellåda eller huset till lådan (nuvarande är spräckt!)
* Byta koppling (AP fjädrad sinter)
* Plasta upp stötfångare
* Montera en till ljuddämpare

Det som är riktigt illa är att tanken på Sierrabakvagn har bitit sig fast rejält. Som nybliven pappa har jag *verkligen* inte tid med det. Men oh så ballt. Med lite ändringar så man kan justera caster och toe måste den funka (tack för idén Dude), med coilovers kan man justera för olika användningsområden, och i bakvagnen jag har liggande sitter det diffbroms. Dessutom kommer det gå att göra ett vettigt avgassystem med ny axel...

Inför nästa år ser det ljusare ut med att få komma ut på konbana inom lite närmare håll, så bilen MÅSTE rulla i vår. Inte kapa upp för mycket...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Lite bilder på vad jag sysslat med under några (få) mektimmar...inget pris till den som listar ut ungefär vad som är på gång ;-)










/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Ser ut som någon gått på lite skattjakt i Innervik. Priset brukar kunna bli rätt humant där.
therealpinto skrev:

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742


Trådstartare
Hej

Nej, inte Innervik, bilen fanns på vår alldeles egna bakgård ;-) Men till Innervik är den på väg alldeles snart... Rattstången och pedalstället är väl ungefär det enda "mekaniska" kvar i den.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri 1974 - GT-fierad
<<   1, 2, 3, 4 ... 29, 30, 31   >>
19 besök idag (255043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande