Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -81 1.8T 20v, Såld 2010-06-20
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
29 besök senaste veckan (71414 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mats Karlsson skrev:
http://www.desertwind.se/20v/2009/ooops.jpg

ooopps...


Så där ja!
Vad blir det nu då?
Felsöka eller laga redan funnet fel?

Förlåt mig men jag flinade för mig själv när jag såg bilden.
Har precis läst längst ner i denna tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34459&start=735 , en viss skillnad på turbon.
Man har skeva perspektiv efter att ha kollat på den turbon

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Motorn ute igen alltså thumbs down

Lider med dig!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



ojs......vad är det i görningen nu ??

Topp koll ??

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Men....har jag fattat nåt fel eller? måste man inte ta ur motorn minst en gång om året ur busbilen för att få hänga här på rejsa...trodde det var en av reglerna....
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mats Karlsson skrev:
Men....har jag fattat nåt fel eller? måste man inte ta ur motorn minst en gång om året ur busbilen för att få hänga här på rejsa...trodde det var en av reglerna....


Hahahaa Helt riktigt.
MEN du har ju inte pallat upp den på pallbockar.
Det måste du göra för att ha chans på titeln som "Pallbockskung".

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120



Sedär ja,
Mitt bidrag under dagen syns tydligt då det var jag som knäppte kortet.

Mats mekade, begärde verktyg, påsuppmärkning, lyft här, bromsa där och så vidare.
Med tanke på vilken tid det tog att få ner spisen i gluggen så gick det förvånansvärt lätt att få upp den.

Bilen står för övrigt på 3 pallbockar för tillfället så jag tror att det räknas som en äkta pallbocksracer...

När herr Karlsson skruvar brukar det gå ganska fort så jag lär snart bli inkallad till handräckningstjänst igen.

Det är faktiskt klart renare att hålla på att mecka med denna bilen än med min egen 944:a där en del grejjer inte varit isär sen bilen byggdes.

tack för en trevlig dag i garaget Mats!

/P

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Jag har uppdaterat lite dåligt här men efter BugRun så har motorn tagit ut bilen, rivits, blocket har varit hos Trollspeed för uppmätning och lite finjustering av lagerlägen (treans lagerlage var lite värmepåverkat troligtvis pga förra sommarens ras) Alla lager och skruvar har bytts och motorn monterats ihop och stoppats tillbaka.

Här nedan kommer nu ett inlägg jag precis skrivit i min biltråd på gtiforumet men jag vill att det ska läsas av så många som möjligt !

Kan juh säga att jag inte var helt nöjd igår morse när jag provkörde bilen ett varv runt kvarteret och när jag kom hem och oljan blivit lite varm, ca 60 grader enligt tempmätaren (om man nu kan lita på den?) så hade jag mindre än 1 bar i oljetryck. *Aaaaaaargh!!!*

Nåja, efter lite klurande så kollade jag med Jani om han hade nån oljetrycksmätare liggande....det hade han såklart så den lånade jag
och installerade nu på morgonen.

Biltema mätaren visade:
900 rpm, oljetemp 60 grader = 0,6-0,8 bar

Speedpartsmätaren visade:
900 rpm, oljetemp 60 grader = 1,6-1,8 bar
2000 rpm, 60 grader = 3,5 bar
3000 rpm, 60 grader = 4,8 bar

900 rpm oljetemp 70 grader = 1,2-1,4 bar

oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting)


Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar.

//Mats
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Mats Karlsson skrev:
Armen till den interna WG ventilen är juh modifierad för att jag ska kunna klocka turbon så att anslutningarna passar. Kan det vara så att den ventilen står aningen öppen och låter lite uppmätt luft smita igenom ?


Jag tvivlar på att WG kan orsaka detta. Enda som kan åka igenom WG:n är avgaser och dessa är redan förbrända. Om du menar att det skulle vara hål på membranen och att laddtrycket skulle smita ut därifrån så låter det ganska tveksamt då wastegaten inte skulle fungera alls med sprucken membran och du skulle få överladd.

Jag skulle snarare kolla dumpventilen. Vanliga plastdumpventiler är gjorda för att "småläcka" tills laddtrycket "täpper til" dem. Om du kör med öppen dump som inte håller tätt utan laddtryck så kan den läcka uppmätt luft.

Vilken sorts dumpventil används och hur är den kopplad?
Mats Karlsson skrev:

oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting)


Samma olja körde jag 120 varv på Gotland ring med. Med en liten oljekylare... Inga problem alls. 120 grader stabil oljetemp och bra oljetryck.

Mats Karlsson skrev:


Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar.


Instrument eller givare? Visa givare är gjorda för mätområde 0-5 bar, andra för 0-10 bar. Vilken givare kör du med och vilket instrument? Jag har för mig att Biltemas är 0-10.
Mvh,

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
beepbeep skrev:
Mats Karlsson skrev:
Armen till den interna WG ventilen är juh modifierad för att jag ska kunna klocka turbon så att anslutningarna passar. Kan det vara så att den ventilen står aningen öppen och låter lite uppmätt luft smita igenom ?


Jag tvivlar på att WG kan orsaka detta. Enda som kan åka igenom WG:n är avgaser och dessa är redan förbrända. Om du menar att det skulle vara hål på membranen och att laddtrycket skulle smita ut därifrån så låter det ganska tveksamt då wastegaten inte skulle fungera alls med sprucken membran och du skulle få överladd.

Jag skulle snarare kolla dumpventilen. Vanliga plastdumpventiler är gjorda för att "småläcka" tills laddtrycket "täpper til" dem. Om du kör med öppen dump som inte håller tätt utan laddtryck så kan den läcka uppmätt luft.

Vilken sorts dumpventil används och hur är den kopplad?
Mats Karlsson skrev:

oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting)


Samma olja körde jag 120 varv på Gotland ring med. Med en liten oljekylare... Inga problem alls. 120 grader stabil oljetemp och bra oljetryck.

Mats Karlsson skrev:


Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar.


Instrument eller givare? Visa givare är gjorda för mätområde 0-5 bar, andra för 0-10 bar. Vilken givare kör du med och vilket instrument? Jag har för mig att Biltemas är 0-10.
Mvh,


Dumpventilen är en Bosch "710N" dvs en orginal återcirkulerande från Audi TT.

Har inte felsökt om det är mätaren eller givaren som ger felet ännu. Artikelnumret är 32-193, sid 29 i katalogen. Den visar 0-10 bar och jag använder givaren som följde med mätaren.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
DEN FUNKAR !!!

Var precis ut på en liten tur på 5-6 mil och inte en enda ryckning, inte en tillstymmelse till att gå fett, oljetryck ok hela tiden. Jag är såååå jävla glad!!!

Vad har jag då gjort för att den ska gå bra. Det är flera små saker.

1 Knacksensorn för cyl1&2 satt lite fel så den är flyttad till rätt hål på blocket.
2 Dumpventilen var vänd åt fel håll så den har vänts rätt.
3 Längre avstånd mellan filter och LMM.
4 Luft från dumpventilen gick förut in precis efter LMM, har flyttat denna närmare turbon.
5 Nyrenoverad generator och tjockare kabel mellan generator och startmotor


Tror det var allt.... :-)
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



HÄRLIGT !!!! thumbs up

Nu skall den PISKAS

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kul Mats thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Igår började jag rengöra lacken inför vaxning, eftersom bilen aldrig blivit vaxad efter omlackeringen 2004 så var det på tiden. Tog väl sisådär 6 timmar att rubba hela bilen igår. Idag spenderade jag 1½ timme på att vaxa den.



Efter rubbning...viss skillnad på lacken, numera som glas istället för ett 240 sandpapper.



Wax on.



Wax off.



Tvättade stötfångarna med ett specialmedel, just nu torkar dom och sen
ska dom färgas svarta igen.



Började även bygga en ny ledning från turbon till intercoolern då den gamla var lite bökig platsmässigt.
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Skönt att bilen äntligen fungerar som det är tänkt. Och visst är det skillnad på rött och rött

Angående kofångarna, varför inte ge dom en omgång med värmepistolen *blink blink*, jag tycker det får en väldigt trevlig look. Vet inte om du har målat, eller haft något annat medel på dom innan, men annars kanske det kan vara något att tänka på.

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Var ute och tog lite nya bilder idag









Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



F----N va gött Mats !!!!

Bling-bling värre thumbs up
orginal-look ( ) men monster ( ) egentligen

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



oj, va fin den är thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Ser finfin ut, men du har väl inte parkerat på trottoaren ...


En kollega kom precis in och såg butter ut, efter att ha haft körkort en vecka fick han sin första p-bot

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Riktigt fin bil, rätt färg, rätt fälgar.........snyggt!

_________________
Martin Johansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Mats Karlsson skrev:
DEN FUNKAR !!!

Var precis ut på en liten tur på 5-6 mil och inte en enda ryckning, inte en tillstymmelse till att gå fett, oljetryck ok hela tiden. Jag är såååå jävla glad!!!

Vad har jag då gjort för att den ska gå bra. Det är flera små saker.

1 Knacksensorn för cyl1&2 satt lite fel så den är flyttad till rätt hål på blocket.
2 Dumpventilen var vänd åt fel håll så den har vänts rätt.
3 Längre avstånd mellan filter och LMM.
4 Luft från dumpventilen gick förut in precis efter LMM, har flyttat denna närmare turbon.
5 Nyrenoverad generator och tjockare kabel mellan generator och startmotor


Tror det var allt.... :-)


Grattis!

Jag misstänker att ryckningar berodde på att dumpen "småläckte" precis runt 0 bar vilket förvirrade LMM:en. Vacker kulör och väldigt fin bil!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Tack allihopa, känns så oerhört skönt att den funkar som den ska nu efter tre år med jobb och strul...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -81 1.8T 20v, Såld 2010-06-20
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
29 besök senaste veckan (71414 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande