| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ofjädrad vikt, är det värt det?
|
4613 besök totalt |
|
När allt ändå spårar ur fullständigt just nu så ställer jag mig frågan hur mycket tjänar man på att minska det ofjädrade vikten, är det värt jobbet?` Är det t.ex. värt jobbet att flytta in och sätta bromsarna inne vid diffklumpen med allt jobb det innebär? |
||||||
|
Re: ofjädrad vikt, är det värt det?
Det är du med dina möjligheter och ekonomi som måste göra värderingen om en sak är värd att göra på din bil... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Det är väl helt sant, men frågan är hur mycket skulle jag tjäna på att flyta brompaketet till diffklumpen? Lite snabbt räknat på att man har ett par 4-kolvs ok i normal vikt och ett par 330mm skivor i normal vikt vad det nu kan vara? |
||||||
|
Visst finns där säkert ofjädrad vikt att spara, men tänk på att inte göra totalvikten större, du kommer behöva fästen för skivorna mellan utgående axel på diffen och fästen för ok på diffen, som ofta sitter mjukt upphängd, tänk på att du inte vill ha någon missalignment. Det blir mycket problem för en inte jättestor vinst, tror du kan göra mer på att bygga ny hjulupphängning med bättre geometri t.ex. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Lite att läsa, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
tack för tråden, trevlig läsning.
För min del har jag mer att hämta på bättre geometri bak samt lägga pengar på dyra lätta lätta fälgar och lättvikts bromsar. Vänta någon dag så är det säker uppe en tråd om min geometri bak
|
||||||
|
Du har väl frontmotor, och när det gäller flytta in skivorna så talar vi väl om i bak? Vad väger bilen på axlarna? Du kanske kan minska på skivviktan bak, titta på stcc bilarna. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
stämmer och stämmer.
Det var ett bra tips, får forska lite i det. Har försökt hitta något bra stället att komma intill så man kan väga bilen i alla hörnen så här mitt under bygget så man vet lite vart man ligger redan nu. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4613 besök totalt |