Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200sx s13 -92 -goes naked | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (9949 totalt) |
Dax för en s13 till att skilja sig från orginal specen. Finns det en möljighet att bygga en bil så den funkar att lägga brett på bana,
väger lite, åka 30mil i ett sträck med, ta mig till o från jobbet, samt har det rätta race stuket? Det är min förhoppning iallafall. Det skall understrykas att ja inte har så höga krav på komfort . Bilen är en helt standard s13, chippad dock... Men det är väll standard. Grundtanken med bygget är att hålla en snål budget (som kommer att spricka), och att få ut pulkan till sommaren igen. Vad som skall göras steg 1: Strippa allt som måste bort, och slänga ut allt som väger för mycket Fixa all rost, prima, lacka Underredet kommer få föstärka balkar, och bur plattor kommer förberedas. Chassi bussningar svarvas till delrin el alu diton Resterade bussningar uniballs och delrin. Coiloverkit Funderingar på nissan 300zx bromsar finns, ge gärna förslag på bromsar som funkar till vettigt pris. Överflödig inredning försvinner inkl asfaltsmatta Bagagelucka ersätts med en i glasfiber Motorn ska kontrolleras o byta allt som e slitet Ett nytt ic flyttar in. Nya motorfästen + växellådsfäste Rostfritt avgas Elfläkt Växellådan får nya lager o shortshift med längre spak Mysigare stolar ny ratt. Däck o fälg. Det tillkommer dubbelt så mycket än vad ja skrivit Fabriks specen: Kaross: 2+2 sitsig, 3-dörrars coupé. Motor: 4-cyl radmotor på 1805cc Borrning x slaglängd 83x83,6 mmKompression 8,5:1, Ventilsystem med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler/cyl. Effekt: Max effekt 169hk vid 6400 varv/min, max vridmoment 224Nm vid 3750 varv/min. Transmission: Bakhjulsdrift. Längsmonterad frontmotor, 5-växlad manuell låda Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 7,5sek, toppfart 220 km/h Hjulupphängning: Fram: Individuell med fjäderben hydrauliska teleskop-stötdämpare och skruvfjädrar) och länkarmar samt reaktionsstag, krängningshämmare. Bak: Individuell med multilänkarmssystem, fjäderben, krängningshämmare. Styrning: Kuggstång med servo, justerbar ratt, 3,2 varv mellan fulla utslag, vändcirkel 9,4 meter. Bromsar: Låsningsfria, ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system Mått & vikt: Längd 4535mm, bredd 1690mm, höjd 1290mm, axelavstånd 2475mm, spårvidd 1465mm fram och bak, bagageutrymme 214liter, tjänstevikt 1360kg (1380kg med automat), viktfördelning fram/bak 52%/48%, tankrymd 60 liter. _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
Dom har en tjänstevikt 1360kg, önsketänkande är att få ner den till runt 1100kg, men ja tror inte jag når det pga, att ja inte kommer ha den lättaste inredning med sterio och fällbara stolar...
300zx bromsarna finns på ebay men det regnar ju inte om dom Tack så mycket _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
kan bli skoj att följa då man bygger, hmm.... nån form av s13 hybrid själv
lite inspiration i byggandet |
||||||
SWEET Ja e allt på väg dit... bakvagn och framvagn är nere nu, och det är väll lika bra att riva allt eller hur _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
lika bra att ta allt då, brukar bli så ändå. tror jag har min ställning liggandes någonstans om du vill ha den, min står juh på hjulen igen och har dessutom blivit belönad 2-pelar lyft som är på väg |
||||||
Du det hade varit kanon, kan du inte kika om den finns o släng iväg ett pm? _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
|
||||||
|
||||||
Japp det finns en fundering på att få 50/50 viktfördelning på bilen, så du har rätt där... Men planerna börjar spåra ur, teoretiskt iallafall. Hade kanske varit en fördel att flytta kylet till bagagen? Men det finns inte så mycket som motiverar det :P _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
Angående kylaren så är det bara besvärligt att flytta den,om du kollar på Dom Japanska driftarna så är inte deras byggen speciellt extrema (Förutom D1 bilarna) _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
Japp, tror på att flytta batteriet till skuffen, sen försöka lätta mer fram än bak, i den mån det går. Hur viktfördelningen blir är mindre viktigt, bara den väger mindre. _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
byt både bakluckan och huven till glas/kolfiber dom väger bly båda två och man vill inte ha vikt högt upp
glömde kolla efter ställningen idag Ska du slänga i bur eller blir det ett senare projekt? Har ett fjäderben stag bak liggandes annars |
||||||
|
||||||
Vi gjorde en form till en skalhuv i glasfiber till min S13. Huvarna får inte showfinish direkt ur formen, men det dög åt mig. Vill minnas att man sparade runt 10 kg. Formen finns kvar i garaget om någon behöver en sån.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jaa...vi behöver en.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Japp bur ska det bli, håller på o funderar hur ja skall få plats med min dotter i baksätet ... hahaha jajjamen kika gärna efter allt ni har grabbar Väldigt tacksam jag skickar pm ang det. _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200sx s13 -92 -goes naked | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (9949 totalt) |