Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -92 -goes naked
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9949 totalt)
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
Dax för en s13 till att skilja sig från orginal specen. Finns det en möljighet att bygga en bil så den funkar att lägga brett på bana,
väger lite, åka 30mil i ett sträck med, ta mig till o från jobbet, samt har det rätta race stuket? Det är min förhoppning iallafall.

Det skall understrykas att ja inte har så höga krav på komfort .

Bilen är en helt standard s13, chippad dock... Men det är väll standard.






Grundtanken med bygget är att hålla en snål budget (som kommer att spricka), och att få ut pulkan till sommaren igen.

Vad som skall göras steg 1:

Strippa allt som måste bort, och slänga ut allt som väger för mycket
Fixa all rost, prima, lacka
Underredet kommer få föstärka balkar, och bur plattor kommer förberedas.
Chassi bussningar svarvas till delrin el alu diton
Resterade bussningar uniballs och delrin.
Coiloverkit
Funderingar på nissan 300zx bromsar finns, ge gärna förslag på bromsar som funkar till vettigt pris.
Överflödig inredning försvinner inkl asfaltsmatta
Bagagelucka ersätts med en i glasfiber
Motorn ska kontrolleras o byta allt som e slitet
Ett nytt ic flyttar in.
Nya motorfästen + växellådsfäste
Rostfritt avgas
Elfläkt
Växellådan får nya lager o shortshift med längre spak
Mysigare stolar
ny ratt.
Däck o fälg.

Det tillkommer dubbelt så mycket än vad ja skrivit

Fabriks specen:

Kaross:
2+2 sitsig, 3-dörrars coupé.

Motor:
4-cyl radmotor på 1805cc Borrning x slaglängd 83x83,6 mmKompression 8,5:1,
Ventilsystem med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler/cyl.

Effekt:
Max effekt 169hk vid 6400 varv/min,
max vridmoment 224Nm vid 3750 varv/min.

Transmission:
Bakhjulsdrift. Längsmonterad frontmotor, 5-växlad manuell låda

Prestanda:
Acceleration 0-100 km/h 7,5sek,
toppfart 220 km/h

Hjulupphängning:
Fram: Individuell med fjäderben
hydrauliska teleskop-stötdämpare och skruvfjädrar) och länkarmar samt reaktionsstag, krängningshämmare.
Bak: Individuell med multilänkarmssystem, fjäderben, krängningshämmare.

Styrning:
Kuggstång med servo, justerbar ratt, 3,2 varv mellan fulla utslag, vändcirkel 9,4 meter.

Bromsar:
Låsningsfria, ventilerade skivor fram, skivor bak. Låsningsfritt system

Mått & vikt:
Längd 4535mm,
bredd 1690mm,
höjd 1290mm,
axelavstånd 2475mm,
spårvidd 1465mm fram och bak,
bagageutrymme 214liter,
tjänstevikt 1360kg (1380kg med automat),
viktfördelning fram/bak 52%/48%,
tankrymd 60 liter.

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare


Asfalts mattan vägde ca 10-12 kg

Här finns en hel del att göra, ser ut som bilen varit offroad

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Mysigt. Vad väger dessa och vad kan man få ned de i för vikt? 300ZX bromsarna är välbeprövade för en bra slant, om man hittar sånna dvs

Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
Dom har en tjänstevikt 1360kg, önsketänkande är att få ner den till runt 1100kg, men ja tror inte jag når det pga, att ja inte kommer ha den lättaste inredning med sterio och fällbara stolar...

300zx bromsarna finns på ebay men det regnar ju inte om dom

Tack så mycket

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



kan bli skoj att följa då man bygger, hmm.... nån form av s13 hybrid själv

lite inspiration i byggandet


_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
thoern skrev:
kan bli skoj att följa då man bygger, hmm.... nån form av s13 hybrid själv

lite inspiration i byggandet




SWEET thumbs up

Ja e allt på väg dit...

bakvagn och framvagn är nere nu, och det är väll lika bra att riva allt eller hur

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



drifter skrev:
SWEET thumbs up

Ja e allt på väg dit...

bakvagn och framvagn är nere nu, och det är väll lika bra att riva allt eller hur



lika bra att ta allt då, brukar bli så ändå.

tror jag har min ställning liggandes någonstans om du vill ha den, min står juh på hjulen igen och har dessutom blivit belönad 2-pelar lyft som är på väg

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
thoern skrev:
Drifter skrev:



SWEET thumbs up

Ja e allt på väg dit...

bakvagn och framvagn är nere nu, och det är väll lika bra att riva allt eller hur



lika bra att ta allt då, brukar bli så ändå.

tror jag har min ställning liggandes någonstans om du vill ha den, min står juh på hjulen igen och har dessutom blivit belönad 2-pelar lyft som är på väg


Du det hade varit kanon, kan du inte kika om den finns o släng iväg ett pm?

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



ska till garaget imorgon så kan kolla det då thumbs up

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
thoern skrev:
ska till garaget imorgon så kan kolla det då thumbs up


Kanon det...

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
Made in china, kommer inte använda rören dock, dom är i rostfritt, o tunga


Stolarna


10" elfläkt

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Blir nog ett trevlig bygge thumbs up

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
bear
Kärna (GBG)
Här sen Nov 2003
Inlägg: 54



Blir nog Najs! thumbs up

ett tips, byt ut huven mot glasfiber istället för bakluckan. ;-)

_________________
Björn Svensson - GBG
200sx S13 -92 - http://200sx.kicks-ass.net/bear
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
bear skrev:
Blir nog Najs! thumbs up

ett tips, byt ut huven mot glasfiber istället för bakluckan. ;-)


Japp det finns en fundering på att få 50/50 viktfördelning på bilen, så du har rätt där... Men planerna börjar spåra ur, teoretiskt iallafall. Hade kanske varit en fördel att flytta kylet till bagagen? Men det finns inte så mycket som motiverar det :P

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Drifter skrev:
bear skrev:
Blir nog Najs! thumbs up

ett tips, byt ut huven mot glasfiber istället för bakluckan. ;-)


Japp det finns en fundering på att få 50/50 viktfördelning på bilen, så du har rätt där... Men planerna börjar spåra ur, teoretiskt iallafall. Hade kanske varit en fördel att flytta kylet till bagagen? Men det finns inte så mycket som motiverar det :P


Angående kylaren så är det bara besvärligt att flytta den,om du kollar på Dom Japanska driftarna så är inte deras byggen speciellt extrema (Förutom D1 bilarna)

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
Jimmya skrev:
Drifter skrev:
bear skrev:
Blir nog Najs! thumbs up

ett tips, byt ut huven mot glasfiber istället för bakluckan. ;-)


Japp det finns en fundering på att få 50/50 viktfördelning på bilen, så du har rätt där... Men planerna börjar spåra ur, teoretiskt iallafall. Hade kanske varit en fördel att flytta kylet till bagagen? Men det finns inte så mycket som motiverar det :P


Angående kylaren så är det bara besvärligt att flytta den,om du kollar på Dom Japanska driftarna så är inte deras byggen speciellt extrema (Förutom D1 bilarna)


Japp, tror på att flytta batteriet till skuffen, sen försöka lätta mer fram än bak, i den mån det går. Hur viktfördelningen blir är mindre viktigt, bara den väger mindre.

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



byt både bakluckan och huven till glas/kolfiber dom väger bly båda två och man vill inte ha vikt högt upp

glömde kolla efter ställningen idag

Ska du slänga i bur eller blir det ett senare projekt? Har ett fjäderben stag bak liggandes annars

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
bear
Kärna (GBG)
Här sen Nov 2003
Inlägg: 54



Nja plåten på luckan väger inte direkt mycket, rutan väger dock!

_________________
Björn Svensson - GBG
200sx S13 -92 - http://200sx.kicks-ass.net/bear
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Vi gjorde en form till en skalhuv i glasfiber till min S13. Huvarna får inte showfinish direkt ur formen, men det dög åt mig. Vill minnas att man sparade runt 10 kg. Formen finns kvar i garaget om någon behöver en sån.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=379409#379409

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lennart Hall skrev:
Vi gjorde en form till en skalhuv i glasfiber till min S13. Huvarna får inte showfinish direkt ur formen, men det dög åt mig. Vill minnas att man sparade runt 10 kg. Formen finns kvar i garaget om någon behöver en sån.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=379409#379409


Jaa...vi behöver en..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fixaren
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 44


Trådstartare
thoern skrev:
byt både bakluckan och huven till glas/kolfiber dom väger bly båda två och man vill inte ha vikt högt upp

glömde kolla efter ställningen idag

Ska du slänga i bur eller blir det ett senare projekt? Har ett fjäderben stag bak liggandes annars


Japp bur ska det bli, håller på o funderar hur ja skall få plats med min dotter i baksätet ...

hahaha jajjamen kika gärna efter allt ni har grabbar thumbs up thumbs up Väldigt tacksam jag skickar pm ang det.

_________________
Patric Johnson
Kör: EVO V


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -92 -goes naked
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande