| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plocka bort ABS
|
5337 besök totalt |
|
Plocka bort ABS
Funderar på att plocka bort ABS funktionen på min Clio 16V. Vad är för och nackdelarna inte ha ABS på en bil som ska köras på bana? Vad säger Bilprovningen om det. Är dom noga med att kolla ABS systemet, och att alla komponenter verkligen sitter där? Märker dom om man kopplat ur ABS systemet. Någon som testat
_________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||||
|
Dom brukar väl inte jubla när du visar upp din moddade bil.
Speciellt inte när det gäller säkerhetsgrejor. om din bil är efter -96 så får du inte röra en fena på bilen för då är den helbilsgodkänd och upptäcks ditt lilla tilltag med bromsarna så blir det röd lapp på rutan.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Bilen är en -92. Kan förstå om det inte är populärt om dom hittar att man kopplat bort det.
om dom nu märker det. Brukar dom testa ABS bromsar så att dom verkligen vet att det fungera? Någon som testat kanske
||||||
|
Re:
Sitter redan en reduceringsventil på den orginal. Den måste väl räcka Eller?
||||||
|
Re: Plocka bort ABS
Testa med att ta ut säkringen till ABSen, Fungerade på min förra bil. Sätt tillbaka den när du ska till bilprovningen. Rudi _________________ Rudi Apro |
||||||
|
Saken är den med att jag saknar 2 av ABS sensorerna och just nu sitter inga sensorer alls på bilen.
Sensorerna kostar 1600kr/st. Eftersom jag egentligen inte vill ha ABS på bilen känns det så onödigt att köpa dom bara för besiktningen. Men man kanske blir tvungen ändå
||||||
|
Förmodligen, jag bara spånar, se bara till att ABS lampan lyser när tändningen är på och slocknar sen när du startar motorn, de kan ju anmärka på ABSfel via diagnostiklampan men jag har aldrig upplevt att de testar funktionen.
Pilla i nåt i sensorhålen med sladd. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Går det inte att hitta sensorerna på skroten? Kvittar ju om de fungerar, bara ha två dummiesensorer där... |
||||||
|
Svart eltejp brukar fungera för att täcka lysande varningslampor.
Själva ABSfunktionen har jag aldrig varit med om (eller hört om) att de testat vi en vanlig 20minuters kontrollbesiktning. Står det förresten i regbeviset att det är ABS (totalt osäker)? |
||||||
|
Re:
Lyser inga abs-lampor och inte hänger några lösa kablar kring hjulupphängningarna ska det nog mycket till att det upptäcks på en vanlig bes Problemet är om dom upptäcker det, då lär dom testa ordentligt på ombes...
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Re:
Den kanske klarar jobbet på så sätt att den hindrar bakhjulen från att låsa först men jag tvivlar på att den är justerad för störst bromsverkan. Det sköter ABSen nu. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Min ABS har under säsongen varit ur funktion rent elektriskt, alltså lampan lyser. Tycker inte det är ngt världsproblem men nu funderar jag på att plocka bort allt för att spara vikt. Vad händer då? För jag antar att det ni pratar om är samma sak som att man drar ur säkringen? Påverkar ABS-prylarna bromsbalansen mekaniskt på ngt sätt?
Jag kan verkligen ingenting i ämnet... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
Re:
Kollade på bilregistret via jobbet igår på detta. Men jag kan inte hitta nånstans där att det ska finnas ABS på bilen. _________________ Johnny omö Bergkvist Renault Clio 16v |
||||||
|
Re:
Många av Clio 16v har ju inget ABS system från början. Är bromssystemet uppbyggt på ett annat sätt på en sådan bil? Med tanke på om ABS:en sköter justeringen av bromsvrkan..
||||||
|
BMW e36
Har plockat bort all styrning till ABS:en. Men kvar sitter en stor klump som jag gissar är en pump eller nåt... Denna ska tas bort och kopplas förbi. Det går två ledningar från huvudcylindern in i "pumpen" och därifrån går det tre rör??? En går bakåt, en hö fram och en vä fram. Hur kopplar jag detta?
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
Re: BMW e36
Koppla ena huvudcylinderröret via en bromsrecduceringsvenil till bakre kretsen och det andra röret från huvudcylindern via en T-koppling till de båda fram. Jag kan inte tänka mig att du behöver göra nåt annat. Sen har säkert de två huvudcylindrarna olika area så den ena passar nog bättre att använda bak (den som har minst area skulle jag gissa eftersom de två sitter på samma stång (mindre area ger då mindre rörelse i oket per pedalrörelse)). om du inte orkar räkna så går det att testa (det borde behövas mindre bromsreducering för balans i det ena fallet)
|
||||||
|
Tack så mycket! Ska kolla om jag ser självklarheten vilken som ska fram/bak. Återkommer säkert i ärendet!
_________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||
|
|
||||||
|
Alla bilar som är typade med ABS kommer upp i SBP:s lilla handdosa
Enl någon sorts standard skall abslampan lysa i några sekunder för att sedan slockan. Detta för att konfirmera att det inte finns några fel i systemet. Jag har kopplat abs-lampan på oljetryckslampan med framgång
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Plocka bort ABS
|
5337 besök totalt |