Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT 1969
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10333 totalt)
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Jag har insett efter att ha velat ett gott tag att om man vill komma åt hjärntrusten i svensk banåka så är det rejsa som gäller. Förlåt mig att jag syndat i andra forum när rejsa är den sanna vägen!

Därför känns det rimligt att lägga upp en projekttråd så alla kan hytta med näven och kalla mig spoling som inte är torr bakom örona osv, allt i konstruktivismens tecken!

Bilen är en Opel GT från 1969 med ett brokigt förflutet (som jag för att vara sanningsenlig inte vet så himla mycket om). 14 tidigare ägare iallafall och med en del plåtingrepp gjorda. Inget för originalpuritaner alltså men såna finns det väl inte på rejsa?

Syftet med mina förbättringar är att få en bil som lirar bra på gatan och som är snabb (snabbast?) av alla när GT-klubben har banträff. Vägen dit är dock försåtsminerad men min förhoppning är att jag kommer levande ur detta och med en bil som inte är en pallbocksräser (lysande uttryck som jag lärt mig här på rejsa hehe). Därför genomförs modifikationer i lagom takt, och bilen ska villkorslöst vara körbar till somrarna. En bra inställning, speciellt som jag är världens största tidsoptimist...

Så, låt oss ta en titt på vraket!



Som sagt, en Opel GT från -69, tidsenligt utrustad med stel bakaxel och framvagn med tvärställd bladfjäder (nu hör jag hur ni ooooooar av avund!). Det ska ändå tilläggas att det tävlats ganska friskt med dessa vagnar och väghållningen inte alls är oäven (om man bortser från lite inbyggda fel i grundkonstruktionen, men problem är till för att lösas). I princip rostfri!

Motorn är en 1900 CIH med weber 36DCD, inget speciellt egentligen. Går bra men det känns som att ett par hästar gått och självdött nånstans efter vägen. Så, ett motorbyte står på tapeten vad det lider.

Idag så installerade jag mitt nya Simons avgassystem, en ersättning till det erbarmliga system som satt där innan. Näst så går jag och väntar på ett paket från Lofa (med sin egen GT, finns här på rejsa) som innehåller ett par koni röda som ska på fram.

Jag har precis flyttat in i hus med eget (japp, här kommer inte tanten in) dubbelgarage, så nu är gula farans ambulerande tillvaro över till förmån för god nattsömn i eget garage. Som en parentes så har det visat sig att mitt över gatan så bor en synnerligen vettig människa, han är nämligen rejsait (eh?) med ett par Lotusar!
Detta öppnar givetvis upp för en egen liten verkstad så förhoppningsvis (om jag hittar en bra svarv) så ska det tillverkas nya bussningar till fram- och bakvagn. En lamelldiff ska letas upp.

Bilen lider av det för GT-människor välkända "infinite understeer" vid provokation i kurvor, därtill med en form av stampande som inte känns så silkeslent. Detta ska jag försöka åtgärda.

Här kommer några fler bilder:



Inredning med Recaro fishnet stolar.



Hem kära Hem!!!

Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
MickeNorrort
Arlanda
Här sen Okt 2006
Inlägg: 161



riktigt cool bil.

_________________
Mikael Engblom
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Välkommen!

Tur att Lofa's projekt spårat ur och försörjer massa gamla oplar med roliga delar, jag har den bladfjädern han hade tänkt från början

Bussningar (och mycket annat sköj) till dessa bilar finns på http://www.Opelgtsource.com/

förresten, kolla att du har "nya" axlen innan du ger dig ut på banorna med allt för greppiga däck - dom gamla axlarna sitter bara ett ett litet låsclip

_________________
Ola Gustavsson
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tackar.

Låsclips säger du? Kan vara bra att kolla upp...

OGTS känner jag till, det finns en del andra också. Men det vore kul att tillverka bussningar själv. Annars blir det köpegrejer!

Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



ohh underbart härligt gammal vagn du har där ös över oss med bilder på den.

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



StefanL skrev:
Tackar.

Låsclips säger du? Kan vara bra att kolla upp...

Stefan


nån gång under -69 bytte de axel
om du kollar hur de fyra bultarna inne i bromstrumman ser ut så kan du se vilken axel du har.
på den "nya" så är det samma avstånd mellan främre och bakre bult både uppe och nere
på den äldre (och livsfarligare) så sitter de undre bultarna närmre varandra...

Nya
-------------------
*----*

*----*

------------------
Gamla
*----*
*--*

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



StefanL skrev:


OGTS känner jag till, det finns en del andra också. Men det vore kul att tillverka bussningar själv. Annars blir det köpegrejer!

Stefan


OGTS köper från nån av de tyska firmorna(Lenk?), men det brukar vara billigare att köpa från usa än direkt från tyskarna... antar att de har ordentlig marginal på prylarna....

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



StefanL skrev:

Bilen lider av det för GT-människor välkända "infinite understeer" vid provokation i kurvor, därtill med en form av stampande som inte känns så silkeslent. Detta ska jag försöka åtgärda.
Stefan


kolla i min biltråd, de små justeringar jag gjort gör en ooootrolig skillnad, speciellt framvagnsfixandet...


förresten, underbar bil!

_________________
Ola Gustavsson
Citera
1817
Norrahammar
Här sen Aug 2007
Inlägg: 67



Hon är vacker så en tår nästan rullar på kinden Men så är det ju också en gammal Opel.
Mer bilder NU!

_________________
Victor Johansson
Manta GSI -87 Under konstruktion...
Toyota Avensis -05
Astra F
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tack Ghoofy, det var ett mycket bra tips. jag ska kolla bakaxeln! Jag spanade in din projekttråd som jag av någon outrgrundlig anledning lyckats missa, hur skön bil som helst! Speciellt som jag precis ska till att köpa 240 ok för ett bromsbyte...

bra att veta att surkålsätarna inte gärna säljer grejer (vilket i sig är ganska konstigt), så då får man kanske köpa tyska grejer via USA.

Imorrn så ska jag hissa ner bilen och ta en tur, vi har ju för sjutton sju grader varmt, rena vårvädret!

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Helt underbart vacker/snygg/cool bil thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tack för alla positiva kommentarer!

Nu har mina Koni röda trillat ner i lådan (tack Lofa) och dom ska på så fort som möjligt. Jag tog en tur med bilen idag faktiskt, även fast det var lite frost på sina ställen så var gatan torr. Inget vägsalt och inget grus! thumbs up Man fick många undrande blickar kan jag lova, vad sjutton gör en sportbil ute i slutet på januari?!

Jag har klurat lite på hårdhetsinställning av dämparna. Eftersom konis röda justeras när dom är av bilen så gäller det att tänka lite innan, gula är lite lyxigare med justering via ratt, men men röda duger nog också!

jag tror jag vill ha ganska hård returdämpning fram, eftersom baken är hyfsat mjuk så hjälper det till att göra bilen mer överstyrd (eller rättare sagt, mindre understyrd!). I dagsläget så rentav plogar bilen i vissa lägen och det känns inte optimalt! thumbs down Tänker jag rätt? Nya dämpare ska på även bak, men då kommer dom fortsättningsvis vara inställda lite mjukare än framänden.

om ni har smarta idéer om detta så uppskattas det eftersom dämparna snart åker på kamelen...

Stefan


_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Flere bilder nå av din nydelige bil thumbs up
Ketil
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Jag har ett tips.

om ni nu tycker att det är något fel med er köra bil, vad det nu vara månde, så kolla först den ENKLA förklaringen. Det kan bespara er mycken möda och stort besvär.

Jag har tyckt mig ha problem med min motor, effekt och varvmässigt. Förklaringen måste naturligtvis vara att jag måste införskaffa ny, större motor eftersom mitt gamla bojsänke mest verkar ha en livstrött mulåsna kvar i stallet....

Dock fick jag en brainwave idag (nu tar det väl ett halvår till nästa) och bad min kära styvfar att vänligen trycka ner gaspedalen till botten när jag händelsvis råkade ha luftfiltret av. Min misstanke besannades, den tidigare ägarens fina gaswirekontruktion till weberfuggen är såklart geometriskt helt åt fasiken och spjället öppnas knappt mer än två tredjedelar!!! varför ha en tvåstegs förgasare när det mekaniska andrastegsspjället knappt ens rör sig vid fullgas?

I själva verket så är det bra, lösningen är enklare än att byta motor! Ska bli intressant att se hur motorn EGENTLIGEN går.

Snart är bilen inte lika som förut!

Så, leta dom enkla felen först!

Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Haha, fan vad skönt! Du ska inte ut nu och åka i det fina snöovädret då?

Riktigt snygg och fräsch bil du har, vårda den! thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Inte sådär jätteaktivt vad gäller mekandet eftersom solen lyser och värmen kommit (och jag har en fem veckors tösabit som kräver uppmärksamhet), men jag har beställt nya PU bussningar med nya stålsleeves till framvagnen idag som ska monteras ASAP. En av bussningarna till övre vänstra bärarm har blivit sliten så det är läge att uppgradera.

Då åker dessutom mina Koni röda på fram, kommer garanterat bli skillnad.

Sen så har jag monterat originalbakljus och klätt om instrumentbrädan, får lägga upp lite bilder på det. Ett tips, försök inte arbeta med speciallim för bilklädslar om du har 3 grader i garaget, går på röven kan jag säga!

Bilder kommer när bussningarna anlänt och framvagnen ligger i delar...

En ny bromskraftförstärkare står på listan, den jag har verkar lida av sprucket membran = noll funktion. Men huvudbromscylindern är kosher så nu är bilen utan vare sig bromsservo eller styrservo! old school!!! Får se om jag kan hitta en hvuudbromscylinder med förstärkare som passar som därtill har lite bättre kapacitet än original eftersom en bromsuppgradering ligger i framtiden. Detta om mina cirklar inte rubbas allt för mycket!

Stefan

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



StefanL skrev:


jag tror jag vill ha ganska hård returdämpning fram, eftersom baken är hyfsat mjuk så hjälper det till att göra bilen mer överstyrd (eller rättare sagt, mindre understyrd!). I dagsläget så rentav plogar bilen i vissa lägen och det känns inte optimalt! thumbs down Tänker jag rätt? Nya dämpare ska på även bak, men då kommer dom fortsättningsvis vara inställda lite mjukare än framänden.

om ni har smarta idéer om detta så uppskattas det eftersom dämparna snart åker på kamelen...

Stefan



Tvärtom så blir det rätt

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Tvärtom, alltså bak och fram?

Så du menar alltså att den ska vara hårdare i dämpningen bak än fram, krille? Häh int' lätt när'e svårt...

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Nu har det ramlat in ett kul paket, dags att börja söndra och härska

Man kan bränna bort dom gamla hylsorna ur gummibussningarna och använda dom men jag tänkte att det är lika bra att köra med helt nytt.

Så nu blir det



_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69


Trådstartare
Framvagnen ursliten med grovt våld och därefter kärleksfullt ihopskruvad. Men det tog sin tid!

Dom inre hylsorna på övre bärarmsbultarna har en tendens att rosta fast...HÅRT! Dom undre bärarmarna är lite roliga att få bort eftersom man måste slacka ner bladfjädern med domkraft lite fint så man inte blir av med fingrar eller huvet om man råkar ha det ivägen. Men med lite tänk före så gick det bra.

Detta innan släggan kom fram...



Nu ser det likadant ut fast med PU och röd koni. Jag justerade konin ett kvarts varv från hårdast returdämpning, lite lagom hårt.

Ni kan se att det sitter justerbrickor på ömse insidor av övre bärarmarna, original ska det sitta en på varje sida, och så satte jag ihop det. Ett alternativ är att sätta båda på baksidan för ökad caster, det finns till och med rejsare som flyttar röret bulten löper i bakåt för ytterligare caster. Jag får se om jag ändrar.

Efter bussnings- och dämparbytet känns bilen som ny, helt annan känsla . En framvagnsintällning står på lut, bilen känns lite "lätt" över framvagnen i motorvägsfart. Osäker på om det beror på hjulinställning eller styrväxel.

Sen har jag renoverat upp låset på förardörren, lite trist annars att vara med om en olycka eftersom förardörren inte gick att öppna från insidan

Fint väder igår, förresten i bakgrunden syns en annan rejsaits hus med viss lotusfetsich (en tvålkopp från zuffenhausen syns även parkerad där mest hela tiden). Bra att veta att man har vettiga grannar!


_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



StefanL skrev:


Fint väder igår, förresten i bakgrunden syns en annan rejsaits hus med viss lotusfetsich (en tvålkopp från zuffenhausen syns även parkerad där mest hela tiden). Bra att veta att man har vettiga grannar!



tack för de fina orden haha , jodå jag gör mitt bästa för att få vårt område att acceptera vår lite ibland galna bilhobby..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel GT 1969
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande