Allmänt banåkaforum
BMW M3 E92 GTR
8272 besök totalt
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Kanske får vi se Göransson i denna på 24H. Schubert skall inte köra Z4:an i år utan har betsämt sig för något nytt. I helgen avgörs samarbetet mellan RG och Schubert. Denna Bimmer ligger bra till som fordon för Schubert. Måtte tanken besannas


Aha kolfibertak

De e grymt med stora vingar hehe...

Fantastisk arbetsplats

:woot: Am in looOVE!

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Technical Specifications BMW M3 Race Version.

Weight: 2,535 lbs./1150 kg.

Tank capacity: 29 gallons/110 Liters.

Chassis/body: Unitary construction steel body with welded safety cell made of extremely rigid precision steel tubing; safety fuel tank in CRP sandwich tray; pneumatic four-stamp jack system.

Aerodynamics: Front fenders, rear apron, hood, roof, trunk lid, rear wing, front wings, and flared rear wheel arches in CRP

Transmission: Carbon fiber clutch with hydraulic central slave cylinder; 6-speed sequential racing transmission with straight-cut, unsynchronized gears; additional oil/air cooler; quick shift system with ignition cut-out controlled by shifting force; mechanical limited slip differential with additional oil/air cooler.

Front axle: Based on production version, with increased wheel caster angle, enlarged track width and enhanced wheel camber; five-way adjustable shock absorbers; tubular stabilizer bar.

Rear axle: Based on production version, with enlarged track width and enhanced wheel camber; five-way adjustable shock absorbers, tubular stabilizer bar.

Front brake system: Six-piston aluminum brake calipers, inner-vented grey-cast iron brake disks 15.0 in./380mm in diameter.

Rear brake system: Four-piston aluminum brake calipers, grey-cast iron brake disk, 13.1 in./332mm in diameter.

Steering: Rack and pinion steering with electro-hydraulic power.

Wheels: Aluminum wheels, 18 inches.

BMW P65 Engine.

Type: Eight cylinder, V-configuration.

Capacity: 3999 cc.

Bore x stroke: 92 x 75.2 mm/3.62 x 2.96 in.

Max. Output: approx. 485 bhp.

Max. torque: approx. 368 lb-ft/500 Nm.

Cylinder block: Aluminum cylinder block construction with bed plate lower section.

Crankshaft: Steel crankshaft.

Pistons: Forged skirt pistons.

Conrods: High-performance steel.

Cylinder head: Aluminum DOHC (Double over Head Camshaft); four valves per cylinder.

Valve train: Four overhead chain-driven camshafts, valve actuation via rocker arms.

Intake system: Eight throttle valves, made of CRP with load-charge optimized ram tubes.

Exhaust system: Headers, mufflers.

Fuel system: Single cylinder multi-point injection.

Lubrication: Dry sump lubrication.

Cooling: Water/air cooler and oil/water heat exchanger.

Electrics/Electronics.

Engine management: BMW Motorsport ECU 408 with two high-performance micro-processors; Individual cylinder injection and ignition; BMW Motorsport Lambda Controller Pit speed limiter, Quick Shift function; Engine data memory system.

Energy management: Electric energy management and monitoring with BMW Motorsport POWER400 control unit, networking of all sensors and actuators through bus system.

Wiring harness: Weight optimized.

Ignition coil: Eight high-performance pencil coils with integrated ignition drivers.

Spark plugs: High-performance spark plugs.

Cockpit: Free programmable LCD Display with integrated shift indicators.

Steering wheel: Quick release multi-function steering wheel w/ integrated display unit.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Man kan ju bara fantisera om hur en Street GTR ala CSL skulle se ut om några år HOHA....

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5535



Eftersom detta är en sektion för klubbrelaterade, och inte allmänna BMW nyheter så kanske du får lägga till när Göransson planerar att köra i BMW Cup med detta monster....

Eller är detta möjligen bilen som kommer att se till att din sedan länge utlovade debut i BMW Cup blir av ?

_________________
BMW MC-klubben
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Riktigt läcker

_________________
olof Johansson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1837



Riktigt sjysst E92:a!

Kan inte låta bli att börja dröma om att åter få se BMW i DTM...

Kanske Göransson i den avlagda Z4:an i BMW Cup då? Det skulle säkert fler än Hobbe gilla...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1022



Jag tycker den är skitful! Men det är nog inte designen som räknas i detta fall höhö

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15316



Aktern har väldigt mycket "Japsdesign" över sig

Men om den inte blir frånåkt av sina äldre syskon så är det väl egentligen aldrig fel

Är det bara jag som inte kan alla sjuttifjorton karossmodellerna hos BMW men är det inte en Z4-front på den??

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696




_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63



Lite fler bilder, och video på när dom avtäcker m3:an thumbs up

http://jalopnik.com/354225/chicago-auto-show-2008-bmw-e92-m3-gtr-reveal-now-with-video

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
patrik
Karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 154



NNGNGNN.....REN PORR...BARA SYND ATT DOM VART FÖR OSS

_________________
Patrik Silverstam
BMWSC 001..:-)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 156



bling bling..

ser ut som något från "street car fest" eller motsvarande =)

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Några rariteter har de parkerade på RLR
http://www.rahal.com/corporate/gallery/

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



visst känner man igen bakjolen från något


_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 435



BMW M3 racing version -- roll-out
http://www.youtube.com/watch?v=QDw9ab5_lwE

/Pär
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3392



Lite kul att de kör med vipparmar, som på M20 och andra gamla motorer! Undrar vad det kan vara för bra med det jämfört med att köra med kam som trycker rakt ovanpå ventilen istället? Kanske snabbare ventilretur?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3181



Nisse977 skrev:
Lite kul att de kör med vipparmar, som på M20 och andra gamla motorer! Undrar vad det kan vara för bra med det jämfört med att köra med kam som trycker rakt ovanpå ventilen istället? Kanske snabbare ventilretur?


Nu är det ju inte vipparmar som på M20 och gamla motorer utan dom har ersatt ventiltryckarna för att spara rörlig vikt i ventilmekanismen. Kammarna ligger rakt ovanför ventilerna och vippan ersätter tryckaren och ligger mittimellan kammen och ventilen.


Vippan från en S54 som har samma typ av ventil mekanism.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3392



Jaha där ser man

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M3 E92 GTR
8272 besök totalt