Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
För mycket, och för lite, dämpning samtidigt
1302 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jag har ett symptom, eller snarare en kombination av symptom, som jag inte kommer runt.

Vi kan ta Gelleråsen som exempel:
Under inbromsningen in i Essen; 'vill framhjulen gärna åka puckelpist över knölarna (det låter som om jag har ABS).
om jag minskar dämpingen; 'försvinner fenomenet.
Alles klar, Herr Kommisar?

Nej, för med den dämpningen; 'beter sig bilen som ett skepp i storm när jag lägger om från höger till vänster i Essen.
om jag nu ökar dämpningen; 'försvinner det fenomenet, men då är jag ju tillbaka på ruta 1.
Finns det något sätt att både äta kakan och 'ha den kvar?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Låter som att med för mycket dämpkraft så börjar dina dämpare kavitera och tappar sin dämpande funktion. Kolla gastryck eller byt till en tryckbalanserad setting. Eller till en dämpare med positiv tryckuppbyggnad.

Möjligen kan det vara dämpkurvan som ställer till det - du har för lite högfartskompression och för mycket retur.* Vad är det för dämpare du har och hur är de justerade?

*Kan innehålla 100% missuppfattning och dyngprat.

Stockholm
Här sen Jan 2003

att den beter sig som ett slagskepp i S'et går inte att råda bot med hårdare krängare så du får samma balans fram/bak men mer fjädrande i sidled?

nu är ja bara amatör men i mitt huvud låter det som de kan fungera?

BMW Abuser
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Stingray skrev:
att den beter sig som ett slagskepp i S'et går inte att råda bot med hårdare krängare så du får samma balans fram/bak men mer fjädrande i sidled?...

ovanstående mening förstod jag inte. Vill du att jag skall minska, eller öka, krängningen?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
...Vad är det för dämpare du har och hur är de justerade?...

Tvårörs, ej trycksatta, med EN justering som påverkar både Bump och Rebound, justerade m.h.a. T'n'H.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

ice skrev:
ej trycksatta

Kavitation. Racing -> höga dämpkrafter -> stora tryckfall över ventiler -> ja... du vet vad.

Köp trycksatta dämpare. thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

ice skrev:
Stingray skrev:
att den beter sig som ett slagskepp i S'et går inte att råda bot med hårdare krängare så du får samma balans fram/bak men mer fjädrande i sidled?...

ovanstående mening förstod jag inte. Vill du att jag skall minska, eller öka, krängningen?

om det verkar som att bilen dämpningsmässigt fungerar med mindre dämpning men kränger för mycket, MONTERA krängningshämmare på bilen och låt dämpningen vara lös.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
ice skrev:
Stingray skrev:

om det verkar som att bilen dämpningsmässigt fungerar med mindre dämpning men kränger för mycket, MONTERA krängningshämmare på bilen och låt dämpningen vara lös.

precis min tanke, dämpningen ska aldrig vara hårdare än man behöver, ju hårdare så tappar ju hjulen grepp, medans ju lösare så blir det slagskepp

så du ska backa av på fjädringen OCH styva upp krängningshämmarna så du har kvar samma total fjädring som du hade när den klarade S-et utan problem, samt mjuk nog så du inte fick puckelpist fenomenet..

det är iaf det som låter rätt i mina ögon sen visst kan säkert dyrare dämpare klara mer, men varför bygga sig runt problemet?

har bilen f.ö. krängningshämmare?

BMW Abuser
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Stingray skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ice skrev:
Stingray skrev:

precis min tanke, dämpningen ska aldrig vara hårdare än man behöver, ju hårdare så tappar ju hjulen grepp, medans ju lösare så blir det slagskepp

så du ska backa av på fjädringen OCH styva upp krängningshämmarna så du har kvar samma total fjädring som du hade när den klarade S-et utan problem, samt mjuk nog så du inte fick puckelpist fenomenet..

det är iaf det som låter rätt i mina ögon sen visst kan säkert dyrare dämpare klara mer, men varför bygga sig runt problemet?

har bilen f.ö. krängningshämmare?

Så här är bilen avfjädrad f.n:
Vertikalt fram = 8,2 kg/mm
Vertikalt bak- = 1,2 kg/mm
Roll fram___ = 14,3 kg/mm
Roll bak____- = 0,5 kg/mm

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Bilfa.... är ju pissmjuk bak
Så fort inner framhjul är i luften kommer resterande viktförstjuting hamna på bakvagnen med i prinsip noll styrsel. Iof så har väll ice ett JÄÄÄÄÄÄÄÄ..... högt rc bak men bilskrället kommer vilja sätta sig på ytter bakhjul.

1302 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande