Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Riktig olje
1856 besök totalt
frafoss
Norge
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Riktig olje

Hva er best olje for kombinert gate og bane kjoring om sommeren?

Karlstad
Här sen Dec 2005

Castrol EDGE 10w-60 thumbs up

BMW SC #612
Citera
frafoss
Norge
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Takk, var det jeg trodde

Motala
Här sen Nov 2004

Det här med Castrols nya Edge-olja är för mig en gåta.
På Castrols hemsida rek TWS för verkstäder (BMW) och EDGE för konsumet (mekonomen el. lik)

Vad jag har hört så ska TWS-oljan innhålla vissa kemikalier som smörjer oljepumpen lite extra

Jag tycker det låter som när jag handla färg till huset.
Coop-bygg saluförde samma fabrikat som fackhandeln, men "värstingfärgen" gick inte att köpa på Coop

Är det någon som kan hjälpa till att reda ut den här sörjan..?

Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004

Jag brukar köpa Castrol här ifrån även TWS http://www.mapodo.de/product_info.php/manufacturers_id/1/products_id/311

PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Re: Riktig olje

frafoss skrev:
Hva er best olje for kombinert gate og bane kjoring om sommeren?

om du dessutom blandar in pris i värderingen skulle jag gå för:

http://www.76lubricants.com/ProductDataSheets/Automotive.htm

Snacka med Sören här på forumet så får du säkert ett bra pris också:

https://rejsa.nu/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=15659

Sverige
Här sen Aug 2003

Det här med olja är en riktig soppa .

Vill man ha lite mer info kan man ta sig friheten att ringa
till de experter som sitter hos de olika bolagen tro det
eller ej men de svara riktigt själv kritiskt när jag ringde
runt för några år sedan.

Sen är det ju olja efter behov.

Att hälla i 600:- /4 liter är i många fall som att jaga mygg
med haubits.

Det är även mycket rykten skrönor troenden & tyckanden när
det gäller oljor.

Det är oftast jag säger oftast bäst med en billigare olja & byta ofta
än en svindyr & inte har råd att byta så ofta (billig menas ej 50:-/4l på ica )

Tänk även på att kör man ett lite älde fordon är det många gånger så att
det bästa oljan som fanns när fordonet var nytt är sämre än den sämsta
klassningen idag.

Dock kan äldre fordon behöva lite tjokare olja pga slitage.

Har man råd, skäm bort din motor men flytande guld det blir ju inte
sämre för det dock i många fall inte bättre heller

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Ute och leker ko på en is nu, men...

Det är väl lite så att man ska hälla sådan olja i motorn som motorn är konstruerad för?
Alltså, de flesta motorer konstruerade efter -00 eller så är gjorda för väldigt tunn olja, exempelvis 0w30 och liknande (mest för bränsleförbrukning och miljöklassning). Häller du en 10w60-olja i en sådan motor går den betydligt mycket tyngre och oljan kanske inte ens tar sig in i alla skrymslen och vrår som tänkt.

En gammal motor däremot som är gjord för en 10w40-olja eller kanske ännu en smula tjockare inte mår bra av en modern 0w30-olja eftersom den inte smörjer som tänkt vid konstruktionen.

Konklusionen blir i så fall i mitt resonemang att man häller i den olja motorn är gjord för om man inte gjort några större konstruktionstekniska modifikationer av motorn mer eller mindre oavsett användningsområde.

Vad tror den samlade skaran konstruktörer/hemmakonstruktörer om detta resonemang?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Re:

Claes Haglund skrev:

Det är väl lite så att man ska hälla sådan olja i motorn som motorn är konstruerad för?
Alltså, de flesta motorer konstruerade efter -00 eller så är gjorda för väldigt tunn olja, exempelvis 0w30 och liknande (mest för bränsleförbrukning och miljöklassning). Häller du en 10w60-olja i en sådan motor går den betydligt mycket tyngre och oljan kanske inte ens tar sig in i alla skrymslen och vrår som tänkt.

En gammal motor däremot som är gjord för en 10w40-olja eller kanske ännu en smula tjockare inte mår bra av en modern 0w30-olja eftersom den inte smörjer som tänkt vid konstruktionen.

Konklusionen blir i så fall i mitt resonemang att man häller i den olja motorn är gjord för om man inte gjort några större konstruktionstekniska modifikationer av motorn mer eller mindre oavsett användningsområde.

Vad tror den samlade skaran konstruktörer/hemmakonstruktörer om detta resonemang?

Så brukar jag resonera också. Men även lite beroende på användningsområde. Hade tex likadan motor i bruksbil och banbil för ett par år sedan men oljorna jag hällde i var olika. Bruksbilen gick på 5w-30 och banbilen på 10w-60

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jonas Jonsson skrev:
Claes Haglund skrev:

Så brukar jag resonera också. Men även lite beroende på användningsområde. Hade tex likadan motor i bruksbil och banbil för ett par år sedan men oljorna jag hällde i var olika. Bruksbilen gick på 5w-30 och banbilen på 10w-60

Det jag märker på ShoppingClion när man tar i lite är att oljetempen kommer snabbare/blir högre med t.ex. TWS 10-60 än med syntet 5-30...

Rice and shine
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Allt beror naturligtvis på vilken bil och vad den motorn är konstruerad att köras på. Kör man rejs med bruksbilen rekommenderar jag att man väljer en tjockare olja eftersom motorn går varmare än vad den är konstruerad för. Oljan blir tunnare vid ökad temp. Jag skulle välja en olja av känt fabrikat då alla inte håller vad de lovar. Vidare kan man tänka på att vissa av de "racingoljor" som finns att köpa innehåller mer slitagehämmande additiv, det är bra särskilt för en motor med vass kamaxel/hårda ventilfjädrar men på en modern motor med katalysator/partikelfilter så hamnar detta additiv på katalysatorn och försämrar dess verkan. Vill man spara energi/vinna effekt väljer man en tunn olja och vill man ha hängslen och livrem mot vevlaggerras får man ta en tjockare olja.

Ang syntet eller mineral så är de främsta fördelarna med syntet bättre startbarhet och pumpbarhet vid låga temperaturer samt högre oxidationsstabilitet=längre oljebytesintervall. Själv kör jag mineral i min hobbybil som inte rullar så mycket medan bruxbilen får syntet.

/ Pär som fö jobbar med utveckling av smörjoljor

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Biltema! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

mer läsvärt i ämnet, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8931