| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffrågor
|
1256 besök totalt |
|
Diffrågor
Kan någon förklara för mig vad denna texten innebär rent praktiskt?
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Låter som en diffbroms man sätter på utgående axel, bromsar mellan ena drivaxeln och diffhuset. Visco?
Låter konstigt att man skulle få mindre torque steer dock, måste vara nån missuppfattning där. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Med risk för att kallas rikspukko?
Kan det ha göra med vilket hjul som får merkraft? iom svängande drivhjul så är väl krafterna olika beroende på inner resp ytterhjul i sväng? dvs om hjulet med mer svängradie får mer kraft än tidigare?= lättare styrning (Ackermann?) Eller blir det tvärtom då
(håller mig till bakhjulsdrivet ) _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Den skulle tydligen vara "bra" om man inte hade servo. (Servot tar väl bort en del krafter i ratten?)
Hittade denna infon också:
Satsen ska komplettera denna: http://www.peloquins.com/images/batc _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Re:
Jag fattar mindre och mindre, skall man komplettera en torsen med en externmonterad broms? Svårt att få nån info från dom där bilderna. Bättre instyrning får man kanske om man håller full gas i instyrningen men det brukar inte jag göra... Eller menar dom att "bättre" är lugnare och mer understyrt?
Sen att den skulle ge mindre torque steer är ju också tvärt emot allt jag tidigare hört ang diffbroms mellan styrande hjul. eller menar dom att den inte rycker i ratten om man håller stumt medans det är lite ojämnt så det spinner på lite olika hjul? Gör man samma sak med en bil med diffbroms så kommer man ju iof få mindre slag i ratten men man kommer få ratta tillbaka bilen på rätt kurs hela tiden eftersom den kommer sticka åt motsatt håll mot det hjulet som har grepp. (dvs torque steer). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re: Diffrågor
Det är ett kit med tjockare brickor i den origianal 'limited slip differential' som sitter på en del lådor. Exempelvis en original 16v... Förspänner man den lite hårdare får man mer diffverkan men en p**s i mississippi i jämförelse med ex en quafie atb diff. _________________ Roland Johansson |
||||
|
om jag förstår rätt så ska jag inte köpa till denna satsen till diffen jag beställt?
Lillen-> Jag behåller originallådan. Så länge originalgrejer funkar så är det minst bekymmer.
||||
|
Re:
Beror väl på hur du vill spendera dina pengar... De skriver att den fungerar ihop med deras diff också, gissningsvis så spänner de då ihop axlarna en liten gnutta ocskå. Beror väl på funktionen på deras diff om det behövs. Har inte provat den varianten. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Äh, vad sjutton är ni för några? Kan ni inte ge ett rakt svar???
okey, jag tar satsen också, men räkna inte med att få någon rapport om hur den går med resp. utan den. Så roligt är det inte att skruva.
||||
|
Re:
Man köper quafie så slipper man proppa dit extragrejor för att det ska tänkas fungera
Kan inte tillverkaren ge ett bra svar på vad grejorna är för? _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffrågor
|
1256 besök totalt |