Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Boxterbromsar och skottkärrehjul?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4219 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

I min iver att åka fortare än Nisse och Ingmar på våra racerbanor utan att ekonomichefen säger ifrån alltför bestämt har jag tänkt mig bromsar från Boxter eller boxter S.
Tanken är att kombinera dessa med så små hjul som möjligt, helst 15" men möjligen 16 om jag kommer över Boxter S-bromsar till skapligt pris.

Nu till frågorna: Vad är det får mått på Boxter resp. Boxter S bromsar? både axiellt och radiellt (någon kanske kan mäta) Är svepytorna lika?(så man kan kombinera ok och skivor).
Hur rymliga är Superleggera i 15 och 16 X 7" och hur rymliga är Compomotive eller andra racefälgar?

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

En bekant har Boxterbromsar (vet ej om det är "vanlig" eller S) på sin 911 -73:a. Han kör med 15" Fuchs så det går i alla fall. Jag ska försöka få reda på vilken kombination han har och om han har några mått.

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack det vore snällt. Jag skulle tro att det är "vanliga" Boxter då. Som jag förstått så är boxter S 318 mm + oken vilket de lärde säger att det inte skall funka med 15" hjul. Hoppas de har fel

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Så här svarade han:
Jag kör med boxter ok och carrera 3.2 skivor. Funkar skitbra på 15"
Inbyggnads mått, har ingen aning. Obs inte boxster s utan vanliga, Art nr 98635142203 och 9863514103 1850 sek / st
Adaptern kostar 450 sek stycket + skivor ca 1000sek / jag köpte skivor från HCJ / Rydals då får man Zimmerman skivor, samma som Porsche orginal

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Porsche 930 bromsar funkar med 15-tumshjul och är definitivt tillräckliga.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Porsche 930 bromsar funkar med 15-tumshjul och är definitivt tillräckliga.

De oken är väl delade? Hur mycket bygger de ut mot ekrarna med originalskivor och hur stor diameter har dessa?

Av någon anledning inbillar jag mig att monoblockoken som sitter på Boxter är bättre än delade ok, varför har jag fått det för mig? är de stummare och lättare tro?

Hur är tillgången på belägg till 930 och Boxter, Boxter S? Bilen används både på gata och på bana.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Skulle tro att det går vettigt enkelt att få tag i belägg till alla dom oken.

FSN här åker med Boxsterok på sin 924, tror han har gula pagid.

Vet ej vad dessa ok kostar nya idag, men för ett antal år sedan har jag för mig att dom kostade klart under 2000 kr/st på PorscheCenter.

Insjön
Här sen Dec 2002

Jag kör med 993TT ok och 965 skivor som mäter ca 324 mm någonting, de får plats i en 16" design 90 fälg.

Jag röstar för 930 oken men de kanske är sällsynta i dagsläget.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu börjar det bli för mycket på en gång...

Finns det någon som kan mäta sina lätttillgängliga bromsar eller Superleggera vid tillfälle?

Jag läste på Movits sida att Boxtern inte hade så värst imponerande bromsprestanda. Är de relativt små oken verkligen någon markant förbättring jämfört med de Calibra T. en-kolvsok jag har idag? Eller skall de uteslutas helt?

Bilen väger runt 1000 kr (tror jag) och är otrevligt framtung.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jonas är i alla fall mycket nöjd med sina ok på 911:an. Han kör bara bana!
om de är bättre än Calibra oken vet jag inte.
Hur mycket väger din bil förresten?

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Micke Holmström skrev:
Nu börjar det bli för mycket på en gång...

Finns det någon som kan mäta sina lätttillgängliga bromsar eller Superleggera vid tillfälle?

Jag läste på Movits sida att Boxtern inte hade så värst imponerande bromsprestanda. Är de relativt små oken verkligen någon markant förbättring jämfört med de Calibra T. en-kolvsok jag har idag? Eller skall de uteslutas helt?

Bilen väger runt 1000 kr (tror jag) och är otrevligt framtung.

Misstar du dig inte nu 1000 kr är väl värdet

Kunde inte låta bli skäms

Har du funderat på alfa 75 och 90 bromsar de tycker jag har ett härligt bett

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Micke Holmström skrev:

Vilket mått tänker du på ???

Eller: Jag har Boxster S bromsoken, som är samma bromsok som 996 Carrera 2, i svart (vadå anonymt). Det räcker gott till. Det enda jag skulle få med 993TT bromsok (som jag faktiskt ägt) är spacers för att få plats med bromsoken och tyngre bromsok. Troligen pallar 993TT oken mera värme och hårdare förutsättning, men jag har svårt att se att de ok jag kör med inte räcker till.

Micke Holmström skrev:
Jag läste på Movits sida att Boxtern inte hade så värst imponerande bromsprestanda.

Enda felet med deras reklam är att man itne vet vilka däcksstorlekar dom kört med.

Eller: Du kan aldrig få kortare bromssträcka än vad friktionen mellan däck och underlag medger. Ett par enkolvsok av sämsta sorten klarar nog av en inbromsning i alla fall. Ett par 4-kolvs Boxster S (996 Carrera2) bromsok tillför värmetålighet och känsla. Alltså repeterbarhet utöver vad orginal ok fixar och då i mitt tycke mycket bättre känsla i pedalen.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bamsefar:De mått jag tänker på är fälgens innerdiameter och avståndet från anläggningsytan till ekrarna samt motsvarande mått på oken.
Det kan vara bra att veta att 996 C2 har samma som Boxter S (Jag föredrar nog ändå rött)
Problemen med mina Calibra T. är att det är väldigt tunga och har klena invändiga kylkanaler i skivan. De biter bra i första inbromsningarna men blir ruskigt varma efter ett tag.'

Cat7even: 1000 kg var det ja

Jag har inte funderat på Alfa 75/90, är de av 4-kolvstyp i aluminium? Finns det gott om bra belägg att välja på till dessa.

FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Jag bromsar med vanliga Boxter ok både bak och fram på 924/44:an.

Fram med Carerra 3,2 skivor och bak med original. Har tyvärr inte bilen tillgänglig för mätning men kan säga att fram var det inga problem med 15" fälgar. Bak tog det i, fick använda feta spacers (3mm) på varje sida.

Kör med röda Pagid och kan inte klaga på bromsarna, bromsar både länge och soft så dom får nog tillräckligt med värme iallafall har inte fadat ännu.... Bilen väger knappt 1100 med förare.

Horda
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:

Det kan vara bra att veta att 996 C2 har samma som Boxter S (Jag föredrar nog ändå rött)

Jag tror nog minsann att C2:ans ok är svarta också. Det är GT3 och turbo-oken som är röda.

Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Boxterbromsar och skottkärrehjul?

Micke Holmström skrev:
I min iver att åka fortare än Nisse och Ingmar på våra racerbanor utan att ekonomichefen säger ifrån alltför bestämt har jag tänkt mig bromsar från Boxter eller boxter S.
Tanken är att kombinera dessa med så små hjul som möjligt, helst 15" men möjligen 16 om jag kommer över Boxter S-bromsar till skapligt pris.

Nu till frågorna: Vad är det får mått på Boxter resp. Boxter S bromsar? både axiellt och radiellt (någon kanske kan mäta) Är svepytorna lika?(så man kan kombinera ok och skivor).
Hur rymliga är Superleggera i 15 och 16 X 7" och hur rymliga är Compomotive eller andra racefälgar?

Egentligen borde jag inte hjälpa till här eftersom jag ingår i ditt mål.

Kompisarna körde iallafall Boxter (ej S) ok på sin Golf i Dressman Cup med Golf G60 280mm-skivor och 15" hjul.
Innermåtten på Superleggera 15" är, ett ögonblick, skall gå ner i garaget.

Så där...
Vid "fastsättningsplattan": 335 mm
Längst ut på baksidan: 375 mm

Kan också meddela att det är 1:05.4 du skall slå nu.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lundborg
Karlstad
Här sen Maj 2003

Lotus Samuel skrev:

Jag tror nog minsann att C2:ans ok är svarta också. Det är GT3 och turbo-oken som är röda.

Det stämmer bra det
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Jag har en Boxster S och jag har mycket svårt att tänka mig att de bromsarna ryms i en 16" fälg. Men 17tummarna som sitter på så får kan knappt in ett finger mellan oket och fälgen, mycket besvärligt när man skall tvätta bilen.
I alla fall så passar inte 16" boxsterfälgarana, min mek provade och sa att det inte funkade.

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Mina gamla Compomotive CXN2 7x15" har jag sett svälja 310mm skivor med ok, tror det var Wilwood bromsar. De va tight men hjulet snurrade utan problem.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Tjaba!

Är lite onykter nu (har varit om min andra studentnollning) men ska försöka förklara varför jag tycker att 930 bromsar är överlägsna Boxterbromsar i det här fallet:

1. är beprövade med stort B (är vidareutveckling av 917-bromsar, det talar sitt tydliga språk) och används av många banåkare (t.o.m. Qvarnis har dom på sin 700+ hp 911:a)
2. är försedda med kylflänsar (boxterbromsar är bara en slät metallklump)
3. är troligtvis mekaniskt stabilare än boxterbromsar trots att dom är delade. Det här kräver lång förklaring och hänvisning till länkar jag inte kan gräva upp just nu men låt mig säga att nya monoblockok är inte så himla stela som folk vill tro. 930 ok har en stålstomme som två aluminiumblock med två kolvar var är skruvade på och den stomme viker inte av en tum (ärgar gör den dock i närheten av alu vilket är en liten nackdel)
4. 15-tumsfälgar passar precis.
5. det är samma bromsbelägg för både fram- och bakbromsar (bara cylinderdiameter som skiljer, 36 mot 30 mm tror jag), så det är bara att byta plats på dom när främre börjar bli slitna och på det sättet maximera sin investering
6. Det är samma skivsdiameter fram och bak , bara tjockleken som skiljer, 304mm dia vill jag minnas
7. Oken är lätta som fan. Exempel: http://project911.luminasweden.com/log_images/152-5215_IMG.JPG (dom röda är lättare än dom mindre oken)
8. Skivor är lättare än 993 skivor (ofjädrad vikt!!) och pallar lika mycket stryk

Nackdelar är att dom är dyra att få tag på, gnislar som fan när man har hårda belägg och har ganska dyra skivor när man har flytande framnav.

Men allt som allt så är det antagligen världens bästa bromsar man kan ha i 15-tumshjul. Det är prylar som har suttit på 1600-hästars 917/30 och jag har svinkört med dom hur mycket som helst på min fd. 911 Turbo och dom har aldrig sagt ett pip.

Jag tror att nya "Big Reds" är billigare att tillverka/köpa men jag skulle inte vilja åka runt med mer ofjädrad vikt än jag absolut måste...så 930 är absolut ett vettigt val om man kan få tag på dom för ett vettigt pris. Men som sagt, det är ofta pimp-faktorn som tar över och man skaffar stora doningar i onödan. Med 1000 kilo bil så finns det inte en chans att du kan överrumpla 930 bromsar hur än mycket effekt du har.

Sundsvall
Här sen Maj 2003

På Alfa 75 sitter det tvåkolvs brembo ok. Jag har eventuellt två stycken till salu om du är intresserad.

1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4219 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande