Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mest kostnadseffektiva metoden att precisionsskära aluminium
2522 besök totalt
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare

Jag skulle behöva skära till lite detaljer i aluminiumplåt 7075, 4-5mm med hyfsat små detaljer och bra noggrannhet men inte extrem, säg tio hundradelar.

Är laserskärning det bästa isåfall, vad ligger kostnaden mellan tummen och pekfingret för att leja bort ett sådant arbete? Det skulle vara en mindre serieproduktion, men jag vet inte hur man beräknar kostnad för skärning. Handlar väl om att hitta en firma som är beredd att göra lite mindre serier än dom är vana vid, inte så lätt vad jag förstår.

Eller finns det andra bra metoder?

Stefan

Opel GT -69
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Vattenskärning tror jag ger ett bättre resultat i dom dimensionerna än laserdito. Kolla med Stockholms vattenskärning till exempel.

http://www.vattenskarning.se/

Dom har jag goda erfarenheter av. I så pass tunt gods som 4-5mm bör det inte vara något problem att skära med god precision.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Trådgnistning kanske kan vara ett alternativ? om du hittar någon firma som kan "slå igång" maskinen när de går hem, och du kommer på morgonen och hämtar detaljerna.

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Jon80 skrev:
Trådgnistning kanske kan vara ett alternativ? om du hittar någon firma som kan "slå igång" maskinen när de går hem, och du kommer på morgonen och hämtar detaljerna.

Mvh Jon

Kan väl aldrig vara kostnadseffektivt?

Är det dessutom en detalj med både ytterkontur och/eller ett eller flera hål så blir det jobbigt.

Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
Det finns en hel del problem med att köra laser i Al.

Skall du ha repeterbarhet och även ha snittytor med den vinkelräthetstoleransen så är CNC fräs det som borde bli billigast.

om du hittar någon som har en höghastighetsmaskin så kan dom köra på rejält fort och det blir billigt om man gör fler än en, vv se exempel nedan.

1 st=290:- , 2 st=150:- , 5 st=110:-, 10 st=95:-

Skall du även ha 0.1mm tolerans på tjocklek, planhet och paralellitet på fram resp. baksida är det bara
fräs som gäller.

Trådgnistning är för verktygsbitar, annars har man gjort en väldigt onödigt dyr konstruktion.
/
Fredrik

Stockholm
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Aha. Tack för svaren.

Dom enklare designerna som är i åtanke ska skäras ur AL-plåt av nämda tjocklek, och över- och undersidorna behöver inte bearbetas annat än med blästring. Så efter vad ni skrivit så verkar vattenskärning vara det mest lämpade.

Sedan finns lite mer avancerade designer att göra men då blir det fräs isåfall.

Stefan

Opel GT -69
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Laser har iofs bättre noggranhet än vattenskärning. räkna med en tolerans kring en tiondel med abrasiv vattenskärning.

Ekonomin på laser vs. vattenskärning brukar bli till laserns fördel vid tunnare gods.
Väldigt små serier kan dock göra vatten mer lönsamt, det beror helt på maskintyp, antal skärhuvuden etc.

De flesta som skär laser eller vatten lämnar dig en offert om de får måttsat ritning i CAD eller på papper.

Vissa äldre lasrar hade problem med alu då det kan bildas en speglande yta när alu smälter så kolal med några olika leverantörer. De som jobbar med rostfritt brukar även hålla på med alu.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004

om man har ställbart skärhuvud så ska man visst kunna komma ner på 5 hudradelar i tolerans med vattenskärning.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

JBT skrev:
om man har ställbart skärhuvud så ska man visst kunna komma ner på 5 hudradelar i tolerans med vattenskärning.

Då får man nog ha rejält bra parametrar för att kompensera för strålens spridning och munstyckets slitage.

Ska kanske inte säga allt för mycket iofs, vi får nästan uteslutande detaljer(stål) skuret med laser på jobbet, enda vattenskurna är några plastprylar utan större krav på toleranser.

Citera
Skruva banåkabil
2522 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande