Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med hjulinställningar och förslag
3342 besök totalt
Muxxor
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Hjälp med hjulinställningar och förslag

Jag har letat lite efter liknande trådar men inte hittat riktigt svar på mina frågor. Har precis monterat coilovers på min bil och hjulvinklarna är inte vad de borde vara. Vill helt enkelt ha lite goda råd innan verkstaden får sätta tänderna i bilen. Jag har läst tabellen som det finns länkad på startsidan men behöver något mer konkret Vad behöver jag veta för att kunna ställa in bilen för det jag ska använda den till?

Problematiken i dagsläget:

Styr in bra i kurvorna men känns efter det understyrd. Chamber(negativ alltså) bak ser brutal ut och lär behövas justeras ner för jag har problem med hjulspinn nu. Ingen farlig Toe-in bak med värre fram.

Sedan känns den ganska nervös i framvagnen på lutande/dåliga vägar. Vet inte om det beror på de relativt breda däcken... 225fram 265bak (Goodyear Eagle F1)

Jag kommer till 90% använda bilen på gatan för "vanlig" körning men har några banträffar på schemat. Jag vill ha bra däckekonomi men ändå kunna köra fort i rondellerna Är det lönt för mig att göra en corner weight och justera höjd osv när jag kör mestadels vanlig gata? Det är inte pengarna det handlar om utan jobbet. Kärran i fråga är en Nissan 200sx S14a, bakhjulsdriven alltså.

Tack på förhand!

/Markus

_________________
Markus Hermansson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjälp med hjulinställningar och förslag

Muxxor skrev:

1 Vad behöver jag veta för att kunna ställa in bilen för det jag ska använda den till?[/b]
2 Styr in bra i kurvorna men känns efter det understyrd.
3 Chamber(negativ alltså) bak ser brutal ut och lär behövas justeras ner för jag har problem med hjulspinn .
4 Ingen farlig Toe-in bak med värre fram.
5 känns den nervös i framvagnen på dåliga vägar. beror på de relativt breda däcken... 225fram 265bak
6 Jag vill ha bra däckekonomi men ändå kunna köra fort i rondellerna
7 Är det lönt för mig att göra en corner weight och justera höjd osv när jag kör mestadels vanlig gata?
Tack på förhand!
/Markus

1 Vill man få till det ordentligt så är det mer av ett samarbete med hjulinställningsverksaden som skall till.
2 Från min sida skulle det där kräva en provkörning för att bedöma. Först behöver jag veta om de ÄR understyrning, vilket typ skid pad test behövs.
3 Jag vet int e vad för hjulupphängning denna bilen har, men jag känner igen problemet. Har bilen mycket camberkompensation och mjuk fjädring så blir det så i raktfram acc.
4 Den ska int vara farlig bak heller, bara någon mm.
5 Toe in hänger på scrubavståndet och lite på konstruktuonen i övrigt vilken jag inte känner till.
6 oftast ger en bra inställning hyffsad däckekonomi eftersom man vill se en rätt så jämn däckstemperatur.
Men gasning äter däck så ett grymt slitage kommer man inte i från.
7 Cornerweight är jag varm förespråkare av. Har man hårda fjädrar så ger några mm helt onödig viktomflyttning mellan hjulen.

Jag skulle rekomendera en verkstad som kan len del om inställningar och att du får åka fram och tillbaka dit någon gång efter provkörning och koll av däckstemp och kölregenskaper mm.

MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Muxxor
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Varför kan jag inte posta mitt inlägg? Har skrivit ett längre svar....

Edit: 1: Jo det är väl så, ingen som vill sponsra med en hjulinställning mot lite klistermärken och en näv mynt

2: om jag säger såhär, jag vrider ratten mer än bilen svänger. Mätt med mina händer och jämfört med innan coilisarna monterades. Kan det vara så att hjulen svänger olika mycket för att hjulinställningen är kass? Typ som man ser på F1-bilarna? Fast det inte är önskvärt i min situation

3: Letade efter skisser på fram och bakvagnen men det är svårhittat. Vet att det finns på Nissan OGS men det kostar pengar... Bifogar foto på fram och bakvagnen. Dåliga bilder men kanske ger något? (finns förövrigt projekt i Zandlådan för den intresserade...) Ska se om jag kan skaka fram bättre bilder, sprängskiss om det behövs.

Fram

Bak


4,5: Hur mycket ska den vara? Inom vilket spann är vanliga standardbilar? toe in 0.5-1.5mm? både fram och bak? Chamber 0.5-1.5grader? fram resp bak? Iom sänkningen så kommer jag ha en undre gräns på drygt 1.5grader enligt andra S14 ägare. Ska jag minimera chamber bak iom att jag har problem med hjulspinn? Fjädrarna är angivna till 5kg/mm bak och 6kg/mm fram.

_________________
Markus Hermansson
Citera
Muxxor
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Egentligen behöver jag "bara" en bra grundsetup och sen om det behövs ändra den om det känns nödvändigt. Vill ha den stabil men ändå åt det överstyrda hållet framför understyrt.

När man fått uppgifterna om corner weighten, säg att det bland annant skiljer 50kg mellan höger och vänster bak och inte kan flytta om viktfördelningen med batteri osv. Höjer man den tyngre sidan lite då för att skjuta över vikten eller vad är principen bakom justeringen?

Edit: Var tvungen att dela upp på två inlägg av någon anledning....

_________________
Markus Hermansson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp ser du lite vad de olika inställningarna gör.

Bland svängare är det negativ camber du vill ha (hjulet lutar inåt mot bilen) och kanske -1 till -2,5 grader på bil som även går gata. Har du inte diffbroms så lite mindre camber bak än fram.

Caster ställer du med fördel ganska mycket och lika på båda sidor. (spindelns lutning sett från sidan)

Toe kör vi på 944 med lite toe-out alt. ingen toe fram och bak en aning toe-in. Din bil bör inte bli urkass om du kör på ungefär samma.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Muxxor
Uppsala
Här sen Nov 2006
Inlägg: 105


Trådstartare
Efter mycket muppande fram och tillbaka som vart det följande inställningar på bilen:

Bak

Chamber: v=-2.09' h=-2.19' (så upprätt som det gick)
Toe: v=0.11' h=0.13'

Fram

Caster: v=6.42' h=5.37' (ganska stor skillnad?)
Chamber: v=-1.42' h=-1.44'
Toe: v=0.06' h=0.06'

obs gradsekunder osv

Är i stort sett nöjd med inställningen, styr in bra i kurvorna och går att köra fort i rondellerna mer åt det överstyrda hållet precis som jag ville ha. Stabil framåt i högre hastigheter, viss tendens till mer nervöshet än orginalinställningen på bilen men inget allvarligt. Vet inte om det beror på den dåliga vägen+breda däck eller om det är hjulinställningen. Har även märkt att bilen drar åt höger när man bromsar hårt, inte direkt utan när man kommit ner lite i hastighet? Bromsverkan är jämn, något bättre på vänster sida. 2.5vs2.3 på bilprovningens test

Några allmänna funderingar kring resultaten eller tips?

MVH Markus

_________________
Markus Hermansson
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp med hjulinställningar och förslag
3342 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande