Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3342 besök totalt |
Hjälp med hjulinställningar och förslag
Jag har letat lite efter liknande trådar men inte hittat riktigt svar på mina frågor. Har precis monterat coilovers på min bil och hjulvinklarna är inte vad de borde vara. Vill helt enkelt ha lite goda råd innan verkstaden får sätta tänderna i bilen. Jag har läst tabellen som det finns länkad på startsidan men behöver något mer konkret ![]() Problematiken i dagsläget: Styr in bra i kurvorna men känns efter det understyrd. Chamber(negativ alltså) bak ser brutal ut och lär behövas justeras ner för jag har problem med hjulspinn nu. Ingen farlig Toe-in bak med värre fram. Sedan känns den ganska nervös i framvagnen på lutande/dåliga vägar. Vet inte om det beror på de relativt breda däcken... 225fram 265bak (Goodyear Eagle F1) Jag kommer till 90% använda bilen på gatan för "vanlig" körning men har några banträffar på schemat. Jag vill ha bra däckekonomi men ändå kunna köra fort i rondellerna ![]() Tack på förhand! /Markus _________________ Markus Hermansson |
||
Re: Hjälp med hjulinställningar och förslag
1 Vill man få till det ordentligt så är det mer av ett samarbete med hjulinställningsverksaden som skall till. 2 Från min sida skulle det där kräva en provkörning för att bedöma. Först behöver jag veta om de ÄR understyrning, vilket typ skid pad test behövs. 3 Jag vet int e vad för hjulupphängning denna bilen har, men jag känner igen problemet. Har bilen mycket camberkompensation och mjuk fjädring så blir det så i raktfram acc. 4 Den ska int vara farlig bak heller, bara någon mm. 5 Toe in hänger på scrubavståndet och lite på konstruktuonen i övrigt vilken jag inte känner till. 6 oftast ger en bra inställning hyffsad däckekonomi eftersom man vill se en rätt så jämn däckstemperatur. Men gasning äter däck så ett grymt slitage kommer man inte i från. 7 Cornerweight är jag varm förespråkare av. Har man hårda fjädrar så ger några mm helt onödig viktomflyttning mellan hjulen. Jag skulle rekomendera en verkstad som kan len del om inställningar och att du får åka fram och tillbaka dit någon gång efter provkörning och koll av däckstemp och kölregenskaper mm. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Varför kan jag inte posta mitt inlägg? Har skrivit ett längre svar....
Edit: 1: Jo det är väl så, ingen som vill sponsra med en hjulinställning mot lite klistermärken och en näv mynt ![]() 2: om jag säger såhär, jag vrider ratten mer än bilen svänger. Mätt med mina händer och jämfört med innan coilisarna monterades. Kan det vara så att hjulen svänger olika mycket för att hjulinställningen är kass? Typ som man ser på F1-bilarna? Fast det inte är önskvärt i min situation ![]() 3: Letade efter skisser på fram och bakvagnen men det är svårhittat. Vet att det finns på Nissan OGS men det kostar pengar... Bifogar foto på fram och bakvagnen. Dåliga bilder men kanske ger något? (finns förövrigt projekt i Zandlådan för den intresserade...) Ska se om jag kan skaka fram bättre bilder, sprängskiss om det behövs. Fram ![]() Bak ![]() 4,5: Hur mycket ska den vara? Inom vilket spann är vanliga standardbilar? toe in 0.5-1.5mm? både fram och bak? Chamber 0.5-1.5grader? fram resp bak? Iom sänkningen så kommer jag ha en undre gräns på drygt 1.5grader enligt andra S14 ägare. Ska jag minimera chamber bak iom att jag har problem med hjulspinn? Fjädrarna är angivna till 5kg/mm bak och 6kg/mm fram. _________________ Markus Hermansson |
||
Egentligen behöver jag "bara" en bra grundsetup och sen om det behövs ändra den om det känns nödvändigt. Vill ha den stabil men ändå åt det överstyrda hållet framför understyrt.
När man fått uppgifterna om corner weighten, säg att det bland annant skiljer 50kg mellan höger och vänster bak och inte kan flytta om viktfördelningen med batteri osv. Höjer man den tyngre sidan lite då för att skjuta över vikten eller vad är principen bakom justeringen? Edit: Var tvungen att dela upp på två inlägg av någon anledning.... _________________ Markus Hermansson |
||
Här: https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel
Bland svängare är det negativ camber du vill ha (hjulet lutar inåt mot bilen) och kanske -1 till -2,5 grader på bil som även går gata. Har du inte diffbroms så lite mindre camber bak än fram. Caster ställer du med fördel ganska mycket och lika på båda sidor. (spindelns lutning sett från sidan) Toe kör vi på 944 med lite toe-out alt. ingen toe fram och bak en aning toe-in. Din bil bör inte bli urkass om du kör på ungefär samma. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Efter mycket muppande fram och tillbaka som vart det följande inställningar på bilen:
Bak Chamber: v=-2.09' h=-2.19' (så upprätt som det gick) Toe: v=0.11' h=0.13' Fram Caster: v=6.42' h=5.37' (ganska stor skillnad?) Chamber: v=-1.42' h=-1.44' Toe: v=0.06' h=0.06' obs gradsekunder osv Är i stort sett nöjd med inställningen, styr in bra i kurvorna och går att köra fort i rondellerna ![]() Några allmänna funderingar kring resultaten eller tips? MVH Markus _________________ Markus Hermansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3342 besök totalt |