Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-04-18 Avancerad förarkurs Sviestad.
1, 2   >>
3612 besök totalt
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Vilken härlig dag! Strålande sol från morgon till kväll. Temperaturen låg väl på närmare 15 grader mitt på dagen gissar jag. Det blev VARMT i bilen faktiskt.

Så grymt nöjd med hur min bil går nu, den går så otroligt fint i motorn. Bara att köra o köra o köra... Förutom att bromsbeläggen vänster bak är totalt slutkörda... det skrapar o låter illa nu, men hem kom jag...

Kursen var lika bra som alltid! Trots att jag gick den för 3:e gången och har kört (gissar nu) säkert 1000 varv på banan totalt (kör ju långlopp) så lär man sig massor fortfarande (jag är väl tröglärd... ). Mycket duktiga intruktörer helt enkelt!

Hoppas och tror att alla från forumet som var närvarande blev mycket nöjda med kursen!

Dock var det ett par saker som var väldigt tråkig... Torbjörn med sin 968 hade otur och fick ett enormt oljeläckage, på håll såg det ut som en bomb slagit ner. Förhoppningsvis är det en slang eller något annat enkelt som släppt, men troligare är väl tyvärr att det är något internt i motorn som tryckt ut oljan bakvägen ut genom luftfilterboxen... Hoppas Torbjörn är på rull igen snart.

Sen hade vi ytterligare en fadäs som innebar att mann parkerade en Camaron lite för hårt i räcket med fronten före, den behöver också lite omvårdnad nu tyvärr. Som tur var inga personskador!

Förutom dessa två fadäser så körde alla riktigt riktigt bra tycker jag! Föredömliga förbisläppanden på rakorna när man inte orkade ta sig förbi av egen kraft!

Jag kommer nog gå kursen en fjärde gång...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Ja, det var verkligen en härlig dag. Fick upp farten framåt eftermiddagen, tack Åke för det. Så jäkla underbar känsla när man börjar köra så fort så det går att balansera bilens bakdel med gasen

Bilen gick fint hela dagen, men lite distinktare bromsar hade inte varit fel. Bromsade på mig ett par gånger och åkte rakt fram, både efter långa rakan (ingen chican!) och efter start/mål-raken. Svängde även 45 grader istället för 90 grader efter långa rakan en gång och smakade lite gräs. Började inne i kurvan inse att ytterhjulen skulle hamna i gräset så tyckte då det var lika bra att köra rakt ut i istället för att riskera att sladda ut, och det gick ju fint. Skyller dock alla avåkningarna på bromsarna (och på Åke, han åkte faktiskt med en av gångerna och satt och sa "bromsa senare" hela tiden just där jag åkte rakt fram )

Framöver blir det att jobba på att köra mjukare samt att fortsätta titta längre fram. Behöver nog en klisterlapp på instrumenbrädan som påminner mig om det

Knäppte bara lite tråkiga depåbilder, här är ett par stycken. Först en på min stolta springare





Lite blandad maskinpark, kul!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Johan Östensson skrev:
Lite blandad maskinpark, kul!


Det är ju det som är så kul med banträffar av detta slaget. Man kan vara med och ha rolig oavsett material! Inte kan man vara säker på vilken bil som kommer vara snabbast heller, även om det just i fallet av de två bilarna ovan faktiskt var den som var snabbast på pappret som också var snabbast på banan...

Har du fler fina bilder Johan? Kanske någon på en gammal 924 Turbo med lite klisterdekaler?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Tyvärr inte, knäppte bara ett 10-tal totalt och de flesta blev rejält överexponerade.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Vill bara tacka för en riktigt superb dag. Ordentligt med kul körning, bra och
inspirerande instruktörer.
Starkt rekommenderat.
Dessutom mycket trevligt och gentlemannamässigt ute på banan. Mycket porschar,
få alfa's, men det var iaf en bmw till där idag
R-däck står högt på önskelistan efter dagen, men michelin pilot höll ändå
förvånansvärt bra, var ute 5 mil på raken i en stint, och chassit var inte så illa pinkat som jag trodde.
Förbaskat kul dag och perfekt uppvärmning inför mantorp härnäst.
om någon har åk-bilder är det alltid kul och välkommet

och skönt att snabbaste bilen på papperet också var det på banan

Fast ska väl tillägga att det var en 944 turbo som gick rätt jämnt både rakt fram och i kurvorna, så det fanns lite att jaga på också thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
Johan Östensson skrev:
Tyvärr inte, knäppte bara ett 10-tal totalt och de flesta blev rejält överexponerade.


Jag knäppte inga kort alls, så jag var ju ännu sämre på dig än att fota då. Jag har nog mer eller mindre gett upp att fota samtidigt som man ska försöka hinna med att köra och umgås i depån, brukar inte ens ta med mig min riktiga kamera längre...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Mina Bridgestone Potenza RE040 (gatdäck) höll i rätt bra med faktiskt. Inte det ultimata greppen så klart, men nybörjare som jag är tycker jag iaf de är snälla och trevliga och köra med, gnisslar fint när man börjar närma sig gränsen. Och slitaget igår var inte så farligt heller, för den delen, trots ganska många bil på banan (~23 tror jag). Jag har inte så bråttom att börja köra med r-däck.

Största anledningen till däcksbyte skulle väl vara att gå ner till 15"/16" för att ha billigare däck att banåka med.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
och skönt att snabbaste bilen på papperet också var det på banan

Fast ska väl tillägga att det var en 944 turbo som gick rätt jämnt både rakt fram och i kurvorna, så det fanns lite att jaga på också thumbs up


Öhhhmmm... var det du som åkte BMW M3an så åkte jag faktiskt ikapp dig... Fast du gick in i depån varje stint innan jag hann komma helt ikapp... fegis... På rakorna hade jag förståss inte en suck...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



patand skrev:
OFFkeFF skrev:
och skönt att snabbaste bilen på papperet också var det på banan

Fast ska väl tillägga att det var en 944 turbo som gick rätt jämnt både rakt fram och i kurvorna, så det fanns lite att jaga på också thumbs up


Öhhhmmm... var det du som åkte BMW M3an så åkte jag faktiskt ikapp dig... Fast du gick in i depån varje stint innan jag hann komma helt ikapp... fegis... På rakorna hade jag förståss inte en suck...


Haha, ikapp på mina invarv och avkylningsvarv? Det var väl bara att hänga på de gångerna jag åkte om dig då

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Arellano
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 10



En kanondag.
Massa trevliga människor, kanonväder och sist men inte minst duktiga instruktrörer.

_________________
Arne Avner
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Haha, ikapp på mina invarv och avkylningsvarv? Det var väl bara att hänga på de gångerna jag åkte om dig då


Minns inte om jag blev omåkt någon gång annat än på långa rakan där effekten min inte räcker till mot motorstarkare bilar... Skulle behöva 150-200hk till där... Försökte ju allt jag kunde att haka på med mina 170hk... kändes som det var ponys och inte riktiga hästar...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



patand skrev:
OFFkeFF skrev:
Haha, ikapp på mina invarv och avkylningsvarv? Det var väl bara att hänga på de gångerna jag åkte om dig då


Minns inte om jag blev omåkt någon gång annat än på långa rakan där effekten min inte räcker till mot motorstarkare bilar... Skulle behöva 150-200hk till där... Försökte ju allt jag kunde att haka på med mina 170hk... kändes som det var ponys och inte riktiga hästar...


En gång in i esset, en gång ut ur esset, en gång ut ur torparn Så funderade mest på vart de var du tog in eftersom jag kom ikapp så ofta
Men helt ärligt, du var en av dem som det tog längst tid att jaga ikapp förutom killen i den brunröda 944'a turbon som tyvärr slog av på rakan för nåt problem med bromsarna.

Jag önskar r-däck, du får önska hästar istället Förbannat kul att köra, tyckte de flesta hade bra fart i svängarna och det var mest effekten som skiljde.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Tand
Katrineholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 56



Efter 23 Mil på sviestad så måste jag faktisk ändra åsikt om banan, den är faktiskt kul när man lär sig att hitta runt.
Tyvärr så hade jag pulserande bromsar som blev värre under dagen, nu skall lämna iväg skivorna på svarvning och hoppas få ihop skrotet till nästa helg.

_________________
Tommy Andersson

The speed was alright, but the corner was to tight.

PCSR 8C

1:a 2012 PCSR Klass 8C
1:a 2011 PCSR klass 8B
1:a 2010 PCSR klass 8B
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tand skrev:
Efter 23 Mil på sviestad så måste jag faktisk ändra åsikt om banan, den är faktiskt kul när man lär sig att hitta runt.
Tyvärr så hade jag pulserande bromsar som blev värre under dagen, nu skall lämna iväg skivorna på svarvning och hoppas få ihop skrotet till nästa helg.


Sviestad har sin tjusning, har torparn som är en spännande inbromsning, skippar man dessutom chicanen på rakan så får man ju lite fartupplevelse också genom knicken. Banan har ett skönt flyt. Lite curbs så att det inte dras upp så mycket grus hade vart önskvärt dock. Vet att LMS haft gjutning på g ett tag, får se när det händer bara.
Det var riktigt kul att köra bakom dig thumbs up Synd på bromsarna bara.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
En gång in i esset, en gång ut ur esset, en gång ut ur torparn Så funderade mest på vart de var du tog in eftersom jag kom ikapp så ofta
Men helt ärligt, du var en av dem som det tog längst tid att jaga ikapp förutom killen i den brunröda 944'a turbon som tyvärr slog av på rakan för nåt problem med bromsarna.

Jag önskar r-däck, du får önska hästar istället Förbannat kul att köra, tyckte de flesta hade bra fart i svängarna och det var mest effekten som skiljde.


Aha... där ser man hur uppmärksam jag är... Utgången ur kurvorna har jag ju inte mycket att sätta emot din effektstarka bil tyvärr. Inte heller startrakan (ingången i Esset) är ju någon match för dig att ta ikapp på, kommer det en snabbare bil på insidan efter rakan så släpper man ju sen snällt förbi på banträffar.

hmmm kanske ska leta reda på den där ICn jag har i garaget och höja laddtrycket lite... 40 hästar till kanske kan hjälpa. Fast näe... det är roligare att vara underdog (osså håller ju grejerna bättre).

Jag tycker som du att det (som Åke sa i eftersnacket) kördes väldigt bra överlag och framförallt kördes det oerhört diciplinerat, inga problem att bli omsläppt på rakan av motorstarkare bilar vars förare kände att man var snabbare i kurvorna! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



patand skrev:
OFFkeFF skrev:
En gång in i esset, en gång ut ur esset, en gång ut ur torparn Så funderade mest på vart de var du tog in eftersom jag kom ikapp så ofta
Men helt ärligt, du var en av dem som det tog längst tid att jaga ikapp förutom killen i den brunröda 944'a turbon som tyvärr slog av på rakan för nåt problem med bromsarna.

Jag önskar r-däck, du får önska hästar istället Förbannat kul att köra, tyckte de flesta hade bra fart i svängarna och det var mest effekten som skiljde.


Aha... där ser man hur uppmärksam jag är... Utgången ur kurvorna har jag ju inte mycket att sätta emot din effektstarka bil tyvärr. Inte heller startrakan (ingången i Esset) är ju någon match för dig att ta ikapp på, kommer det en snabbare bil på insidan efter rakan så släpper man ju sen snällt förbi på banträffar.

hmmm kanske ska leta reda på den där ICn jag har i garaget och höja laddtrycket lite... 40 hästar till kanske kan hjälpa. Fast näe... det är roligare att vara underdog (osså håller ju grejerna bättre).

Jag tycker som du att det (som Åke sa i eftersnacket) kördes väldigt bra överlag och framförallt kördes det oerhört diciplinerat, inga problem att bli omsläppt på rakan av motorstarkare bilar vars förare kände att man var snabbare i kurvorna! thumbs up


En av de bättre bandagar jag vart på Sen la jag mig faktiskt bakom ett par som man tyckte körde bra med lite mindre motor bara för att se om man hade deras fart i kurvorna, så låg och sniffade bakom dig ett varv utan att åka om också
Så tog tillfället i akt flera gånger att inte bara vara ute och köra egna varv.
Ska nog ner och testa en vanlig gatbilskväll på sviestad också..
Det enda negativa var att min biljäkel sörplade närmare 4 liter per mil på banan. 3 tankar soppa den här helgen..
Varav två var för resa till från linköping, 40 mil med 0.9 i snitt, och 70-75 liter gick åt till 21 mil på banan...

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Sen la jag mig faktiskt bakom ett par som man tyckte körde bra med lite mindre motor bara för att se om man hade deras fart i kurvorna, så låg och sniffade bakom dig ett varv utan att åka om också
Så tog tillfället i akt flera gånger att inte bara vara ute och köra egna varv.
Ska nog ner och testa en vanlig gatbilskväll på sviestad också..
Det enda negativa var att min biljäkel sörplade närmare 4 liter per mil på banan. 3 tankar soppa den här helgen..
Varav två var för resa till från linköping, 40 mil med 0.9 i snitt, och 70-75 liter gick åt till 21 mil på banan...


Det är precis så man ska göra, jag försöker göra detsamma om tillfälle ges! Var det på förmiddagen du körde bakom mig så gick det inte så fort som på eftermiddagen. Lärde mig lite nya spår av instruktören som var snabbare än det jag åkte innan (fast jag fegar fortfarande i Torparen...).

4 l/mil Min tog "bara" ca 2,5 l/mil tror jag, det är väl fördelen med lite effekt... Landsvägsförbrukningen var ju helt ok iaf på din bil! Där drar nog min mer.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



patand skrev:


Det är precis så man ska göra, jag försöker göra detsamma om tillfälle ges! Var det på förmiddagen du körde bakom mig så gick det inte så fort som på eftermiddagen. Lärde mig lite nya spår av instruktören som var snabbare än det jag åkte innan (fast jag fegar fortfarande i Torparen...).

4 l/mil Min tog "bara" ca 2,5 l/mil tror jag, det är väl fördelen med lite effekt... Landsvägsförbrukningen var ju helt ok iaf på din bil! Där drar nog min mer.


Blev lite chockad av förbrukningen, hade tankat fullt när jag åkte från stockholm, så hade ju drygt 40 liter soppa kvar i tanken, efter 11-12 mil på banan så åkte jag till statoil och fick i 57,5 liter soppa i tanken...

Var på eftermiddagen, bytte växel genom esset och fick bättre fart genom att åka på trean där istället, mer understyrt på det sättet och lite mindre brett Gjorde ju en snurr där på första passet, lite för sen bromsning och för lätt bakända in i esset. Var ändå lätt bakända ut ur esset på trean..

Torparn var faktiskt där jag tog ikapp flest, de flesta bromsade långt innan första konen som var utlagd, bromsar betydligt senare där(långt efter konen), trots högre fart och tyngre bil. Fast jag är iofs van att komma där på 5'ans växel dryga 200 blås med 250cc mc ner mot den böjen Den är mer scary på hoj för där är det bromsning under nerlägg, utan abs..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Torparn var faktiskt där jag tog ikapp flest, de flesta bromsade långt innan första konen som var utlagd, bromsar betydligt senare där(långt efter konen), trots högre fart och tyngre bil. Fast jag är iofs van att komma där på 5'ans växel dryga 200 blås med 250cc mc ner mot den böjen Den är mer scary på hoj för där är det bromsning under nerlägg, utan abs..


Bromsar också efter konen så där åker man som sagt ikapp många. Kondj-veln stod dock ivägen för det spår jag brukar ta i torparen... lite irriterande men samtidigt kul att försöka lära sig ett nytt spår.

Är du van att åka hoj på Sviesta så har du ju inga mentala spärrar kvar... självklart kan du ju då åka fort! Roadracing är ju för galningar... Abs är inget jag har på min banbil, men däremot har jag det på min MC...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



patand skrev:
OFFkeFF skrev:
Torparn var faktiskt där jag tog ikapp flest, de flesta bromsade långt innan första konen som var utlagd, bromsar betydligt senare där(långt efter konen), trots högre fart och tyngre bil. Fast jag är iofs van att komma där på 5'ans växel dryga 200 blås med 250cc mc ner mot den böjen Den är mer scary på hoj för där är det bromsning under nerlägg, utan abs..


Bromsar också efter konen så där åker man som sagt ikapp många. Kondj-veln stod dock ivägen för det spår jag brukar ta i torparen... lite irriterande men samtidigt kul att försöka lära sig ett nytt spår.

Är du van att åka hoj på Sviesta så har du ju inga mentala spärrar kvar... självklart kan du ju då åka fort! Roadracing är ju för galningar... Abs är inget jag har på min banbil, men däremot har jag det på min MC...


Med plåtlåda och stödhjul är man ju i det närmaste odödlig Men har väl lagt tusentalet varv på sviestad med mc också, är ju hemmaklubben.. Men nu är man lite för skadad för att köra vidare så då får man leka med något där man inte slår sig lika mycket Så nej, farten i en standardbil med standarddäck skrämmer en inte direkt på bana, men det är roligt iaf. Slicks och riktig racebil börjar dock bli väldigt lockande, sen är det där hur man ska få till tekniken så att det verkligen går fort på klockan också, man får ju fortfarande spö av "riktiga" bil-raceförare, plus att jag inte har en aning om hur man ställer in en bil. Men det är väl sånt man får lära sig efterhand, det verkar ju gå rätt bra för Cralle och Tony i carrera cup iaf (dock mc-förare långt över min kapacitet också)

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Jag var ju knappast en av de snabbare, men även jag upplevde att man tog in på folk i Torparen när man väl stod på lite.

Fick min lilla räka att dra ca 3 liter milen Har landsvägskört den 20 mil i 70-80km/h på 0.63l/milen också, schysst spann
Citera
Eftersnack
2008-04-18 Avancerad förarkurs Sviestad.
1, 2   >>
3612 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande