| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grenrörsmuttrar?
|
4272 besök totalt |
|
Grenrörsmuttrar?
original så sitter det tjusiga kopparmuttrar med 9:ans skalle på min motor. Funkar kopparmuttrar eller vanliga muttrar bäst tillsammans med de temperaturer som blir när man åker turbo? Vad säger den samlade expertisen? _________________ Jonas Edling |
||
|
_________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||
|
Re:
Stukat är skit enligt min mening. När det blir riktikgt varm är de inte stukade längre. Original självlåsande koppmuttrar är bättre men även sådan funkade inte på min bil. Mellan turbo och grnerör blev det glapp likt förbannat. Lösningen heter som inte helt ovanligt ARP. Dyrt som synden och självklart högglanspolerat (det är ju Yanke Stuff). Det är även en vansinningt bättre kvalitet på själva "pinnbulten" så att man inte riskerar att den blir längre av värmen. _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
|
Hej!
Kolla på vad SAAB använder på sina grenrör. Deras grenrör blir garanterat varmast (normal EGT på en Aero kan ligga över 900 grader, tack vare liten turbo och hög mottryck). Jag rekomenderar en lång pinnbult med distanshylsa och självlåsande kopparmutter. Detta tillåter pinbulten att fjädra något samtidigt som muttern i sig inte blir lika varm som om den låg dikt mot grenröret.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
SAAB grejjen verkar ju genomtänkt. Annars kan man ju som sagt najja, men det får vara en bra tråd så den inte tappar spänsten.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Nord-lock brickor? Någon som provat det? Jag har funderingar på att köra dom till mitt grenrör efter att man läst om folk som haft problem med muttrar som släpper.
www.nord-lock.se _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
|
Re:
Jag har provat dessa i industri sammanhang, dock ej med värme, och dom är mycket bra så länge det är spänn på dem. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
|
Re:
Provat, rekommenderas inte. Dom som jag visat tidigare i tråden fungerar mycket bra. _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||
|
Alltså problemet med grenrörsmuttrar är sällan att dom släpper. Dom utsätts egentligen mest för termisk belastning och inte för någon stor mekanisk belastning. Således är risken större att dom går av eller strippar gängan än att dom skruvas loss.
SAAB har löst det genom hylsa som ger visst inspänning och tillåter pinnen att töjas elastiskt vid temperaturskiftningar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
Gäller att man har rätt kvalité på pinnskruvarna så de inte töjs plastiskt - Saabs pinnskruvar är dyra men av bra kvalité. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
numlock
muttrarna du ska ha, heter numlock.. tål värme+ att dom sitter kvar. ser ut som en vanlig mutter fast med ett spår i toppen. |
||
|
Re: numlock
Inte Page Up? Sorry, kunde inte motstå.
Var köper man såna då? Hade såna på en bil och dom var jävligt bra men har inte hittat var man kan köpa dom. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Grenrörsmuttrar?
|
4272 besök totalt |