Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8992 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Efter som mina andra bilar står still just nu och våren kommer fort får jag ta ut E30 M3an på lite äventyr

den är helt original
fast med E34 M5 17" fälgar

,
bilden är från gatebil rudskogen för flera år sen men den ser densamma ut idag



nu behöver ja lite tips av er E30M3 åkare
just nu finns det två problem med bilen

den går lite varm då och då specielt vid kö, samt värmen försvinner ibland för en kort stund,
om man känner på kylaren när bilen börjar bli för varm så är nedre delen av kylaren kall och övre delen riktigt varm. det känns som luft i systemet men jag lyckas inte få bort luften isåfall nån som har tips?
har vakumsugit systemet och tryckt i vatten vid ett tillfälle men det gav ingen skilnad,

det som är bytt på bilen i kylväg är, kylare, vatten pump, termostat, elfläckt, och alla slangar när ja ändå höll på. delarna är utbytta en efter en och inget gav någon skilnad,
det har varit problem så länge ja haft bilen.

nästa problem är att man måste ha minst halv tank eller mer annars tappar bilen soppa tryck efter en lång kurva, kan inte tänka mig att andra e30 M3or är så?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Markusson
Umeå
Här sen Mar 2005
Inlägg: 98



När det gäller varmgången så finns det ett par saker att kolla upp
Går kylfälkten på två farter?
Vart sitter tempgivaren? I kylaren eller på termostaten?

Det finns en ombyggnadssats för att flytta tempgivaren till termostathuset på bmw.
Jag byggde om min pga av samma problematik och nu funkar det bra.
//Fredde

_________________
Fredrik Markusson
Bmw M3 E30
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jag kan rekomendera att låta fläkten gå på lågfart alltid. Min bil är såld ny i Italien och hade detta som standard, jag kan stå på tomgång hur länge som helst utan värmeproblem tack vare detta. Andra steget går in och drar igång precis som det skall, men det inträffar otroligt sällan.

om värmen försvinner från kupén har du antagligen inget vatten upp i värmepaketet, det brukar vara det första tecknet på att det fattas vatten iaf. Försvinner det vatten för dig eller? Normalt sett skall det inte vara något problem att lufta en S motor då de är i princip självluftande till skillnad från de vanliga motorerna. Om du inte tappar vatten kan man ju misstänka termostaten, ta av och koka den på spisen med stektermometern så ser du om den öppnar någorlunda rätt.
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
elfläkten är bytt till en stor Spal fläkt med endast ett läge, den andra sa upp sig för nått år sen,
även fläkt styrningen har varit strul med så numera sitter det en extern potensiometer givare i övre kylar slangen, mest för att det är där den går varm först, där nere där originla givaren sitter är det ständigt kallt så den gick aldrig igång.


termostaten är för några år sen helt ny bmw original och värmen funkade inte bättre då?
har för mig att jag kockade den på den tiden och att den öpnade som den skulle,
hade även en annna termostat med borrade hål innan den nya men det var ingen skilnad.

igår fick jag fylla på liten vatten men det var å andra sidan bra länge sen jag körde med bilen,
och kan inte minnas om det var fullt med vatten i den sist.


kom på att det är även bytt topplockspackning isamband med att jag renoverade toppen för några år sen
värme problemet fanns redan innan och blev ingen skilnad på efteråt.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Markusson skrev:
När det gäller varmgången så finns det ett par saker att kolla upp
Går kylfälkten på två farter?
Vart sitter tempgivaren? I kylaren eller på termostaten?

Det finns en ombyggnadssats för att flytta tempgivaren till termostathuset på bmw.
Jag byggde om min pga av samma problematik och nu funkar det bra.
//Fredde



efter som den undre halvan av kylaren är nästan is kall när motorn går varm så känns det inte som fläkten är problemet,

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
nån som kan redogör hur detta kylsystem igentilgen fungerar

kommer varma vattnet ut från toppen och in i kylaren uppifrån?
efter som kylaren är riktigt varm uppe och kall nere så verkar kylaren funka väldigt effektivt ( då är det konstigt att den går lite varmt om man står på tomgång) eller så cirkulerar inte vattnet som det ska.



ingen som har nå tips på soppa problemet?
tänkte åka mantorp i helgen och det är så trist att behöva ha proppfull tank för att det ska gå att gasa ut på rakan efter kurvorna,

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



F_n det var knepiga fel det där Markus...

Inledningsvis tänkte jag tipsa om att 5.56:a kontakterna som sitter ovanpå kylröret precis ovanför grenöret. Eftersom de sitter varmt till så blir de torra och ansluter dåligt. Men om halva kylaren är kall så är det ju ett annat fell, igensatt kylare?

Soppaproblemet känns ännu lustigare då det är tre(två?) olika tankar som bensinen pumpas runt i. Jag kan köra bana med lampan för låg soppanivå lysandes utan att det är risk att motorn inte får sås. Har du testat att låta bilen stå på tomgång och "pumpa soppan rätt"?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
BTG skrev:
F_n det var knepiga fel det där Markus...

Inledningsvis tänkte jag tipsa om att 5.56:a kontakterna som sitter ovanpå kylröret precis ovanför grenöret. Eftersom de sitter varmt till så blir de torra och ansluter dåligt. Men om halva kylaren är kall så är det ju ett annat fell, igensatt kylare?

Soppaproblemet känns ännu lustigare då det är tre(två?) olika tankar som bensinen pumpas runt i. Jag kan köra bana med lampan för låg soppanivå lysandes utan att det är risk att motorn inte får sås. Har du testat att låta bilen stå på tomgång och "pumpa soppan rätt"?


kylaren är helt ny och det var precis lika innan ja bytte den.

hur checkar jag att bilen "pumpar soppan rätt" på tomgång?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Spjuvern skrev:
hur checkar jag att bilen "pumpar soppan rätt" på tomgång?

Det går inte att checka egentligen. Det är något jag märkt att den bara gör. Jag kan tex komma in från banan med varningslampan för låg soppanivå tänd. Då låter jag bilen stå på i 3-4min. Och då har jag vips mer än kvarts tank.
Det finns backventiler i tanksystemet. Kanske krånglar någon av dem? För det är svårt att tanka den helt full om man inte kört den nästan helt slut. Det beror på att någon ventil öppnar först då den nästan gott tom.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Kolla så att pumparna fungerar,antar att även m3:an har två pumpar?Har du bytt bensinfilter på länge?Inte för att jag tror det är orsaken,men det är ju aldrig fel att byta.

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332



Soppaproblemet känns märkligt. Har inte upplevt något liknande.

Jag hade nog lyft tankarmaturen ur tanken och kollat så att allt ser okay ut och så att inte silen i botten är igensatt, något rör skadat etc.

Sen hade jag nog, som föreslagits, bytt bränslefiltret också, även om det troligen inte är orsak till problemet.

Mvh /Jonas

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
förpumpen kommer jag åt under baksätet eller?
sitter det en pump i den övre tanken oxå?

jag tror att det är den som inte fungerar och då inte pumpar fram till huvudpumpen

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Icee
Finland
Här sen Sep 2004
Inlägg: 58



Angånde värmproblemet. Du har int samma problem som de brukar bli på e36orna att pumphjulet i vattenpumpen släpper från axeln och börjar slira. Då brukar man få det problem du har.
Annars antar jag du har samma cirkulationspump också som på andra bmws med 4or före värmepaketet. Pumpen brukar börja läcka lätt å då får man de mest roliga symptomerna på tempen.

_________________
Jonas Snickars

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Icee skrev:
Angånde värmproblemet. Du har int samma problem som de brukar bli på e36orna att pumphjulet i vattenpumpen släpper från axeln och börjar slira. Då brukar man få det problem du har.
Annars antar jag du har samma cirkulationspump också som på andra bmws med 4or före värmepaketet. Pumpen brukar börja läcka lätt å då får man de mest roliga symptomerna på tempen.



jag har bytt till en ny vattenpump

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Har du prövat att spola igenom blockets kylkanaler?

_________________
Per Ferm
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Spjuvern skrev:
nu behöver ja lite tips av er E30M3 åkare
just nu finns det två problem med bilen

den går lite varm då och då specielt vid kö, samt värmen försvinner ibland för en kort stund,
om man känner på kylaren när bilen börjar bli för varm så är nedre delen av kylaren kall och övre delen riktigt varm. det känns som luft i systemet men jag lyckas inte få bort luften isåfall nån som har tips?
har vakumsugit systemet och tryckt i vatten vid ett tillfälle men det gav ingen skilnad,

det som är bytt på bilen i kylväg är, kylare, vatten pump, termostat, elfläckt, och alla slangar när ja ändå höll på. delarna är utbytta en efter en och inget gav någon skilnad,
det har varit problem så länge ja haft bilen.

nästa problem är att man måste ha minst halv tank eller mer annars tappar bilen soppa tryck efter en lång kurva, kan inte tänka mig att andra e30 M3or är så?


Som sagt kolla termostaten, finns inget som säger att den är hel fast den är ny. Systemet luftar sig själv. Om du öppnar korken på expansionskärlet så ser man att det cirkulerar från lilla slangen. Gör nu inte bara det när motorn är tokvarm.

När det gäller problemet med soppa tillförseln så kan en M3:a uppföra sig som du säger under förutsättning att man kör utavbarafan med R-däck. Med gatdäck så är det inget problem. Kolla att röret mellan tank halvorna inte är igenbäckat.

_________________
bmw bmwsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Spjuvern skrev:
förpumpen kommer jag åt under baksätet eller?
sitter det en pump i den övre tanken oxå?

jag tror att det är den som inte fungerar och då inte pumpar fram till huvudpumpen


Det sitter två pumpar på m3:orna. En sitter i tanken tillsammans med soppamätaren under baksätet på höger sida. Den andra pumpen sitter under bilen på vänster sida. Den sitter där tillsammans med soppafiltret. Precis vid silentblocket.

_________________
Jonas Edling
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
pumpen i tanken fungerade inte så nu när jag har bytt den funkar det att köra bana med bilen igen

var på gotland i helgen med STACC och bilen funkar förvånanden bra för att vara helt original och med gatdäck, fast motorn känns lite trött tycker jag, men jag skulle behöva köra en liknande bil för att känna om den är som den ska kanske,

något i drivlinan har viberationer på varv, är det nån här som har tips på det, har har bytt busningar till växelspaken 2 gånger på några hundra mil (flera år) för dom verkar slitas hårt iochmed vibberationena
man känner dom tydligt i spaken.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
vill minnas att det duskuterats på flera forum om vevlager som gått ner sig
kommer man åt att kontrolera iallafall cyl 1 och 2 med motorn i?
brukar alla vara lika dåliga om dom är dåliga?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Spjuvern skrev:
vill minnas att det duskuterats på flera forum om vevlager som gått ner sig
kommer man åt att kontrolera iallafall cyl 1 och 2 med motorn i?
brukar alla vara lika dåliga om dom är dåliga?


Du kommer åt iaf ettans lager om du tar bort undre delen av tråget.
Jag rev min maskin ikväll och 4 av 5 lager såg ut som nya!
Däremot så var 3:ans lager, det som även styr axiellt, tokslut
Har dock inte varit med om att det blivit så förut.

_________________
Jonas Edling
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Det går bra att plocka bort övre delen av oljetråget med motorn i bilen. Med lite akrobatok kan du då lossa alla vevlager och ramlager. Det är pilligt och oljigt. Sen ska det ju tillbaka igen. Men det går ialla fall.

Du har inte haft kardanen borta så det är den som hamnat fel?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8992 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande