| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken Kuggstång bakom fram balken?
|
1 besök senaste veckan (2435 totalt) |
|
Hej! Hadde tänkt montera en kugggstångsstyrning med servo på min mustang 65a. Men den går styrarmarna på spindlarna bakåt och inte framåt som på alla bilar jag har tänkt på att kolla, bmw, volvo mfl. Någon som vet någon lämplig bil att ta kuggstången ifrån? Gärna under 3 rattvarv men det kanske inte finns? Tack på förhand Mvh Christian _________________ Christian Lindén |
|
Alfa GTV/Spider eventuelt även 156. GTV har 2,23 rattvarv som max, men jag vet inte hur långt slaget är. 10,3m i vändradie iaf. 156 vet jag inte, men det är nog även där snabbare utväxling än min 240... Och de sitter båda bakom framaxeln
_________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
|
Jag har en Golf Mk2 kuggstång i min Rekord C (liknande framvagn som Mustangen med dubbla A-armar). Behövs lite mer finlir innan den blir perfekt men den funkar helt ok nu.
BMW E21 (äldsta 3-serien alltså) har kuggstången bakom balken. SAAB 900 OG har väl också kuggstången bakom axeln, tror den är monterad på torpedväggen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Saab 93-96 från 1956 till 1980 har kuggstången på torpeden.
Lite vevig styrning från 69 o frmaåt då det var lätt gubbiga 2,8 varv mellan fulla utslag. 56-68 är bättre då det bara är 2,3 varv mellan stopp då. Servo???? Vad är det, handikapputrustning?
men okej 900 79-93 finns ju sådan nedtyngande utrustning. Lite vevigare än 96:orna, men går kanske att leva med? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Det finns ingan anledning att ta något annat än golf. Jag brukar använda den från -78 och uppåt.
Liten och snidig...lätt att ändra bredd och bygga om...fasta inre styrleder....och som sagt, finns olika utvävlingar att köpa. När man pratar rattvarv...måsta man veta rattvarv/mm utstick.Annars är det ju en värdelös information. EDIT: Servo...hm...du är det svårare att bygga om. Ta en vanlig växel och sätt en servoenhet på rattstången. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2435 totalt) |