Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borra om bultmönster på en drivaxel (Volvo 240)
3 besök senaste veckan (6070 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Nu när jag byter bakaxel på amazonen, så är det ju 108*5 i bultmönster. Men jag vill hålla mig till amazonens bultmönster. Och då till min fråga. Hur borrar man lättast om bultmönstret till 114,3*5?

Någon som gjort något liknande?

Tack på förhand.

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

inga svårigheter alls... jag lämnade in ett par en gång o fick dom omborrade från 4 tilll fembult. var en sju år sen o gick på lika mycket i hundralappar. Ett hål fick pluggas

rita upp det i Cad:en o kolla så att hålen inte krockar... i så fall får man plugga dem.

En mek-verkstad vill också troligen ha koordinaterna för hålen.... beror på vad för utrustning de har

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
inga svårigheter alls... jag lämnade in ett par en gång o fick dom omborrade från 4 tilll fembult. var en sju år sen o gick på lika mycket i hundralappar. Ett hål fick pluggas

rita upp det i Cad:en o kolla så att hålen inte krockar... i så fall får man plugga dem.

En mek-verkstad vill också troligen ha koordinaterna för hålen.... beror på vad för utrustning de har

Är ochså ett altenativ, men i första hand funderade jag om man själv kunde göra det i en vanligt pelarborr? eller behöver man ha tagi en avancerad fräs eller dylikt?

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

om fälgarna centrerar över centrum skulle jag nog göra så här.

lägg på fälgen över drivaxeln, fixera på lämpligt sätt. (en punkt med svetsen eller dyl. med litet mätande och måttande alternativt med gradskiv ser du till att hålen hamnar mitt emellans den gamla

svarva till dorn som passa genom bulthålen fälgen. smacka till och borra i pelarborren.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

LuddeR skrev:
om fälgarna centrerar över centrum skulle jag nog göra så här.

lägg på fälgen över drivaxeln, fixera på lämpligt sätt. (en punkt med svetsen eller dyl. med litet mätande och måttande alternativt med gradskiv ser du till att hålen hamnar mitt emellans den gamla

svarva till dorn som passa genom bulthålen fälgen. smacka till och borra i pelarborren.

Så skulle man kunna göra, dock tror jag inte att navhålet på fälgen är tillräkligt stort för att passa på drivaxeln.. Vilket innebär att jag måste ragga tagi någon som har en tillräkligt stor svarv för att kunna få upp en 15" fälg..

Eller så kanske man skulle kunna tillverka en mall som passa på drivaxeln med nogrant utmätt hålmönster. Kanske skulle vara den enklaste lösningen?

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

det går väl det med..

annars är det ju inga problem att ta ner centrumet på drivaxeln i en svarv. det grejer de flesta svarvar så länge de inte monterat den för nära väggen.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Jag hade nog försökt göra en mall. Görs enkelt i photoshop och sen skriver man ut och klistrar på en tjockare plåt, sen bara borra upp alla hål i plåtbiten och sen sätta fast den på navet och borra i dom hålen som inte finns redan. Mallen ska alltså ha 10st hål, bestå av 2st 5hörningar där dom 2 har olika bultmönster. Heter polygon i photoshop sen bara välja 5 hörn.
Förklarar jag dåligt?

Jag har dock aldrig gjort detta själv men borrningen. Men jag gjorde faktiskt så att jag gjorde en mall i photoshop med exakt rätt mått då jag lämnade iväg mina nav på omborrning.

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

LuddeR skrev:
det går väl det med..

annars är det ju inga problem att ta ner centrumet på drivaxeln i en svarv. det grejer de flesta svarvar så länge de inte monterat den för nära väggen.

Fast..
om jag var du så skulle jag svarva om drivaxeln istället..
om du gör det så kommer ju alla amazonfälgar att passa, inte bara dom med navhål samma som 240..

Annars skulle jag ha kört på pelarborren!
Antingen svarva en styrhylsa som du borrar i.. eller så skulle jag ha tagit en borr som precis går genom bulthålet i fälgen och markerat med den.
Det där med att punkta fast fälgen var en bra idé
Citera
Patrik_Johansson
Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Jag har borrat om bultmönstret i några Volvo drivaxlar, bl.a min 240, Mattias Vöcks Amazon kombi och Marco Garvers 700hk Volvo 240.
Har även byggt om från 4 till 5-bult på en utställnings- Volvo V40 för att kunna få på 20" hjul.

På drivaxlarna till 240 finns det ett stort hål på medbringaren avsett för att man ska kunna få igenom en hylsa att lossa bultarna som håller drivaxel/handbromsblecken.
Vad jag gjorde var att svarva till en bricka som passade i detta hål med en rejäl fas utåt. Denna bricka svetsades fast i medbringaren och sen svarvades den rent.
Den nya bultcirkeln ritar jag upp i CAD och tar ut X- och Y-koordinaterna från centrum på navet, jag har lagt hålen så att de ligger mitt emellan de ursprungliga bulthålen.
Sen är det bara att spänna upp drivaxlen i fräsen på lämpligt sätt, indikera upp centrum på navet med indikatorklocka, nolla räkneverket och veva ut till rätt koordinater
och borra hålen med rätt diameter.
Samma metod används förstås på framnaven också men de är betydligt enklare att spänna upp i fräsen.
Jag har använt samma metod på Marcos 240, Vöcks Amazon och Martins Sventéns långlopps-240 när jag har borrat om Koenigsegg-bromsskivor att passa på Volvo.
Det har fungerat kanon på alla bilar och jag vill påstå att det blir ännu noggrannare än att använda t.ex delningsklocka och är väldigt smidigt.

3 besök senaste veckan (6070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande