| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressorordning?
|
4616 besök totalt |
|
Kompressorordning?
Hej på er alsmäktig kunskapskälla!!! Utan att berätta massa om mitt hemliga projekt så har jag lite funderingar som jag berhöver hjälp med! Det handlar om vilken ordning saker ska sitta! om jag har en vanlig turbomotor så är ordningen (åt minstone om man kör volvo) Filter-luftmassemätare-turbo-intercooler-gaspjäll-spridare -PANG! Men nu ska jag bygga kompressor! På gamla amerikanare så sitter ju kompressorn efter förgasarna å då börjar jag fundera massor. Jag har nu 2 alternativ. 1 Filter-LMM-kompressor-gasspjäll-spridare-PANG 2 Filter LMM-gasspjäll-kompressor-spridare-PANG Vad är nu bäst och varför. Kompressorn är en Eaton m62 om det spelar nån roll. _________________ Ted Göthberg / ordföranden i Svenska Volvo 7/900 klubben. (Bygger Volvo och Citroen) Bor i Göteborg |
||||||
|
Re: Kompressorordning?
Spjällhus före kompressorn är lämpligt, vid dellast eller helt stängt spjäll 'jobbar' kompressorn i vaccum och belastar motorn väldigt lite gentemot om den fick ordentligt med luft och skulle komprimera denna luft för att du sedan dumpar den. Så alternativ 2 _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Min vilda gissning är att man bör ha spjället efter kompressorn och en avluftningsventil som släpper ut övertrycket när spjället stängs. Anledningen är att det blir ordentligt undertryck efter spjället när det stängs och då borde man kunna suga olja genom tätningarna i kompressorn och sabba dom om kompressorn sitter efter spjället.
Men det har ju bevisligen fungerat bra på många gammelbilar att har förgasare och då spjället innan kompressorn. Jag skulle kontakta tillverkaren av kompressorn och se vad dom rekommenderar. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Se där, nu får jag stå här och skämmas.
Mitt inlägg baserade jag på att en del folk som kört med förgasare och turbo och haft förgasaren före turbon har haft en del problem med att tätningarna i turbon gett upp. Men det är visst skillnad på äpplen och päron. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Det går med turbo också, men du behöver speciellt tätat lagerhus om det ska fungera. Sedan om det fungerar bra vet jag inte, ganska ovanligt numer... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Gasspjäll
Hej. VW har på sina G60 motorer 2 st gasspjäll som sitter efter kompressorn. Dessa är kopplade i ofas, dvs när det ena är öppet är det andra stängt. Huvudspället sitter precis på insuget och det andra sitter på en 90graders t-koppling precis före. När bilen går på tomgång är huvudspjället helt stängt och det andra helt öppet och matar ingången till kompressorn ( kompressorn bara vispar runt samma luft ). Tomgången sköts av en tomgångsmotor. På halvgas är båda spjällen halvöppna. På fullgas är huvudspjället helt öppet och det andra helt stängt, dvs all luft går från kompressorn till insuget. På detta sätt slipper man ju undertryck i kompressorn, om det är det bästa sättet att göra det på har jag ingen aning om men det fungerar väldigt bra på dessa motorerna. Är det någon som vet hur mercedes har löst det? MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
|
Med en Eaton kompressor kan du med fördel ha förgasaren före kompressorn då bränsledimman tätar kompressorn och gör den effektivare.
Lysholm har tightare skruvar så jag vet inte om det funkar på samma sätt där? Med inprutning sitter spjällhuset före kompressorn och du har en dump som återkopplar sugsidan med trycksidan på kompressorn. Luften går runt vid stängt spjäll... _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||||
|
Hade exakt samma fråga då jag var i början av mitt kompressorbygge. Jag använder en Eaton M45 på en Zetec 2L.
Körde tillslut med spjället efter kompressorn, vilket ger utmärkt respons. Avlastningsventilen/dumpventilen är helt öppen på tomgång och låglast, men stängs så fort man gasar. Visst kanske kompressorn håller något längre om man inte låter den pumpa mot ett stängt spjäll, men min kompressor har gått ca 100mil och det tar nog några sommrar innan jag kört 20.000 mil med bilen
Min M45a kommer från en Minicooper S, och originalmonterad i Mini:n sitter kompressorn efter spjället. http://www.youtube.com/watch?v=Ghjc_
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
|
Merca (Eaton) kör ofta med elektromagnetkoppling som frikopplar kompressorn. Luften som smiter igenom en stillastående Eaton-kompressor räcker gott till tomgång.
Med G60 lösningen förklarad ovan fungerar det ypperligt att ha spjället efter kompressorn. _________________ David Lindblom |
||||||
|
OK
Det kommer bli spjäll före kompressorn då kommer nästa fråga... ska jag använda ett IC å var i ordningen ska det in i så fall? _________________ Ted Göthberg / ordföranden i Svenska Volvo 7/900 klubben. (Bygger Volvo och Citroen) Bor i Göteborg |
||||||
|
Re:
om du ska använda LADDLUFTKYLARE av någon modell beror lite på tänkt laddtryck, motorns grundkomp etc. Men har du tänkt att ladda mer än 0,4 till 0,6 bar kommer du troligen att behöva det. Den monteras mellan kompressorn och insug/topplock. Så korta (och tjockväggiga) rör du kan däremellan, gärna en vattenkyld laddluftkylare. Du får låg störande ljudnivå. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Med en "blåsare" så är det spjäll före kompressorn som gäller. Detta ger även låg energiförbrukning på dellast, ned till ett fåtal hundra watt med en bra kompressor. Man har alltså inget större behov av magnetkopplingar som kopplar bort kompressorn som med lysholmare.
Med insprutning så är det inte fel att ha ett par extra spridare före kompressorn, dock ej lämpligt om man ska använda laddluftkylning. Med laddluftkylning så är ett vätskekylt cellpaket lämpligt. Kompressor och intercooler kan då byggas ihop med insuget. Som ex. GM använder på LS9: [url]http://gm.wieck.com/forms/gm/*query?09ZR1Supercharger&sort=&source=all[/url] |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompressorordning?
|
4616 besök totalt |