| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem!
|
1898 besök totalt |
|
Bromsproblem!
Tjena! Jag har ett lite underligt problem med min ascona. När man ska bromsa så tar pedalen väldigt långt ner 1a gången, bromsar man en gång till så tar pedalen mycket högre upp. Jag har luftat som en tok nu och det känns färdigt. Inget luft i systemet. Kan det vara min huvudbromscylinder som håller på att säcka, att den läcker internt? Det värsta är att jag inte kommer ihåg om jag hade detta bekymmer förra året
Nån som haft ett liknande problem? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Kolla så att inte torpeden flexar för mycket, på min gubbräser rörde den sig mer än 1 cm. Satte en vantskruv från torpeden ner mot rambenet, blev mycket bättre. Flexar lite fortfarande ändå.
Jag kör utan servo. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
På P.P.'s 944 var problemet efter MYCKET om och men att ett ok drog tillbaka kolven för mycket när man släppte pedalen...
Vi bytte ett ok och bromsarna blev bra! Vi bytte bromsservo, HBC och luftade genom dryga litern bromsvätska.... _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Re:
Det är redan åtgärdat
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
ok, mitt fenomen uppkommer både utan och med servo, kan ju vara en kolv som bråkar, fast allt är fräscht och nyrenoverat så det borde inte vara det som är felet1
Ingen som tror på internt läckande huvudcylinder? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Jag får se över mina ok då. De är renoverade utbytes runtom, så man tycker ju att de borde funka. Har haft lite olika teorier om det här, ok som drar tillbaka kolven är en. Vi funderade på om slitsade skivor kunde slå tillbaka beläggen lite också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Så problemet är vida känt? Sjukt irriterande eftersom att man inte för förtroende för bilen / bromsarna. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Renoverade utbytes var just vad som satt på... Gammal skit funkade fint! Man kan koppla loss ett ok i taget och plugga den slangen och se hur det känns. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Har du trumbromsar kvar bak?
Isåfall skulle jag sätta 10:- på att dom inte är helt uppbackade. Jag vet inte hur många ggr jag fått göra om det på gamla bilar innan det blir riktigt bra. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Känns faktiskt som att vi har en vinnarkandidat här
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Jag har samma fenomen men med skivor runt om.
Dock bara monterade i en vw-bil som var en Cl. I GTi:n var detta inget problem. Samma ok och skivor satt på båda gångerna. Dock kan det skilja ca: 1cm på infästningen mot pedalen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Ska testas imorgon
||||||
|
Re:
Får testa att plugga slangarna. Gamla ok från 240 brukar vara ganska ihopkärvade så det vill jag inte testa... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsproblem!
|
1898 besök totalt |