Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS 1969
1, 2   >>
14801 besök totalt
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Bilen är en Nova SS med en 396 bigblockmotor, ganska framtung alltså , köpte den sommaren 07 på Ekerö där den stått i ett garage ett tag. den hade en bucklig framskärm och var ganska dammig.

Idén är att den ska fungera hyfsatt på bana (för att vara en gammal bil), så väghållning är det jag börjat med:
Den har nya dämpare runt om (QA1 justerbara) samt nya fjädrar i fram, alla bussningar är utbytta till energy suspension, sen är det en ny eaton diff i bakaxeln (12 bult med 3:42 utväxling).
Nya A-armar med alubussningar och en grövre swaybar.
Vilwood slitsade skivor+ok och stålomspunna slangar ifram.
Gamla trumbromsarna kvar bak (då jag ej bestämt vad som ska göras åt baken)
edit: trummor bak nya "police edidtion" 11" + utbytta bromsslangar till stålomspunnet.

Motorn är en 396 dock ej original ,annan kam, insug och förgasare, (orignalblocket ligger på garagegolvet då den skurit för den förra ägaren pga att en luftfiltermutter hoppade ner på felställe)
jag har bytt ut tändsystemet till MSD.
Jag lyckades få ditt ett milodon roadracing tråg (det var trångt), med lite extra olja och många trapdoors och baffles.
En bättre oljepump och vatten pump blev det också...
Sitter även ett 2,5" pypes x-pipe avgassystem på + hedman hedders, låter inte så mycket.
Växel lådan är en th400 automat något preppad hos en erkänd automatlåde renoverare(någon gång io framtiden hoppas jag kunna sättta i en 5 eller 6 växlad manuell låda). Edit Numera kan man även välja manuellt ventilhus

Hjul idag är 15x8" rally plåtfälgar med 225 bredd i fram och 275 bredd i bak, försöker hitta lite lätare 17" fälgar.
I ett försök att lätta den något i fram bytte jag huven till en i glasfiber samt elfläkt + alukylare (men det gav nog inte många kilo)

Har även bytt inredningen då den gamla luktade gammalt och var ganska sliten, banstol kommer införskaffas när jag hittar någon som passar.

Hitills har jag bara testat bilen på en konbane körning på Lunda flyg fält ,(men var tvungen att lämna eventet efter halva tiden) så det blev inte någon riktig attack .

Kommer försöka ta den till någon bana om jag hittar ett bra sätt att traila den.. (den drar lite mycket när man ligger och kör länge i motorvägsfart)

Så här såg bilen ut förra sommaren efter rengöring och byte av framskärm.

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Johan Lindh
Nyköping
Här sen Dec 2005
Inlägg: 38



Tjena
I början på augusti är det dags för Sviesta igen med "prova på bankörning" Det är ett ypperligt tillfälle att prova novan på. Fränt som tusan om du kör novan och jag med camaron.

Mvh
Johan Lindh
Camaro 1969

_________________
Johan Lindh
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Jo det vore inte helt fel, dock har sambon planerat in gotland någon gång i Juli, Aug. Men om det inte samanfaller så ska jag se om jag kan hyra en trailer och köra dit.

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Så här ser bilen ut idag med nya huven.


_________________
Niklas Eriksson
Citera
Eric Lund
Uppsala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 58



Dunderkul projekt! Jag har alltid varit svag för den här generationen Nova. Oväntad grund för ett banåkarprojekt, och just därför extra roligt! Lycka till!

_________________
Eric Lund
Chefredaktör tidningen Automobil
http://www.automobil.se
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Jo, kanske inte helt ultimat med viktfördelningen i en bigblockbil...
Motor innan tillsnyggning (dock tvättad)

_________________
Niklas Eriksson
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
gammla och nya krängningshämmare

_________________
Niklas Eriksson
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
motor idag.

förarplats idag.

_________________
Niklas Eriksson
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



ser fin ut!

visst hade du funderingar på en smallblock? har för mig att jag sett det på nått forum eller så...



måste få tummen ur... O börja på min nu!

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Jo, det stämmer, men försöker tillsvidare med Bigblocken som sitter i. Så ny motor blir nog en av de sista sakerna om inte den nuvarande bestämmer sig för att ge upp...
Just nu funderar jag på nya 17" fälgar och r-däck.

Sen behöver jag nog byta ut bladfjädrarna bak, då däcken börjar skava emot nu när alla bussningar satt sig (satt ju hijackers på innan så den vara ganska hög), mina 275:or (15" ballongdäck) i bak som hade nån cm tillgodo har nu börjat skrapa emot , när man kör med full tank...
Hade tänkt att det skulle få plats ett par KUMHo V70A 275/40ZR17 i bak och 235/40ZR17 fram (235:orna har en däcksbredd på 240,hoppas det inte är för brett), med mindre ballong effekt och mer backspacing får de nog bättre plats...

Sen blir nog vinterns projekt att fixa en ny styrservobox + pump. glappar ca 10cm i ratten innan styrningen reagerar.

Se till att få ihop din Nova nu

_________________
Niklas Eriksson
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
En liten uppdatering, fått på ett par beg BBS 17" fälgar, annars har det inte hänt så mycket, nästa köp blir nog en stol...


_________________
Niklas Eriksson
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Riktigt tuffa fälgar på den bilen!!! Bara lite sänkning så blir det ju klockers thumbs up

_________________
Christian Lindén
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



thumbs up blev riktigt najs med svarta fälgar till!

har du fått tag på några nya bladfjädrar och bussningar ännu?

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
Christian Lindén skrev:
Riktigt tuffa fälgar på den bilen!!! Bara lite sänkning så blir det ju klockers thumbs up


den har stått på bockar ett tag så den kommer nog ner lite till, sen är headerserna i farozonen vid vägbulorna...

novajonas skrev:
thumbs up blev riktigt najs med svarta fälgar till!

har du fått tag på några nya bladfjädrar och bussningar ännu?


Sitter nya bussingar i gamla bladfjädrarna, dock skulle den nog må bra av ett par nya hårdare blad. håller på att samla pengar så jag kan göra en lite större beställning från USA (hoppas på att dollarn blir billigare), då kommer nya bladfjädrar+ frameconnectors beställas mm. sen vill man ju inte ha den på pallbockar när våren kommer

Hur går det med din?

ska även borra/kapa lite i glasfiber huven då jag tycker den är lite tung, den består av 2 "ihopklistrade" delar den undre borde jag kunna få bort lite material ur, utan att påverka hållfastheten för mycket.

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Coolt projekt! Som du säger så är det nog inte fel med en riktig stol, man glider rätt bra i dom sätena. Jag har en Blazer 74, kanske skulle banpreppa den!

_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Råcoolt.

Det börjar bli gott om sväng-jänkar nu. Jag tycker idén är kul och det är ju alltid roligt med något som inte är som allt annat.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



CliffB skrev:
Christian Lindén skrev:
Riktigt tuffa fälgar på den bilen!!! Bara lite sänkning så blir det ju klockers thumbs up


den har stått på bockar ett tag så den kommer nog ner lite till, sen är headerserna i farozonen vid vägbulorna...

novajonas skrev:
thumbs up blev riktigt najs med svarta fälgar till!

har du fått tag på några nya bladfjädrar och bussningar ännu?


Sitter nya bussingar i gamla bladfjädrarna, dock skulle den nog må bra av ett par nya hårdare blad. håller på att samla pengar så jag kan göra en lite större beställning från USA (hoppas på att dollarn blir billigare), då kommer nya bladfjädrar+ frameconnectors beställas mm. sen vill man ju inte ha den på pallbockar när våren kommer

Hur går det med din?

ska även borra/kapa lite i glasfiber huven då jag tycker den är lite tung, den består av 2 "ihopklistrade" delar den undre borde jag kunna få bort lite material ur, utan att påverka hållfastheten för mycket.



Tänkte ta o beställa en del prylar jag med från en ovalbane speedshop... kanske något vi kan ta hem samtidigt?

dom har komposit bladfjädrar... kanske kan va nått

http://www.speedwaymotors.com


annars har jag äntligen fått tillbaka mekarlusten, dock har jag lite för mycket jobb just nu men förhoppningsvis så kan den nog rulla ut i höst en sväng.

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



CliffB skrev:
bla,bla,bla, bigblockmotor bla,bla,bla ganska framtung alltså


Nåt jag alltid undrat, bigblock, smallblock var är gränsen??? 400cui?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Kimmen skrev:
CliffB skrev:
bla,bla,bla, bigblockmotor bla,bla,bla ganska framtung alltså
Nåt jag alltid undrat, bigblock, smallblock var är gränsen??? 400cui?
Beror som vanligt på. Klassisk Cheva; 396 Bigblock 400 Smallblock... Det är inte volymen utan nåt fundamentalt med dimensioner (vevlängd eller nåt (cylinder c-c) tex). Stora gjutjärnsblock väger mer än små

LS7 har jag för mig är 427cui men med "smallblock yttermått", men LSmotorerna är ju annorlunda på mer än ett sätt.

Nåja, det finns ju de som kan detta emormt mycket bättre, ses i Jönköping

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45


Trådstartare
novajonas skrev:

Tänkte ta o beställa en del prylar jag med från en ovalbane speedshop... kanske något vi kan ta hem samtidigt?

dom har komposit bladfjädrar... kanske kan va nått

http://www.speedwaymotors.com


annars har jag äntligen fått tillbaka mekarlusten, dock har jag lite för mycket jobb just nu men förhoppningsvis så kan den nog rulla ut i höst en sväng.


Låter bra, då hoppas man att man får se den till hösten.
Själv försöker jag ha den rullande under sommar halvåren, inte göra för mycket på en gång och bara bolt on än så länge..
Du gör ju en total makeover + att du har en smallblock så jag hamnar nog en bit efter på banan.

Komposit hade ju varit fint, dock verkar de inte ha några sänkta. Vill gärna ha 1-1 1/2" sänkning i bak.
har kollat in dessa som jag tror kommer fungera:
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=GLS . . . .
ihop med dessa alu bussningar
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=GLS . . . .
Tänkte beställa från Summit, men skicka ett PM när du beställer man vet aldrig, var inne på speedwaymotors, men tyckte inte de hade så mycket grejer, men kan ju vara att jag är dålig på söka.

_________________
Niklas Eriksson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



CliffB skrev:
Jo det vore inte helt fel, dock har sambon planerat in gotland någon gång i Juli, Aug. Men om det inte samanfaller så ska jag se om jag kan hyra en trailer och köra dit.

Mvh Niklas



Isåfall får du ta bilen till Gotland Ring ..

Mycket trevligt bil val, kommer att följas noga

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS 1969
1, 2   >>
14801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande