Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi 2003 - Råare än sush... grillkorv?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12592 totalt)
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Subaru Impreza WRX STi tillverkad 2003 men reggad i Sverige 2004 med 600 mil på mätaren. Har egentligen ingen aning var den kommer ifrån då den enligt bilregistret EJ är importerad - men ändå har gått i utlandet...



Motor:

- Ferrita 3" rostfritt avgassystem hela vägen

Chassi:
Nuvarande:
- AST Sportline I coilovers (Lite sänkt, mjukaste dämparinställningen än så länge)
- Mindre camber än förut (blev onödigt nervös). 0 grader toe runtom.
- Whiteline Steering Rack Bushings

Planerat:
- Whiteline Subframe Lock Bolts

Tidigare:
- D2 Generation 3 coilovers - Blev efter ca ett halvår stenhårda och började klonka/klappra i bak.
- Sänkt 10 mm bak, 14 mm fram (brutalt va?)
- Inställningar: -2 grader camber fram, -1,5 grader camber bak, 0 grader toe runtom.
- Mjukaste dämparinställningen
- 3 varv preload på fjädrarna (ca 6 mm)

Bromsar, däck, etc:

- Carbotech XP8 bromsbelägg
- Bridgestone Potenza RE070 225/45/17
- OZ Ultraleggera-fälgar
- RallyArmor stänklappar
- Vinterutrustning i form av orginal guldfälg och dubbdäck finnes (SÅKLART!)

Irrelevant:

Den är subaru-blå!

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Då bromsbeläggen börjar bli slitna skall nya införskaffas. Siktar på Ferodo DS3000 fram och bak.

Väntar på svar från diverse amerikanska firmor...

(Bilder från bytet till D2-coilovers kommer... inatt?)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Åke Wallebom skrev:
Har egentligen ingen aning var den kommer ifrån då den enligt bilregistret EJ är importerad - men ändå har gått i utlandet...
Importerad av en importör reggad hos VV?, då är det inte privatimport vilket är det som står i bilregistrets webrapport.
Detta är det jag fått förklarat för mig iaf. Men det finns säkert varianter på det också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Importerad av en importör reggad hos VV?, då är det inte privatimport vilket är det som står i bilregistrets webrapport.
Detta är det jag fått förklarat för mig iaf. Men det finns säkert varianter på det också.

Det kan nog stämma... Att dom tar in dom vid just 650 mil nånstans ska vara av moms/skatte-skäl tror jag mig hört? Nån som vet?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3641



Åke Wallebom skrev:
Niklas Falk skrev:
Importerad av en importör reggad hos VV?, då är det inte privatimport vilket är det som står i bilregistrets webrapport.
Detta är det jag fått förklarat för mig iaf. Men det finns säkert varianter på det också.

Det kan nog stämma... Att dom tar in dom vid just 650 mil nånstans ska vara av moms/skatte-skäl tror jag mig hört? Nån som vet?


600 mil stämmer bra det! Annars blir det massa avgifter och skit vid importen:! thumbs down

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
En dag efter att jag la beställningen levererades ett paket från Street Performance:


Bakre stötdämpare på plats:


Fästen för ABS-sladd och bromsslang fick man böja till själv enligt konstnärliga metoder:


Främre stötdämpare på väg upp:


Lila camberplattor... tja... det funkar väl då

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Sådärja! Nästan så att jag blir tårögd att se din biltråd här efter allt mitt tjat

Åke Wallebom skrev:
- Sänkt 10 mm bak, 14 mm fram (brutalt va?)
- Mjukaste dämparinställningen

Hardcore!! Ser den inte lite hög ut fram på bilen i första inlägget?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Ser den inte lite hög ut fram på bilen i första inlägget?

Bilden högst upp är med orginalchassit. Men jag kan nog inte påstå att den ser mycket lägre ut nu.

Nya bilder kommer... vilket år som helst.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Än så länge är jag nöjd med D2 Coilovers. Ligger riktigt fint i kurvorna. Krängningen har minskat markant och den känns som ett strykjärn utan att kräva njurbälten.

Har inte testat dom på dålig (a.k.a. rally-) väg än, då kanske de är aningen för våldsamma.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Jahaja... jag börjar undra hur servicen på bilen gjordes egentligen... Mailet till verkstaden förklarar det mesta... Lagom irriterande! thumbs down

Får se vad dom säger - nån sorts kompensation ska jag banne mig ha... förslag mottages...

Citat:
Hej,

För 2 veckor sedan var ABC 123 inne på service hos er. Redan första dagen var det problem med att det började ryka av kylarvätska, luftfiltret var inte ordentligt monterat, samt att ryggstödet i baksätet inte var åtgärdat. Ryggstödet åtgärdade ni på mitt återbesök dagen efter, och kylarvätskan slutade lukta efter en dag ungefär. Så långt allt okej.

Men, nu ikväll så går remmen till AC-kompressorn av! Det börjar med att det luktar bränt gummi i kupén, därefter börjar kupén imma igen mer än normalt (det var regnigt).

När jag senare lyfter på motorhuven ser jag att ac-remmen har gått av och ligger på olika ställen i motorrummet. Dessutom har små trådar trasslat in sig i servopumpen. Efter en timmes trasslande har jag nu fått ut alla små bitar av remmen ur servopumpshjulet och plockat bort de stora bitar som spritts runt här och var.

På kåpan bakom remhjulet så har plasten smält av att remmen gnidit sig emot den. Antagligen är det så det hela började. Remmen måste alltså ha hoppat av remhjulet så som jag ser det...

Allt detta sammantaget gör att det känns som att servicen stressats igenom vilket lett till att saker och ting gått snett. Jag hör av mig per telefon på måndag, men ni får gärna ringa mig när ni läst det här mailet.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Nån som vet om det är lugnt att köra en bil där ac-remmen inte är inkopplad? Dvs ac-pumpen snurrar inte...

Tur att generator och servo går på en annan rem...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Det var snabb leverans av ditt D2 kit jag har väntat 5 veckor nu & mina är inte hemma ännu

Men du verkar nöjd med ditt kit då får man hoppas att det är lika bara till bmw som till subaru

Fin bil thumbs up lär går rätt bra med 4wd & den effekten

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Det var snabb leverans av ditt D2 kit jag har väntat 5 veckor nu & mina är inte hemma ännu

Men du verkar nöjd med ditt kit då får man hoppas att det är lika bara till bmw som till subaru

Fin bil thumbs up lär går rätt bra med 4wd & den effekten


D2-kittet fanns i lager, så det var väl lite därför det gick så fort :P Mailade runt till alla möjliga olika firmor som sålde coilovers av varierande kvalitet och pris. Det här var de enda jag hittade som hade i lager...

om effekten verkligen är 340 hk kan man ju tvista om, men mer än orginal är det ju iaf Har inte gjort några accelerationsmätningar än, mer än att använda de två sensorerna på baksidan.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Trevligt... Micros AC-rem till bilen är typ 2-3 mm för kort... Eller tja, egentligen är den väl 2-3 cm för kort. Men hade den varit 2-3 mm längre hade jag kunnat pressa dit den - nu går det inte...

Blir intressant att lämna tillbaka den här delen... specialorder...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
AC-rem från Mekonomen monterad, och den andra gick fint att lämna tillbaks på Micro thumbs up

om nu bara beläggen kunde ta å komma...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



En fråga angående D2 kitet, hur upplever du bilen efter montering och vad tror du om kvalitén på coiloversena? Hur stor är kontrasten mellan mjukaste och hårdaste läget?

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Morbidio skrev:
En fråga angående D2 kitet, hur upplever du bilen efter montering och vad tror du om kvalitén på coiloversena? Hur stor är kontrasten mellan mjukaste och hårdaste läget?

Jag upplever det som att den kränger mindre. Den går väl lite stötigare, men STI'n är stötig redan orginal.

Jag kör nu på mjukaste, och det känns ungefär som standard. Vrider man på till hårdaste så blir det typ stenhårt.

Väghållningsmässigt känns det fint på vanlig väg. Den är lättkontrollerad och släpp kommer rätt snällt. Man känner när det släpper helt enkelt.

Möjligen har den blivit lite mer överstyrd, men det kan ju bero på camberinställningarna också.

Kvalitén duger väl. Har nåt klonkande ljud från bak höger ibland över brunnslock - men jag ser inget som sitter löst, så jag vet inte...

Rent optiskt är det inget fel alls på dom.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Låter helt klart trevligt, får nog bli en sådan sats till min bil sen. Tack tack.

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Idag fick jag beläggen på Posten. Monterade dom på en gång - skönt med semester

Såhär blev det i oket bak. Beläggen skiner ikapp med bromsoken!


Carbotech XP8 fram och bak!

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Lite data från ringen-körningen:

BTG - 9:01 (utan att pressa i den långa uppförsbacken... inte heller i Schwedenkreuz ... (läskig...))

Ut ur karusellen (precis när man lämnar betongen) gick det i ca 102 km/h
I Flugplatz kom jag upp i 220-223 nånting...

Mätarfart allting...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Ett problem jag hade på ringen var att jag var tvungen att 'dutta' på bromsen innan jag skulle bromsa i en kurva för att få bromsverkan direkt. Annars tog bromsarna en liten bit ner..

När jag väl började 'dutta' innan kurvorna så kändes bromspedalen bra. Det var alltså inte svampigt... Vad sjutton kan åstadkomma detta? Trycks kolvarna ut av vibrerande skivor eller nåt liknande kanske...?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Impreza WRX STi 2003 - Råare än sush... grillkorv?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (12592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande