Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi 2003 - Råare än sush... grillkorv? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12592 totalt) |
Subaru Impreza WRX STi tillverkad 2003 men reggad i Sverige 2004 med 600 mil på mätaren. Har egentligen ingen aning var den kommer ifrån då den enligt bilregistret EJ är importerad - men ändå har gått i utlandet...
Motor: - Ferrita 3" rostfritt avgassystem hela vägen Chassi: Nuvarande: - AST Sportline I coilovers (Lite sänkt, mjukaste dämparinställningen än så länge) - Mindre camber än förut (blev onödigt nervös). 0 grader toe runtom. - Whiteline Steering Rack Bushings Planerat: - Whiteline Subframe Lock Bolts Tidigare: - D2 Generation 3 coilovers - Blev efter ca ett halvår stenhårda och började klonka/klappra i bak. - Sänkt 10 mm bak, 14 mm fram (brutalt va?) - Inställningar: -2 grader camber fram, -1,5 grader camber bak, 0 grader toe runtom. - Mjukaste dämparinställningen - 3 varv preload på fjädrarna (ca 6 mm) Bromsar, däck, etc: - Carbotech XP8 bromsbelägg - Bridgestone Potenza RE070 225/45/17 - OZ Ultraleggera-fälgar - RallyArmor stänklappar - Vinterutrustning i form av orginal guldfälg och dubbdäck finnes (SÅKLART!) Irrelevant: Den är subaru-blå! _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Då bromsbeläggen börjar bli slitna skall nya införskaffas. Siktar på Ferodo DS3000 fram och bak.
Väntar på svar från diverse amerikanska firmor... (Bilder från bytet till D2-coilovers kommer... inatt?) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Detta är det jag fått förklarat för mig iaf. Men det finns säkert varianter på det också. |
||||
Det kan nog stämma... Att dom tar in dom vid just 650 mil nånstans ska vara av moms/skatte-skäl tror jag mig hört? Nån som vet? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
600 mil stämmer bra det! Annars blir det massa avgifter och skit vid importen:! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
En dag efter att jag la beställningen levererades ett paket från Street Performance:
Bakre stötdämpare på plats: Fästen för ABS-sladd och bromsslang fick man böja till själv enligt konstnärliga metoder: Främre stötdämpare på väg upp: Lila camberplattor... tja... det funkar väl då _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Sådärja! Nästan så att jag blir tårögd att se din biltråd här efter allt mitt tjat
Hardcore!! Ser den inte lite hög ut fram på bilen i första inlägget? |
||||
Bilden högst upp är med orginalchassit. Men jag kan nog inte påstå att den ser mycket lägre ut nu. Nya bilder kommer... vilket år som helst. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Än så länge är jag nöjd med D2 Coilovers. Ligger riktigt fint i kurvorna. Krängningen har minskat markant och den känns som ett strykjärn utan att kräva njurbälten.
Har inte testat dom på dålig (a.k.a. rally-) väg än, då kanske de är aningen för våldsamma. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jahaja... jag börjar undra hur servicen på bilen gjordes egentligen... Mailet till verkstaden förklarar det mesta... Lagom irriterande!
Får se vad dom säger - nån sorts kompensation ska jag banne mig ha... förslag mottages...
_________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Nån som vet om det är lugnt att köra en bil där ac-remmen inte är inkopplad? Dvs ac-pumpen snurrar inte...
Tur att generator och servo går på en annan rem... _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Det var snabb leverans av ditt D2 kit jag har väntat 5 veckor nu & mina är inte hemma ännu
Men du verkar nöjd med ditt kit då får man hoppas att det är lika bara till bmw som till subaru Fin bil lär går rätt bra med 4wd & den effekten _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
D2-kittet fanns i lager, så det var väl lite därför det gick så fort :P Mailade runt till alla möjliga olika firmor som sålde coilovers av varierande kvalitet och pris. Det här var de enda jag hittade som hade i lager... om effekten verkligen är 340 hk kan man ju tvista om, men mer än orginal är det ju iaf Har inte gjort några accelerationsmätningar än, mer än att använda de två sensorerna på baksidan. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Trevligt... Micros AC-rem till bilen är typ 2-3 mm för kort... Eller tja, egentligen är den väl 2-3 cm för kort. Men hade den varit 2-3 mm längre hade jag kunnat pressa dit den - nu går det inte...
Blir intressant att lämna tillbaka den här delen... specialorder... _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
AC-rem från Mekonomen monterad, och den andra gick fint att lämna tillbaks på Micro
om nu bara beläggen kunde ta å komma... _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Jag upplever det som att den kränger mindre. Den går väl lite stötigare, men STI'n är stötig redan orginal. Jag kör nu på mjukaste, och det känns ungefär som standard. Vrider man på till hårdaste så blir det typ stenhårt. Väghållningsmässigt känns det fint på vanlig väg. Den är lättkontrollerad och släpp kommer rätt snällt. Man känner när det släpper helt enkelt. Möjligen har den blivit lite mer överstyrd, men det kan ju bero på camberinställningarna också. Kvalitén duger väl. Har nåt klonkande ljud från bak höger ibland över brunnslock - men jag ser inget som sitter löst, så jag vet inte... Rent optiskt är det inget fel alls på dom. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Idag fick jag beläggen på Posten. Monterade dom på en gång - skönt med semester
Såhär blev det i oket bak. Beläggen skiner ikapp med bromsoken! Carbotech XP8 fram och bak! _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Lite data från ringen-körningen:
BTG - 9:01 (utan att pressa i den långa uppförsbacken... inte heller i Schwedenkreuz ... (läskig...)) Ut ur karusellen (precis när man lämnar betongen) gick det i ca 102 km/h I Flugplatz kom jag upp i 220-223 nånting... Mätarfart allting... _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Ett problem jag hade på ringen var att jag var tvungen att 'dutta' på bromsen innan jag skulle bromsa i en kurva för att få bromsverkan direkt. Annars tog bromsarna en liten bit ner..
När jag väl började 'dutta' innan kurvorna så kändes bromspedalen bra. Det var alltså inte svampigt... Vad sjutton kan åstadkomma detta? Trycks kolvarna ut av vibrerande skivor eller nåt liknande kanske...? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi 2003 - Råare än sush... grillkorv? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12592 totalt) |