Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Veckans pris för hålet i topplockspackningen går till...
2915 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

...mig.

Ber om ursäkt om detta inte är klassisk skruvfråga men jag lärde mig några saker idag. Första är att man kan även få E85 att spika. Andra är att Biltemaskivor inte nödvändigtvis är dåliga. Tredje är att topplockspackningar tar himla stryk av spikningar och det räcker med fyra sekunder "grus i motorn" för att den ska gå hål i.

Körde på Gotland Ring igår...1 bar ladd, 30-någonting i förtändning och cylindertryck som fick motorn att spika även på E85. Körde 20 varv ungef. Och märkte sent att bilen gick illa utan laddtryck. Resultat: majonäs i tråget och vatenkaskad från båda innersta cylindrar när man vevade utan tändstift.

Jag tog med mig verktygslådan och nya bromsar hemmifrån. ...trodde i min enfald att skivor/ok/bromsvätska köpta på Biltema och original SAAB bromsbelägg skulle gå åt först. Tji fick jag....bromsarna funkade kanon! Ingen fejding, inga glaserade belägg, nada. Skivor ser fortfarande nya ut. Jag var uppe och nosade på 200km/h i slutet på rakan så man kan inte beskylla mig att jag fegkörde.

Dagens pris går också till SAAB som har byggt kolvar som överlever allt! Inte en skråma på dom...trotts 6000 varv och gud vet hur höga cylindertryck.

Fick åka buss till Visby för att handla verktyg/packning och meka sönder allt på gräsmattan...McGyver style. Jag ska inte säga något i förväg iofs. Toppen är på plats men allt kringliggande bråte ska monteras tillbaka imorgon förmiddag. Hoppas hoppas att den startar!

Stockholm
Här sen Apr 2003

Ja, kolvarna ser fina ut, hoppas bara den startar också.
Ingen risk att ram- och vevlager tagit stryk av majonäsen i tråget?
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Hade packningen varit lite nyare än tidigt 90-tal så kanske den hade hållit tätt ett par varv till...

"Djungelmeck" är alltid spännande, viktiga muttrar och annat brukar ha en tendens att försvinna i vegetationen.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

då kanske du vill skänka en slant till mitt cylindertrycksmätar-projekt..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

En o-ringning hade suttit fint där... Fast man kanske ska lösa problemet istället, annars tar väl något annat stryk.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Jovisst spikar Etanol...
Lite svårare att upptäcka bara.

Lösning: Justera tändningen minutiöst och vräk på soppa, justera sedan ner soppan tills du hamnar rätt, sen lägger du dig någon procent över "rätta värdet".

Givetvis allt detta om du har ett sprut monterat och spridare som har lite att ge.

Men visst går bilen gött på E85?

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Du kanske skulle köpt mer grejer på Biltema?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Anders Karlsson skrev:
"Djungelmeck" är alltid spännande, viktiga muttrar och annat brukar ha en tendens att försvinna i vegetationen.
Det är då man tackar SBF för deras krav på Pressening under bilen...

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bilen har startat! Inga läckor och allt funkar fint! Stiften var lite sotiga men "sotades ur" med några fullgasrepor. Tyvärr finns det ingen oljegrop eller lyft runtomkring så jag hällde i lite ny olja i "majönäsen" och hoppas på att vattnet kokar ur oljan istället

Tändningen ställdes ner en smula för att kunna ta sig hem helskinnad. Jag har fått banförbud från tjejen som vill kunna ta sig hem till fastlandet med bil och slippa se mig hukandes över bilen hela dagen. Dessutom är R-däcken fram duktigt nerslitna.

Jag tror faktiskt att topplockspackningens metallring "förflyttades" när jag råkade ladda 1.5 bar för en månad sen. Spalten som uppstod ledde till spikningar på bana som sedan gjorde slut på 10 år gamla topplockspackningen i snabb takt.

Fantastiskt nog överlevde både kolvar och toppen hemfärden till stugan från Gotland ring.

oljetempen på bana höll sig på 130 grader, så inbyggda oljekylen verkar göra sitt jobb.

Tyvärr är bilen lite överstyrd när det börjar gå undan och diffbromsen lyser med sin frånvaro (= hjulsläpp i krönen innan rakan).

Jag ska se om jag kan meka in en Audi Torsen-diff i växellådshuset.

Franzén:

Jupp! E85 is the shit! Spikar i stort sett aldrig trotts alla dumheter jag utsätter motorn för. Tyvärr är sprutet "omappbart" Lucas CU14 som följde med bilen. Dock är den uppmätt med bredbandslambda och ligger på motsvarande 12.4 i bensindrift vid full ladd. Tändningen justeras "på känn" genom att vrida fördelaren. Bilen är skrattretande snabb rakt fram. Synd att väghållningen inte är bästa.
Till höst ska jag få tummen ur och montera MegaSquirt II jag har på hyllan.

Katrineholm
Här sen Jul 2003

Re:

beepbeep skrev:
Bilen har startat! Inga läckor och allt funkar fint! Stiften var lite sotiga men "sotades ur" med några fullgasrepor. Tyvärr finns det ingen oljegrop eller lyft runtomkring så jag hällde i lite ny olja i "majönäsen" och hoppas på att vattnet kokar ur oljan istället

min erfarenhet av det är... det blir inte bättre...

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

lindgren skrev:
beepbeep skrev:

Lite skit rensar magen!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Lite skit rensar magen!
Lagren menar du väl

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

lindgren skrev:
beepbeep skrev:

Gotland borde väl ha gott om båtägare med oljesug att låna ut? Så kan du göra ett fulbyte av oljan..

trollhättan
Här sen Dec 2003

En som jag pratat med på saab som varit med och "mappat" etanolmotorn så säger han att man inte ändrar tändkurvan speciellt mycket för E85 , man får annars höga cylindertryck som följd bla.
Kanske lite intressant att veta.
Jörgen

Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

Jörgen Bock skrev:
En som jag pratat med på saab som varit med och "mappat" etanolmotorn så säger han att man inte ändrar tändkurvan speciellt mycket för E85 , man får annars höga cylindertryck som följd bla.
Kanske lite intressant att veta.
Jörgen

Intressant! För vad jag har hört så får man fram de 30hk extra i biopowerbilarna mycket med just tändningen. Inte speciellt mycket laddtrycksökning.
Men vad vet jag..

M.V.H.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

definiera "inte speciellt mkt".

höga cylindertryck är ingen nyhet.. (men jag håller på att lösa problemet hur man relativt billigt ska kunna mäta det)

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Angående oljebytet: Är det inte bara att ställa bilen på asfalt, skjuta in en bunke under bilen och skruva bort oljepluggen?

Det brukar jag göra på min 900 när jag ska byta olja fast i garaget istället för parkeringen.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Åkte till Visby, köpte en oljesug (tro det eller ej, det finns ingen GDS mack i Visby vars lyftar funkar och alla mekaniker verkar ha stängt på fredagar...har man kommit till Spanien?) och sög ut gamla oljan. Fast nu var majonnäsen reducerad till olja igen.

Bilen brummar på fint! B202 verkar vara lika oförstörbar som Volvo B20 fast mer "hi-tech"

Sa jag att bilen har gått typ halv miljon kilometer?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

beepbeep skrev:
Åkte till Visby, köpte en oljesug (tro det eller ej, det finns ingen GDS mack i Visby vars lyftar funkar och alla mekaniker verkar ha stängt på fredagar...har man kommit till Spanien?) och sög ut gamla oljan. Fast nu var majonnäsen reducerad till olja igen.

Bilen brummar på fint! B202 verkar vara lika oförstörbar som Volvo B20 fast mer "hi-tech"

Sa jag att bilen har gått typ halv miljon kilometer?

Trevligt, min 900 S har gått 38 K mil så min är knappt inkörd. Orginal kamkedja och kamdrev, än så länge fungerar det bra utan skrammel å rassel.
Fina bilar det där.

2915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande