| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ytterligare en catchtankfråga
|
1747 besök totalt |
|
Ska bygga mig en catchtank i rostfritt till min E30. Tänkte placera anslutningarna såhär,
Eller är det säkrare att sätta utgången till huvudpumpen i botten? (med risk att den suger i sig skit som ligger på botten) Mellan originalpumpen och catchtanken tänkte jag ha original bränslefilter. Måste man ha ytterligare ett filter efter huvudpumpen eller blir det lite overkill? _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Det där känns jätte konstigt.
Den till huvudpumpen ska sitta så långt ner som möjligt. Sen så försök att placera förpumpens in så högt upp på cylindern som möjligt samma gäller med returen från motorn. Sen är det bättre om du sätter dom med vinkel så bränslet följer insidan på cylindern = i kanten av cylindern. Då får du samma rörelse på bränslet hela tiden (virvel effekt) och luften avlägsnas bättre till toppen av tanken. Edit: Jag skulle ha ett filter framför förpumpen och ett framme vid motorn så nära fuelrailen som möjligt. Har man förpump som sitter i tanken så skulle jag sätta ett filter så nära catchtanken som möjligt på ledningen från tanken. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Jättekonstigt är väl att ta i?
Huvudpumpen suger i den anslutningen som är längst ner. Flöde från förpumpen och fuelrailen kommer in en bit över, och längst upp går det retur tillbaka till tanken när det är fullt. Hur som helst har jag redan byggt den nu, anslutningen till huvudpumpen blev i botten istället.
och tryck/läcktestad till 7bar, ska väl räcka...
Det med virveleffekten var ju klart intressant, dock blev det inte så nu, men lär nog funka iallafall hoppas jag... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Peter_1982:
Vad är upp, och vad är ner på Catch-tanken? Vilken uppgift har externpumpen? Vilken uppgift har originalpumpen? Vilken uppgift har huvudpumpen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Tanken från början var att den ensamma nippeln skulle vara uppåt till, men man kan ju likagärna vända den åt andra hållet. Anledningen att jag satte matningen av catchtanken (från orignalpump och retur på fuelrail) så lågt var att förhindra att den fyller på ovan nivå så att säga. Större risk att det blir bubblor i soppan då för strålen drar med sig luft ner i. Svårt att förklara riktigt. Vad skulle skillnaden bli att vända tanken om så anslutningarna kommer i överkanten istället? Externpumpen och huvudpumpen är samma. Tanken är att jag ska sätta originalpumpen att fylla upp catchtanken. Sedan ha en ny lite större pump, tex bosch 984 eller nåt, att mata fram till motorn från catchtanken. En enkel paintskiss förklarar bättre än min virriga text tror jag...
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
Du skall definitivt vända på tanken och sedan koppla originalpumpen till den högst placerade sidoingången. Det skall normalt aldrig vara någon luft alls i catchtanken. När det börjar bli dåligt med soppa i huvudtanken/soppan skvimpar runt kommer originalpumpen att stundtals pumpa in luft i catchtanken. Den luften vill man inte pumpa in långt ner i tanken där den kan sugas ner av huvudpumpen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Där slog du huvudet på spiken! Det scenariot hade jag konstigt nog inte tänkt på. Då får den sitta upp o ner helt enkelt
_________________ Peter Sternersson |
||||
|
om du sätter ett grovt filter efter normala förpumpen innan catchtank kommer sannolikt inget större smuts in i catchtanken och du behöver inte vara rädd för att bosch-pumpen suger några större partiklar.
Instämmer med Guson, din tank är ok, så länge du monterar den upp och ned. Vad har du använt för godstjocklek...den ser att kunna överleva ett mindre kärnvapenkrig...? 7 bars tryck...det kommer vara atmosfärstryck i den (så länge huvudtanken är ventilerad ok). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Re:
Hehe, kan hålla med att den blev lite överdrivet bitig kanske. Gavlarna hittade jag i skrotbingen hos ett företag vi jobbat på, och de är till trycktankar typ brandsläckare o dylikt tror jag. 3mm godstjocklek på dem kanske, sen en stump rostfritt 4" rör med 1,5-2mm gods. Är medveten om att det inte kommer bli nåt tryck o tala om, men ville vara helt säker på att den var 100% tät innan jag börjar blaska med soppa i den. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re:
Du ritar bättre än du förklarar (nu inser jag; att du inte kommer från jymden). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Nu vet jag inte vart du ska köra med bilen men skriver detta ändå.
Catchtanken får ha max 1 liters volym i dom flesta reglementen. Med dina mått så känns det som att du kommer över den volymen (jag har inte räknat, bara gjort ett överslag). Så kolla upp det reglemente där du tänkt använda bilen så du slipper problem sen. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Re:
Jag har läst 2liter??? Min är runt 1,9xx nånting. Ajaa, jag har flera mindre gavlar och mer rör så det löser sig nog om det skulle bli problem nångång. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Det är någon klass som kör med 2liter och så finns det någon som har fritt. Men det absolut vanligaste är 1 liter.
Skulle du behöva göra en ny så försök att göra den i samma längd som den du har idag. Mindre risk att få med eventuell luft om man har en som är lång. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Re:
Har gavlar till 3" rör också o då blir den ungefär lika hög. Har inga planer alls faktiskt för vad jag ska köra med bilen när den blir färdig, men får väl sätta mig o kika igenom lite reglementen så jag inte gör bort mig helt... _________________ Peter Sternersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1747 besök totalt |