Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitage på Corsa däck
4026 besök totalt
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Slitage på Corsa däck

Hej,

Det sitter Pirelli Corsa däck på min bil där höger fram har slitits lite märkligt. Jag ska till Gotland om någon vecka och behöver lite råd, ska jag låta detta däck sitta kvar eller ska jag byta ut det mot ett nytt? Det är endast höger fram som ser ut så här, vänster fram är jämnt slitet.

Höger sida är insida, vet att jag åkte rätt så hårt i Startkurvan och Krönet på Mantorp därav det hårda slitaget, men frågan är om jag vågar köra en träff till eller bör byta till nya däck?



_________________
Rehan Mirza
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Byt.
Väldigt lite gummi kvar ner till stommen. Så det är på insidan som det sliter hårt? Låter som om det är i högerkurvor som slitaget uppstår IMo, däcket "släpas" på inre delen av slitbanan runt kurvan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Byt.
Hur mycket Camber har du?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Har 2.5 grader negativ camber, detta är satt till max. Det roliga är att vänster fram ser otroligt fint ut i jämförelse, jämnt och fint slitage, bägge sidorna har lika mycket camber.

MaZ, om det är högerdäcket som släpas i runt i höger kurvor är det för mycket toe out eller är det något annat som inte stämmer? Körde Bridgestone RE540 innan dessa och har inte upplevt samma däckslitage

_________________
Rehan Mirza
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Rehan skrev:
Har 2.5 grader negativ camber, detta är satt till max. Det roliga är att vänster fram ser otroligt fint ut i jämförelse, jämnt och fint slitage, bägge sidorna har lika mycket camber...

Öka Camber på höger fram.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Re:

ice skrev:
Rehan skrev:
Har 2.5 grader negativ camber, detta är satt till max. Det roliga är att vänster fram ser otroligt fint ut i jämförelse, jämnt och fint slitage, bägge sidorna har lika mycket camber...

Öka Camber på höger fram.


Mer camber höger fram lär inte hjälpa något snarare förvärra då slitaget är på insidan av däcket. Jag tror att MaZ är inne på rätt linje att höger däck släpas fram i högerkurvor. Ska bygga en liten rigg för att mäta toe.

_________________
Rehan Mirza
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Bara en fundering : Du har plockat upp väldigt lite däcksrester på däcken, vilket jag tolkar som
att dina däck aldrig blivit riktigt varma. Har du möjligen "överkört" lite på kalla däck? (928:an är ju ingen lätt bil)

_________________
--
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Rehan skrev:
ice skrev:
Rehan skrev:
Har 2.5 grader negativ camber, detta är satt till max. Det roliga är att vänster fram ser otroligt fint ut i jämförelse, jämnt och fint slitage, bägge sidorna har lika mycket camber...

Öka Camber på höger fram.


Mer camber höger fram lär inte hjälpa något snarare förvärra då slitaget är på insidan av däcket...

Jag sa' Öka (exempelvis från - 2,5 till - 1,5).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Fredrik, bilen rullade ca 25 mil från banan så ev däcksrester kan ha försvunnit på E4:an. Men när jag tänker efter så plockade min förra däck upp betydligt mer gummirester än vad Corsa däcken har gjort. Det kan vara så att jag kör på mer attack nu, men jag brukar köra relativt lugnt i ca 2 varv innan jag kliver på för fullt. 1600kg inkl mig väger bilen, så visst är det lite vikt som ska baxas runt. Jag brukar inte ha problem med att få upp värmen, både luften och gummit var väldigt varmt sist, så visst fick jag upp värmen.

Nu är det så att däcken är från 2001 har legat lagrade korrekt fram till 2007 då jag köpte dom. Men jag har aldrig tyckt att dom ger det där greppet som jag förväntar mig av r-däck, Fredriks observation angående att dom inte plockar upp gummirester kan är ett tecken på att dom helt enkelt har blivit för gamla och förlorat lite av sitt grepp/klibbighet.

Ice, ok jag misstolkade dig, har varit ute i garaget och snabbmätt camber med ett vattenpass och det ser väldigt lika ut på bägge hjulen. Hur vanligt är det att man kör med olika camber på höger resp vänster?

_________________
Rehan Mirza
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag tror definitivt att problemet är toe-relaterat for -2,5 gradera kan inte vara för lite på din 928:a

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re:

Rehan skrev:
Hur vanligt är det att man kör med olika camber på höger resp vänster?


Nog inte så vanligt bland bilar med gatorientering tror jag. Jag tror folk i allmänhet tror att det är obra, vilket jag anser är feltänkt.

Vanligare bland banorienterade bilar (räserbilar) tror jag, det är ju liksom så att på alla banor så svänger man 360 grader mer åt ett håll per varv, oftast åt höger (sturup undantag).

Jag tycker det är smartare med jämnt och fint däckslitage och bra biluppträdande än att det är symmetri i siffrorna i hjulvinkelprotokollet.

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Pär Hylander skrev:
...Jag tycker det är smartare med jämnt och fint däckslitage ... än att det är symmetri i siffrorna i hjulvinkelprotokollet.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213


Trådstartare
Var till Bauhaus idag och köpte virke för att bygga en "toe mätar ställning". Efter lite mätning så kom jag fram till att jag hade 6mm toeout mätt i bak/fram kant av fälgen. Efter diverse krypande, skruvande och mätande så kom jag när noll mm. Eftersom jag hade så pass mycket toeout så kan man starkt misstänka att det har varit problemet.

_________________
Rehan Mirza
Citera
Däck för banåka
Slitage på Corsa däck
4026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande