Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
KPI/SAI och Caster
1894 besök totalt
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare
KPI/SAI och Caster

Jag är rätt så grön på chassiteknik och behöver lite hjälp inför kommande hjulinställning, jag kör en Alfa 155 med Mcpherson ben som är modifierade av tidigare ägare.

Jag har lite problem med bilens uppförande och däckslitaget så jag tänkte göra en ordentlig hjulinställning innan Sturup.

Camber och Toe har jag koll på hur jag ska göra och vad jag ska eftersträva men det är värre med Caster och KPI/SAI (osäker på begreppet). Jag har sökt och läst i gamla trådar så jag har hygglig koll på vad de olika vinklarna gör men jag är lite osäker på vilka vinklar jag ska sikta på och hur jag kan mäta.

Fjäderbenens övreinfästning är modifierad för mer camber och det är även hålen mellan navet och fjäderbenet. Men vinkel på spindeln ändras rätt mycket när man ändrar nedre infästningen och enligt tidigare trådar ska man väl undvika detta. Problemet är att dessa bultar hade lossat och ett glapp har uppstått så jag har inget utgångsläge att jobba med.

Kortfattat, hur mycket caster och KPI/SAI ska jag utgå från och hur mäter jag dessa enklast på en Mcpherson upphängning. Antar att bilen måste stå på hjul för att arbetet ska bli till någon reda?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: KPI/SAI och Caster

Kan du vinkla spindeltappen mot MCP-benet?
Göran

Tystberga
Här sen Mar 2004

Caster är i ditt fall hur mycket fjäderbenet lutar bakåt.
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jag kan ha fel för mig, men Caster är väl fjäderbenets lutning (i bilens färdriktning) och KPI påverkas väl av fjäderbenets lutning sett fram ifrån bilen?

om det är så så kan jag vinkla spindeltappen mot MCP benet genom att minska vinkeln på fjäderbenet. Men en annan fråga som uppstår är: om denna vinkel på fjäderbenet ändras måste jag ju lyfta RC? Vilket kan inte vara bra utan att ha tänkt genom.

Men eftersom bärarmen inte är justerbar och fjäderbenet inte flyttar sig i bilen färdriktning bör ju inte Caster ändras.

Har gjort en väldigt enkel, icke skalenlig skiss på vad jag menar.

Jag kanske är helt ute och reser men det jag mest vill ha svar på (förutom om jag tänker rätt?) är hur jag ska ställa fjäderbenet till att börja med?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Berra skrev:
...om denna vinkel på fjäderbenet ändras måste jag ju lyfta RC? Vilket kan inte vara bra utan att ha tänkt genom...

RCHF ändras när du justerar Camber, men jag skulle inte satsa en enda krona på att RCHF ligger på rätt höjd.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Berra skrev:
...om denna vinkel på fjäderbenet ändras måste jag ju lyfta RC? Vilket kan inte vara bra utan att ha tänkt genom...

RCHF ändras när du justerar Camber, men jag skulle inte satsa en enda krona på att RCHF ligger på rätt höjd.

Säkert helt sant men finns det någon rätt höjd egentligen? eller det är bara kompromiss som allt annat

KPI/SAI och Caster
1894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande