Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7278 totalt) |
Vikt på bur?
Vad väger en genomsnittlig bur e.g? Känns som hela lättningen skulle gå förlorad (säkerheten är ju iofs viktigare än vikt) Misstänker att det redan står i någon tråd men jag får inte sökfunktionen att funka på jobbet (gäller alla forum så det är inte detta forums fel)*bortförklarar lathet* ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Min bur från Gunnarsjöns Svets och Smide, i modell rallycross/racing(den med mest rör) väger kralliga 57kg
![]() ![]() /Ronnie _________________ Ronnie Forsberg Porsche 911T 1972 |
||
Kan man bygga buren så att den bara täcker(skyddar) förarplatsen?
Ingen co-pilot här inte! hmm 60kg då får jag tebax ung. halva vikten som är ursleten.. är det i cromemoly rör eller vad det heter? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Min "lättviktsbur" från Guss är i 40x2 mm stål (utom huvudbågen som är 45 mm) vilket borde ge ca 35 kg räknat på 18 m rör. Då ingår krysstag från huvudbåge till bakre torn, McPaerson-stag samt ett par meter extra rör i bak.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Min bur med lite över 30 meter rör väger 58kg med plattor och allt.
om din bur inte ska vara godkänd så kan du nog banta ner det rätt mycket... kanske till ca 30-40kg Använda klenare rör i diagonalsträvor mm som bara utsätts för drag/tryck och absolut ingen knäckning vid en kollision. Sen om du inte prioriterar styvhet i karossen så kan man spara in rören som ansluter till fjäderbenstorn mm. _________________ /Arne Lindgren |
||
Nä jag har inga krav på "godkänd" bara att den ser till så jag inte blir ihoptryckt ifall jag voltar med 6-punktsbälte.. samt lite extra skydd ifall jag skulle fara in i ett räcke
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Det är väl bara vissa godkända burbyggare som får utfärda certifikat på sina burbyggen. Med sk cert bur behöver man inte följa reglementet helt och hållet. Dock så får du nog ingen att skriva intyg på en bur dom inte har byggt själv.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Jag blev inte klokare av det, buren har iaf FIA-papper. |
||
En cert bur är byggd av en godkänd burbyggare t.ex. Rolfstorps Svets o. Smide som sålänge som dom intygar att buren klarar påfrestningskraven kan frångå reglementet litegrann. På en cert bur får man inte ändra något själv utan alla infästningspunkter fotograferas och förs in i en bilaga till vagnboken.
FIA godkänd betyder att buren följer FIA's riktlinjer angående rördimension och utfomning av stagen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Har själv en "lättviktsbur" från Guss. Den innehåller volvostag & toyota stag, ej mcpersson då jag har torsionsstavar fram, krys bak, 4st tvärgående rör, 2 i framdörrarna. Den vägde 47kg okapad. Torde väga 45 i bilen då 6 försärkningsplattor i 3mm plåt väger en del.
Banta bur är nog ingen bra ide. Tipset är ju dock om du bygger ordentligt sidoskydd så går det ju att ta en hel av dörrarna t.ex _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Vet någon vilka rör som är lämpliga att bygga av?
Enl. regelboken gäller följande: Huvudbågen: 45 mm diameter och 2,5 mm godstjocklek, eller 50 x 2 mm. Resten av buren: 38x2.5 mm, eller 40x2 mm. Det skall vara kalldragna, sömlösa, olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol, min. sträckgräns 350 N/mm^2. Jag har kollat i Bröderna Edstrands katalog och de har nåt som heter DIN 2391/93 BK, stålsort St 35/37.2, som är ett kalldraget, sömlöst(2391), precisionsstålrör. Jag vet inte vad det har för sträclgräns, men brottgränsen är 480 N/mm^2, vilket väl borde ge en sträckgräns på lite drygt 350 N/mm^2? Såhär ser den kemiska sammansättningen ut: C < 0,17, Si < 0,35, Mn < 0,40, P < 0,025, S < 0,025. Kan det här vara ett lämpligt rör för burbygge? Vikt och pris: 38x2.5: 2,19 kg/m och 95:-/m 40x2: 1,87 kg/m och 83:-/m 45x2.5: 2,69 kg/m och 117:-/m 50x2: 2,37 kg/m och 108:-/m _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
om jag inte missminner mig helt, så är det nog billigare att köpa rätt rör av guss direkt. tror att jag betalde 100:-/m för 45x2.5 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Huvudbåge, toyota&volvo, framre strävor, över taket, kanske strävorna i dörren behöver bockas dessutom. Detta skall inte göras i skruvstädet. Kan vara värt att tänka på isf.
om jag inte minns fel betalade jag 4800:- hos guss för min båge bockad och klar, allt passa som det skulle direkt, "bara skära till längderna och snitta. Då var den 800-900 dyrare än om jag hade använt vanliga 38*2,5mm rör. http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/aaa Bågen som den kom http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/abk Färdig monterad _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Kolla på min andra länk, då ser du dom "i" framdörren. Volvo staget är det lilla som man knäcker hjälmen i. Toyota staget är den man slår hjälmen i när man kliver i bilen ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7278 totalt) |